by Lina | 11 sausio, 2020 6:16 am
Pirmasis tarybinis serijinis automobilis su plastmasiniu kėbulu pasirodė Ukrainoje. Tai buvo mikroautobusas START – pavadinimą, reiškiantį energiją, startą į ateitį. Neįprastos technologijos START 1964 m. pradėjo gaminti Severodonecke buvusios automobilių tresto „Glavdonbasstroj“ eksperimentinės dirbtuvės. Automobilio gamyboje dalyvavo dar keletas šio miesto įmonių.
Kaip žinia, tuo metu praktiškai vienintelis TSRS gaminamų mikroautobusų modelis buvo RAF-977D „Latvija“. Tai buvo labai paklausi mašina, o RAF’o gamybiniai pajėgumai – pernelyg maži, kad patenkintų tokios šalies kaip TSRS poreikius. Tad naujo mikroautobuso pasirodymas buvo svarbus visais požiūriais.
Ukrainietiškas START, kaip ir latviškasis RAF, naudojo vienintelius tuo metu prieinamus masinės gamybos lengvojo automobilio „GAZ -21“ agregatus. Vis dėlto skirtingai nei populiarusis rafikas, ukrainiečių START buvo didesnis ir erdvesnis – jo ilgis 5,5 m (RAF – 4,9 m), plotis – 1,9 m (1,81 metro), svarbiausia, jo salone su vairuotoju tilpo ne 10 kaip „Latvijoje“, o net 12 žmonių. Tuo pačiu START svėrė tik 1320 kg, arba 400 kg mažiau nei „Latvija“.
Kuriant kėbulą startui aktyviai dalyvavo Charkovo automobilių ir kelių instituto specialistai. Dirbtuvėse START kėbulas buvo klijuojamas iš stiklo audinio ant medinių modelių, po to šlifuojamas ir glaistomas. Didelis tokiu būdu pagaminto kėbulo privalumas buvo mažas svoris ir tai, kad jis nerūdijo. Be to, kėbulas buvo atsparesnis susidūrimo atveju.
Atskirai reikia aptarti originalų automobilio dizainą. Tarybinio žmogaus akiai, ypač lyginant su ramių „europietiškų“ formų „Latvija“, jis buvo itin neįprastas – pabrėžtinai dinamiškas ir ekstravagantiškas. Žinovas pasakys – tai tikra šeštojo dešimtmečio pabaigos „Amerika“. Tai vėlgi paaiškinama paprastai – amerikietiška automobilio estetika visada darė didelį poveikį tarybinių automobilių kūrėjams. Itin dideli įspūdį visuomenei padarė 1959 m. JAV paroda Maskvoje. Nuo tada daugeliui gražūs tapo būtent tokie, kaip ten pademonstruoti, automobiliai. Nereikia stebėtis, kad masyvus ukrainietiško mikroautobuso priekis su plačia radiatoriaus apdaila ir sudvejintais žibintais buvo toks kaip 1959 m. modelio „Ford Galaxy“, o automobilio gale suformuoti 45 laipsnių kampu pasvirę „ryklio plaukmenys“ su juose sumontuotais galiniais žibintais priminė tų pačių metų „Buick Electra“ modelį. Jei jau stebėtis – tai tuo, kad lengvųjų automobilių dizaino elementai buvo panaudoti mikroautobusui. To nesugalvojo net patys amerikiečiai!
Keistokai automobilis atrodė iš profilio. Abejos šoninės durelės buvo automobilio priekyje, jų viršutinė dalis buvo veidrodiškai simetriška, už jų – platėjantis V formos statramstis dalino automobilio viršutinę dalį į dvi vėlgi beveik simetriškas dalis. Atrodė, jog jis vienas laikė visą gana ilgą stogą. Važiuoklė, pavarų dėžė, variklis, priekinis stiklas buvo „GAZ 21“, tai supaprastino atsarginių detalių tiekimą. Kopijuodami amerikiečius, START dizaineriai parinko gana dailų dažymą dviem spalvomis: pagrindinė spalva – dramblio kaulo, apačioje kėbulą juosė vyšninė arba mėlyna juosta. Tiesa, iš arčiau pasižiūrėjus automobilis susižavėjimo nekėlė – jis buvo kiek grublėtas, neblizgėjo kaip nitroemale dažyti metaliniai kėbulai. Ką padarysi – plastmasė yra plastmasė. Bet tuo metu START atrodė efektingai!
Severodonecke pagaminti mikroautobusai dažniausiai buvo naudojami įvairiose organizacijose kaip tarnybiniai. Kai kuriuose buvo įrengiamos minkštos sėdynės, staliukas, baras, net televizorius. Šiandien tokį automobilį pavadintume verslininko ofisu ant ratų. O Maskvoje keletas startų dirbo maršrutiniais taksi.
Mikroautobusai START ir analogiški DONBASS buvo gaminami 1964–1965 metais, tad spėta pagaminti vos keliasdešimt automobilių. Vienas iš jų pateko į Lietuvą ir čia ilgai važinėjo, visada patraukdamas kitų eismo dalyvių dėmesį savo neeiline išvaizda.
Parengė Kestutis Pletkus
Nuotrauka – iš autoriaus archyvų
Source URL: http://ebus.lt/51414-2/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.