Autobusų PAZ-651 istorija

by Lina | 14 rugpjūčio, 2020 4:29 am

PAZ autobusai – ne naujiena Lietuvoje. Keletas transporto priemonių iki šiol dar veža keleivius rajono keliais. Transporto priemonės Rusijos Pavlovo automobilių gamykloje pradėtos gaminti dar praėjusio amžiaus viduryje.

 

 

 

 

Iš pradžių autobusai Pavlovo automobilių gamykloje buvo gaminami ant GAZ-51I važiuoklės. Jau 1952 m. sausio mėn. nemažas būrys darbuotojų ir specialistų išvyko į Gorkio autobusų gamyklą (kurioje nuo 1949 m. buvo gaminamas modelis GZA-651) stažuotis. Autobusas „GZA-651“ buvo mediniu rėmu, kuris apkaltas lakštiniu metalu, pritvirtintu prie krovininės važiuoklės rėmo. Vidinė apdaila buvo pagaminta iš daugiasluoksnio kartono. Autobuso grindys buvo medinės, prie jų tvirtintos dvigubos sėdynės. Keleiviams skirtos duris atidarinėjo vairuotojas, naudodamas svirties mechanizmą. Pirmieji PAZ nebuvo šildomi.

PAZ-651 nuo GZA autobusų skyrėsi iš esmės. PAZ autobusų priekinės grotelės buvo suapvalintos, atsirado posūkio signalai po priekiniu stiklu, pasiskolinti iš „GAZ M20 Pobieda“. Pastarieji autobusams buvo labai reikalingi.

1952 m. rugpjūčio 5 d. pirmieji penki PAZ-651 autobusai išvažiavo pro gamyklos vartus. Autobuso dizainas buvo nuolat tobulinamas. 1955 m. buvo pagamintas prototipas su metaliniu korpusu, modelis pavadintas PAZ-651A. Jo korpusas buvo pagamintas iš plono lakšto metalo su anglimi, todėl jis buvo tvirtas ir mažo svorio.

1958 m. pradėti gaminti PAZ-652, o PAZ-651 gamyba buvo perkelta į tais metais atidarytą Kurgano autobusų gamyklą. Vis dėlto šis modelis ir toliau iki 1961-ųjų gamintas Pavlove. Iš viso nuo 1952 iki 1961 m. buvo pagaminta 34 475 PAZ-651 ir PAZ-651A, iš jų apie 24 tūkst. – metalinių PAZ-651A.

Po bazinio modelio PAZ-651 sukurta ir keletas modifikacijų ant GAZ-51I ir GAZ-51 važiuoklės. Tai buvo sanitarinis PAZ-653, keleivinis ir krovininis PAZ-651G, specialūs furgonai: PAZ-657 (duonai), PAZ-661 (drabužiams gabenti), PAZ-659 ir PAZ-659A ( autobusai-parduotuvės ),PAZ-659B (laboratorija).

PAZ-651 autobusuose montuotas šešių cilindrų eilėje variklis, kurio galia – 70 AG. su 4  pavarų dėže, hidrauline stabdžių sistema. Važiuoklės bazė buvo 3300 mm. Atsižvelgiant į kliento pageidavimus, gamintos skirtingos autobuso modifikacijos.

PAZ-651 (PAZ-651A) galėjo vežti 23 keleivius, buvo 19 sėdimų vietų.

Parengė Kęstutis Pletkus

Nuotraukos iš autoriaus archyvo

Endnotes:
  1. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2020/08/apie-aut-paz.png

Source URL: http://ebus.lt/autobusu-paz-651-istorija/