by admin | 22 gruodžio, 2010 6:55 am
Paskutinė šių metų diena Kaune bus išskirtinė. Miestas ne tik pasitiks 2011-uosius, bet ir paminės miesto troleibusų 45-ąjį gimtadienį. Akcinė bendrovė „Autrolis“ primena kauniečiams, kad troleibusai išlieka neatsiejama Kauno istorijos dalis, o šių ekologiškų transporto priemonių neturi net 95 proc. pasaulio miestų.
Nuo konkių iki funikulierių
Kai 1882 m. Berlyno priemiestyje pasirodė pirmasis troleibusas, apie jo atsiradimą Lietuvoje nebuvo net užsimenama. 1892 m. Kaune pasirodė pirmosios konkės. Šie vieno arklio traukiami tramvajai per 37 metus (iki 1929 m.) vežė 74 mln. keleivių. Vienu metu Kaune kursavo net 16 konkių, jos kasmet veždavo po 2 mln. žmonių.
Valdžia ir transporto specialistai jau tuo metu svarstė, kad Kaune reikėtų įrengti visavertes tramvajaus arba troleibusų linijas. Juolab kad 1904 m. Klaipėdoje kursavo elektrinis tramvajus. Bet elektros brangumas ir kitos kliūtys privertė Kauną šiuos lūkesčius atidėti geresniems laikams.
Troleibusų priešaušrį Kaune pažymėjo elektra varomų funikulierių atsiradimas (jie pripažinti kultūros paminklais). Žaliakalnio keltuvas buvo įjungtas 1931 m., o Aleksoto – 1935 m. Deja, liko neįgyvendinti dar dviejų funikulierių projektai: iš E.Ožeškienės g. į A.Mackevičiaus ir iš K.Donelaičio g. į Radastų g.
Pirmieji reisai
Rimčiau apie troleibusų atsiradimą Kaune imta svarstyti po Antrojo pasaulinio karo. Su pavydu kauniečiai žvalgėsi į Vilnių, kur troleibusai kursavo nuo 1956 m. Pirmasis žingsnis Kaune žengtas tik 1963 m., kai apsispręsta pastatyti pusšimčio vietų troleibusų depą, nutiesti 19,6 km kontaktinių tinklų ir įrengti 500 gelžbetoninių bei metalinių atramų. Pirmuoju troleibusų direkcijos direktoriumi buvo paskirtas Algirdas Zagurskis (įmonei vadovavęs iki 1999 m.).
Statybų darbai vis vėlavo, bet 1965 m. gruodžio 22 d. vairuotojas Pranas Šatas išvairavo troleibusą „Škoda“ į pirmajį bandomajį važiavimą. Gruodžio 31-ąją nusidriekė ir pirmieji keleiviniai reisai: aštuoni troleibusai maršrutu „Panemunė–Senamiestis“ vežė 4 tūkst. keleivių, o per pirmąją 1966 m. savaitę jais važiavo jau 75 tūkst. keleivių.
Greitai ir patogiai
Lietuvai atgavus nepriklausomybę, 1990-aisiais Kaune jau veikė 13 maršrutų, kuriuose 215 troleibusų vežė 102 mln. keleivių. Kontaktinio tinklo ilgis pasiekė 109 km, o „ūsuotųjų“ rida – 13 mln. km.
Finansų krizė Rusijoje „Autrolis“ neišvengė kaip ir dauguma įmonių. 2000 m. iš beveik 1200 darbuotojų troleibusų parke liko dirbti 784. Tada smuko visi įmonės rodikliai. 2000 m. įmonė perregistruota kaip AB „Autrolis“, kuriai vadovavo Vytas Bancevičius, Gintautas Činikas, Algirdas Krivickas, Alvydas Gineitas. Sunkiausiais „Autroliui“ 2009 m. įmonei pradėjo vadovauti Mindaugas Legas. „Ekonominės krizės ateina ir praeina, – neabejoja M.Legas. – Praeis ir ši krizė, todėl belieka padėkoti tiems darbuotojams ir vadovams, kurie kūrė įmonę ir tuos dešimtmečius dieną naktį rūpinosi, kad Kauno gyventojai galėtų patogiai ir užtikrintai pasiekti kelionės tikslą.“
Įgyvendins seną sumanymą
Nepaisant sunkių 1999–2000 m. ir pakartotinės globalios ekonominės krizės (2008-2009 m.), artėjant 2011-iesiems, „Autrolio“ troleibusai kursuoja jau 16 maršrutų, modernizuojama gamybinė bazė, gerinamos darbuotojų darbo sąlygos, optimizuojama bendrovės veikla.
Įmonė iki 2014 m. baigs mokėti paskolą už 42 žemagrindžius troleibusus „Soliaris Trollino“, kurie buvo įsigyti dar 2006 m. Kitąmet tikimasi vežti apie 40 mln. keleivių, baigti įdiegti Kaune elektroninio bilieto sistemą, galutinai atsisakant popierinių bilietėlių. Tokiu būdu „Autrolis“ užbaigs Kaune įgyvendinti nuo 1892 m. miesto strategų puoselėtą pažangaus ir šiuolaikiško transporto idėją.
„Autrolio“ istorija susijusi su kiekvieno kauniečio ar jo šeimos gyvenimu. Bendrovės darbuotojai 45-erių metų sukaktį paminėjo Kauno filharmonijoje, kur koncertavo Raigardo Tautkaus vadovaujamas Kauno šampaninis choras. Nepaisant gimtadienio, AB „Autrolis“ nuramina kauniečius, kad ir švenčių dienomis įmonė įprastą darbą. Gruodžio 24 d. troleibusai kursuos ilgiau nei įprastai, o Naujųjų metų naktį kai kurių maršrutų vairuotojai net iki 6 val. ryto padės Jums saugiai pasiekti namus.
Nuotraukos Linos Jakubauskienės ir iš įmonės archyvo
Source URL: http://ebus.lt/autrolis-unikali-troleibus-istorija/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.