by Lina | 19 birželio, 2024 3:36 am
Renginyje dalyvavo Seimo narė Ligita Girskienė, Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo pirmininkas Bronius Bučelis, Lietuvos Profesinių Sąjungų Aljansas pirmininkas Audrius Cuzunauskas, Lietuvos vežėjų profesinė sąjunga Rita Kairienė, UAB, ,Ukmergės autobusų parkas” profesinės sąjungos pirmininkas Olegas Ivanovas, UAB ,,Kauno autobusai“ darbuotojų profesinė sąjungos komiteto narys Dainius Kizis. UAB Vilniaus viešasis transportas profesinės sąjungos ,,Solidarumas” pirmininkas Jonas Petraška, Estijos transporto profesinės sąjungos Üllar Kallas transporto profesinės sąjungos valdybos pirmininkas, ir Latvijos transporto profsąjungos pirmininkas Juris Kalninš.
Forumo pirmininkas Bronius Bučelis pasidžiaugė, kad Baltijos šalių transporto profsąjungos susitinka jau 15 metų ir aptaria transporto problemas. Pagrindinė problema atstovaujant keleivinio ir krovininio transporto sektoriuje – vairuotojų trukumas ir tai, kad vairuotojai turi dirbti viršvalandžius. Seimo nariai užregistravo įstatymo pakeitimus, kad darbo (pamainų) grafikai turi būti sudaromi taip, kad nepažeistų maksimaliojo keturiasdešimt aštuonių valandų per kiekvieną septynių dienų laikotarpį, netaikant šios taisyklės darbui pagal susitarimą dėl papildomo darbo ir budėjimui.
Seimas panaikino mokamus lauko priedus, bet darbdaviai vairuotojams įvedė tos dienos komandiruotes, nuo kurių nemokami mokesčiai valstybei. „Mano manymu, nuo komandiruotpinigių turi būti mokami mokesčiai valstybei ir priedai turi būti skaičiuojami nuo pagrindinio atlyginimo“, – sakė B. Bučelis.
Forumo pirmininkas pabrėžė, kad nuo 2018 m pavyko įtikinti Vyriausybę ir buvo priimtas sprendimas įvesti krovininio transporto vairuotojams 1,65 koeficientą mokant nuo minimalaus atlyginimo dydžio. Kylant minimaliam atlyginimui, vairuotojams indeksuojamas atlyginimo dydis. „Bendradarbiaujant su politikais, planuojame teikti siūlymus kelti koeficiento dydį iki 2,5 nuo minimalaus atlyginimo, nes transporto bendrovių pelnai yra milžiniški. Didelė problema ir migracija iš trečiųjų šalių bei vairuotojų išnaudojimas“, – teigė B. Bučelis.
Lietuvoje itin didelę dalį tolimųjų reisų vairuotojų sudaro darbo migrantai iš Ukrainos, Baltarusijos, Kirgizijos, Uzbekijos, Tadžikijos ir kitų trečiųjų šalių darbuotojai. Dėl menko informacinio-socialinio ir teisinio raštingumo, Migracijos departamento duomenimis, gegužės mėnesį Lietuvoje gyveno 9 887 uzbekai, 6 738 kirgizai, 6 682 tadžikai ir 5 524 indai. Devyni iš dešimties atvykėlių iš Centrinės Azijos ir Indijos yra vyrai. Iš viso Lietuvoje šiuo metu nuolatos gyvena 218 244 piliečiai iš trečiųjų šalių ir šis skaičius sparčiai didėja skaitmeninės atskirties, kalbos barjero, taip pat būdami finansiškai pažeidžiami, jie praktiškai nuolat atsiduria nesąžiningų darbdavių pinklėse.
„Kalbant apie keleivinį transportą Kaune sugebėjome įtikinti politikus ir nuo rugpjūčio mėnesio autobusai ir troleibusai nestoja stotelėse, ur nėra įlipančiųjų ir išlipančiųjų keleivių. Manyčiau, tai sugebėjome įgyvendinti vieni iš pirmųjų Lietuvoje. Artimiausiu laiku siūlysime A juostuose įdiegti išmaniuosius šviesoforus, kad piko valandomis būtų palengvintas vairuotojų darbas maršrute“, – kalbėjo B. Bučelis.
A. Cuzanauskas bei R. Kairienė pasidalino informacija, kaip sprendžiamos krovininio transporto vairuotojų problemos bendradarbiaujant ministerijos lygiu ir Ginčų komisijose.
J. Kalninš pasakojo apie rengiamą nacionalinis su Vyriausybe. Jo teigimu, dėl vairuotojų trukumo vairuotojai priversti dirbti 250-300 val. per mėnesį, kad galėtų gauti pakankamą atlyginimą.
Ü. Kallas pasakojo, jog šalyje ribojama migracija iš trečiųjų šalių. Nuo 2024 m. Estijoje minmalus atlyginimas yra 825 eurai ir jis pakilo 12%. Pagal pasirašytą kolektyvinę sutartį nuo 2025 m vairuotojams nustatomas minimalus atlyginimas 1350 eurų ir kas pusę metų bus didinamas po 50 eurų iki 2027 m. Sutarta, kad vairuotojų atlyginimas bus 2 700 eurai. Apie problemas keleiviniame transporte pasisakė Lietuvos keleivinio transporto atstovai.
Birželio 14 d. įvyko susitikimas su UAB „Klaipėdos paslaugos“ vadovybe, kur buvo pristatyta bendrovės veikla, Klaipėdos miesto viešojo transporto sistema, „Žaliojo kurso“ tikslų įgyvendinimas viešajame transporte. Direktorius Vaidas Ramanauskas kalbėjo, kad vidutinis vairuotojų atlyginimas 1900 eurų.
Bendrovė yra laimėjusi konkursus ir veža keleivius Klaipėdos mieste 37% maršrutų. Mieste veža 31 maršrutu, priemiestyje – 22 maršrutais. Klaipėdos mieste yra 6 privatus vežėjai. Be to, Klaipėdos autobusų parkas laimėjo konkursus ir atlieka papildomas funkcijas: gatvių šviesoforų valdymas, gatvių valymas, projektų rengimą ir valdymą. Renginio dalyviai apžiūrėjo autobusų parką, darbuotojų darbo sąlygas ir turimas transporto priemones.
2025 metais Baltijos šalių transporto profsąjungų susitikimas numatytas Estijoje.
Bronius Bučelis
Source URL: http://ebus.lt/baltijos-saliu-transporto-profesiniu-sajungu-susitikimas-klaipedoje/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.