Dviaukščių autobusų istorija

vasario 16 06:31 2014 Spausdinti straipsnį Istorija

Esama gausybė versijų ir teorijų, kada atsirado dviaukštis autobusas. Tačiau visi sutinka, kad pirmasis komercinis „dabldekeris“ pradėtas eksploatuoti 1820-aisiais Didžiojoje Britanijoje. Beje, prieš tai būta ne itin sėkmingų bandymų Prancūzijoje dar 1662-aisiais. Pirmuosius dviaukščius, be abejo, traukė arkliai.

Vos pasirodę pirmieji dviaukščiai pavadinti „Omnibuses“. Jie buvo paplitę Didžiojoje Britanijoje ir Prancūzijoje.

1847-aisiais kompanija „Adams and Co“ sukūrė transporto priemonę su dar viena langų eile ant stogo ir per visą autobuso ilgį sumontuotomis sėdynėmis. Šį gigantą eksploatavo Londono Ekonominė transporto kompanija. Tam, kad žmonės drįstų važiuoti tokiu autobusu, bilietas antrajame aukšte kainavo pigiau.

Tačiau šie dviaukščiai arklių tempiami ir atviru viršumi autobusai netapo labai populiarūs. Prireikė daugiau nei dešimties metų, kol 1852-aisiais Džonas Grinvudas sumanė, kaip šią transporto priemonę padaryti erdvesnę. Jis įsigudrino paplatinti, salone įrengti 42 sėdimas vietas. Didžiulei transporto priemonei tempti reikėjo tik trijų arklių.

Į antrąjį aukštą buvo galima patekti specialiais laiptais. Taip pat salone atsirado atskiros sėdynės. Nepaisant šių patobulinimų, itin didelę konkurenciją autobusams sudarė tramvajai ir traukiniai, kelionė kuriais buvo pigesnė. Išradus vidaus degimo variklį, arklių traukiami autobusai nustojo egzistavę. Jų gyvavimo pabaiga – 1914-ieji.

Pirmasis dviaukštis su varikliu pavadintas NS. Jis pristatytas visuomenei 1924-aisias. Transporto priemonė buvo uždaru viršumi. Autobusą projektavo A.E.C. (Associated Equipment Company).Tai buvo gana prabangi transporto priemonė, vietoj tuo metu įprastų medinių suoliukų sumontuotos medžiaga aptrauktos sėdynės. NS gamintas iki 1937-ųjų.

Kitas dviaukštis buvo garsusis Londono „Routemaster”. Jis pristatytas 1954-aisisias, o jau po dvejų metų pradėta jo masinė gamyba. Esminis autobuso privalumas – unikali konstrukcija. Atsirado hidrauliniai stabdžiai, nepriklausoma priekinė pakaba, hidraulinis vairo stiprintuvas. Raudona autobuso spalva ir originalus dizainas padarė „Routemaster” vienu iš miesto simboliu ir išgarsino visame pasaulyje.

Per ilgą laiką dviaukštis autobuso modelis daug kartų tobulintas, keitėsi dizainas ir techninės savybės. „Routemaster“ vežiojo londoniečius ir miesto svečius nuo 1954-ųjų ir 2005-ųjų gruodžio, kuomet išėjo užtarnauto poilsio.

2012-aisiais, prieš Londone vykusias Olimpines žaidynes, miesto gatvėse pasirodė naujas raudonasis dviaukštis. Dizainą jam rinko visi londoniečiai, o konkurse jam pateikti galėjo dalyvauti bet kuris žmogus. Pasirinktas modelis, kuris labiausiai priminė senąjį „Routemaster“. Autobusą pagamino Šiaurės Airijos kompanija „Wrightbus“, bendradarbiaudama su „Heatherwick Studio”.

Naujasis dviaukštis autobusas – hibridinis, varomas dyzelinu bei elektra. Galinius autobuso ratus suka elektros varikliai, kuriuos „maitina“ ličio jonų baterijos. Baterijos įsikrauna nuo ant stogo esančių saulės baterijų, o naktį jas maitina elektros generatorius. Tokios sistemos dėka autobusas 100 kilometrų nuvažiuoti sunaudoja vos 28 litrus degalų; tai – dvigubai mažiau nei įprastas raudonasis Londono dviaukštis.

Autobuso kaina – apie milijoną svarų sterlingų. Salone telpa 87 keleiviai – 22 sėdimos vietos išdėstytos pirmajame aukšte, čia taip pat yra ir viena vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti; be to, čia yra ir 25 vietos stovintiems keleiviams. Antrajame aukšte – 40 sėdimų vietų. Autobuso kėbulas pagamintas iš aliuminio bei stiklo plastiko, todėl konstrukcija itin lengva.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.