E. Mikėnas susitiko su Socialinės apsaugos ir darbo viceministre

sausio 24 04:55 2018 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Sausio 17 d. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijoje lankėsi asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas. Susitikimo su viceministre Egle Radišauskiene metu aptarti vežėjų ir tolimųjų reisų vairuotojų darbo santykiai, nesutarimai, kalbėta apie viešoje erdvėje pasirodančius svarstymus apie vairuotojų socialines garantijas.

 

 

 

E. Mikėnas pristatė situacija kelių transporto sektoriuje ir galimo dienpinigių apmokestinimo pasekmės vežėjams ir šalies ekonomikai. Pateikti palyginimai su aplinkinių ir didžiausių Lietuvos vežėjų konkurentų mokamais atlyginimais. Aplinkinėse šalyse taikomos analogiškos tolimųjų reisų vairuotojų darbo apmokestinimo sistemos, o Lietuvoje mokami atlyginimai yra didžiausi regione. Apmokestinus dienpinigius, Lietuvos vežėjai pralaimės konkurencinę kovą kaimynams, todėl ministerijos pozicija, palaikanti dienpinigių apmokestinimą, nustebino asociacijos atstovus.

Minimalus, išskirtinai transporto sektoriui taikomas vairuotojų atlyginimas, sudaro 1,3 minimalaus darbo užmokesčio šalyje.

Neįvertintas atlygis: šventinėmis dienomis ir savaitgaliais mokamas dvigubas, už naktinį darbą – pusantro karto didesnis atlyginimas.

Rumunijoje socialines įmokas moka ne darbdavys, o darbuotojas. Reali minimali alga į rankas yra apie 315 eurų.

Taip pat atkreiptas dėmesys, kad Lietuvoje socialiniai mokesčiai yra dideli, jei lyginsime su transporto sektoriuje konkuruojančiomis valstybėmis.

Vairuotojų atlyginimų socialinio draudimo mokestis 2016 m., proc. nuo apmokestinamų pajamų

Viceministrė taip pat domėjosi Lietuvos ir trečiųjų šalių piliečių darbo užmokesčiu. Diskutuota ar trečiųjų šalių piliečių įdarbinimas nedaro įtakos Lietuvos vairuotojų pajamoms, ar jų darbo sąlygos tokios pačios kaip ir Lietuvos piliečių. Diskutuota ir kokiomis priemonėmis būtų galima didinti tolimųjų reisų vairuotojų darbo užmokestį, didinti profesijos prestižą ir gerinti darbo sąlygas.

Viceministrė atkreipė dėmesį, kad Darbo inspekcija sulaukia daug skundų iš vairuotojų. Vairuotojai dažniausiai skundžiasi prastomis darbo sąlygomis, nesąžiningais darbdavių veiksmais. E. Mikėnas atkreipė dėmesį, kad darbdaviai dažnai susiduria su darbuotojų nusižengimais, tačiau retai kreipiasi į darbo ginčų komisijas nenorėdami prarasti tolimųjų reisų vairuotojo dėl didžiulio šios profesijos specialistų trūkumo rinkoje.

Šiuo metu kelių transporto sektoriaus pelningumas žemame lygyje. Vežėjai akcentuoja, kad valstybinių institucijų iniciatyvos papildomai apmokestinti sektorių prives prie dalies įmonių bankroto. Asociacija „Linava“, pasinaudodama vienos konkrečios pažangios ir šuolaikiškos įmonės pavyzdžiu, paskaičiavo, kad įmonės išlaidos siekia 30,2 mln. eurų per metus. Išlaidos dienpinigiams – 1,53 mln. eurų per metus. Apmokestinus dienpinigius, jų išlaidos padidėtų 1,1 mln. arba 3,6 proc. Įvertinus vidutinį sektoriaus pelningumą, net ir pažangios įmonės dirbs nuostolingai.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija laikosi nuomonės, kad Lietuvoje trūksta vairuotojų, kadangi dauguma išvažiuoja dirbti į kitas šalis dėl lietuvių mokamų mažesnių atlyginimų. Asociacija „Linava“ atkreipia dėmesį, kad tokia situacija būdinga visoms ūkio šakoms. Šiai dienai Lietuvos verslas nėra pajėgus mokėti vakarų Europoje įprasto atlyginimo. Tačiau vežėjai turi ir kitų pavyzdžių, kai vairuotojai – ekspeditoriai, dirbę ES šalyse grįžta į Lietuvos įmones, įvertinę Vakarų Europoje papildomas išlaidas būstui, maistui ir kitoms reikmėms. Taip pat darbo užmokestis pastaraisiais metais ženkliai didėja.

Linavos informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka