by admin | 14 balandžio, 2011 4:50 am
Autobusų gamintojai, skyrę daugiau dėmesio ekologiškų transporto priemonių kūrimui, neapsiriko: mažiau aplinką teršiantys autobusai populiarėja.
Pastaruoju metu vis daugiau Europos bei pasaulio miestų vežėjai renkasi suspaustas gamtines dujas naudojančius autobusus. Lietuvoje šie degalai pradėti naudoti palyginti neseniai, todėl susipažinti su kitų miestų patirtimi eksploatuojant ekologiškus autobusus visada įdomu. Progą apsilankyti Čekijos mieste Pardubicėje Lietuvos vežėjų delegacijai suteikė „Irisbus“ atstovai Lietuvoje bendrovė ANRE.
Žiupsnelis statistikos
Pardubicės visuomeninio transporto parkas skaičiuoja jau šeštą dešimtį veiklos metų. Mieste, kuriame mažiau kaip 100 tūkstančių gyventojų, keleivius veža autobusai ir troleibusai. 1998 m. Pardubicėje prasidėjo žemagrindžių autobusų era – įsigyti pirmieji „Karosa Renault“. 75 parke eksploatuojami autobusai veža miestiečius aštuoniolika, o 55 troleibusai – dešimčia maršrutų. Linijų ilgis – 158 kilometrai.
Didžiausią Pardubicės vežėjų pajamų dalį sudaro miesto valdžios skiriamos kompensacijos, dalį pinigų skiria regiono savivaldybė. Maždaug pusė lėšų surenkama už bilietus, stengiamasi uždirbti ir teikiant nuomos paslaugas bei pardavinėjant dyzeliną. Čekijoje vežėjams mokama už nuvažiuotą kilometrą. Tačiau, atrodo, ir su šios šalies vežėjais savivaldybės ne visai atsiskaito: pasak Pardubicės visuomeninio transporto parko vadovo, praėjusiais metais vietoj 160 mln. kronų (10 kronų – 1,47 Lt – aut. past.) gauta 142 milijonai.
Autobusai Padrubicės mieste važinėja dviem režimais – vieni tik per rytinį bei vakarinį piką, kiti – visą darbo dieną nuo 4 val. ryto iki 12 val. vakaro.
Parke dirba 420 žmonių, 190 – vairuotojai, 70 remontininkų. Vairuotojo atlyginimas, neatskaičius mokesčių, sudaro apie 800 eurų.
Bilietų kainos – diferencijuotos
Nuo 2006 m. mieste įdiegtas elektroninis bilietas, juo miesto gyventojai gali naudotis ir kaip asmens kortele. Kad miesto bei regiono gyventojai mieliau naudotųsi elektroniniu bilietu, popieriniai kainuoja šiek tiek brangiau. Didžioji dalis miestiečių turi elektronines korteles, kurias galima papildyti ir internetu.
Miestas suskirstytas zonomis, standartinis bilietas važiuoti vienoje zonoje kainuoja 12 kronų, užmiestyje – 14 kronų. Su tuo pačiu bilietu galima persėsti į kitą transporto priemonę, tuomet antrai kelionei taikoma 50 proc. nuolaida, galiojanti pusę valandos. Su nuolaida keleiviai vežami ir šeštadienį bei sekmadienį.
Mėnesinio bilieto kaina – 690 kronų. Studentai Pardubicėje vežami su 50 proc., mokiniai – 60 proc., pensininkai – 70 proc. nuolaida.
SGD autobusų era
2004-aisiais Pardubicės visuomeninio transporto priemonių parke pasirodė pirmieji suspaustomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai – pastatyta SGD stotis, kompresorinės. Šiuo metu parke yra keturiolika SGD autobusų, netrukus jų dar padaugės – dar šeši „Irisbus Citelis“, jau pagaminti netoliese esančioje Vysoke Myto gamykloje, atvyks į parką liepos mėnesį.
„Diegti suspaustų gamtinių dujų naudojimo projektą buvo suinteresuota dujas parduodanti kompanija, taip pat miesto valdžia. Mums tai buvo geriausias būdas papildyti parką naujais autobusais“, – sakė Pardubicės visuomeninio transporto parko vadovas. Iš viso projektui įdiegti investuota apie milijoną eurų, dar 600 tūkst. eurų – autobusų servisui įrengti. Pinigus parko darbuotojai privalės privačiam investuotojui išmokėti per ketverius metus.
Įmonės teritorijoje įrengta viena greitojo pildymo kolonėlė, tačiau ji skirta tik klientams. Autobusams pakanka dvidešimties vadinamojo lėtojo pildymo stočių, kiekvienam autobusui po vieną. Dviejų kompresorių galingumas – 450 kub. m per valandą
Visi autobusai dujomis pildomi vakare. Daugiausia viename maršrute autobusai nuvažiuoja 400 kilometrų, tad aštuonis balionus pripildžius dujomis, jų užtenka visai dienai.
Eksploatuoti apsimoka
SGD autobusai Pardubicėje per eksploatavimo laiką nuvažiavo daugiau nei milijoną kilometrų. Per mėnesį nuvažiuojama apie 6 tūkst. kilometrų. Akcizo mokesčio suspaustoms gamtinėms dujoms, naudojamoms autobusų varikliuose, Čekijoje kol kas nėra, tačiau artimiausiu metu jis turėtų atsirasti.
Pardubicės parko darbuotojai apskaičiavo, kad eksploatuoti SGD autobusus apsimoka. 100 km jie sunaudoja 52 kub. m dujų; dyzeliniai – 42 litrus dyzelino. Dyzelino sąnaudos kilometrui – 9,29 kronos, gamtinių dujų – 4,36 kronos. Dujų kaina Čekijoje nustatoma metams, ji nekinta. Tiesa, pasak parko vadovo, SGD autobusų priežiūra kainuoja šiek tiek brangiau.
Įsigydami autobusus, Pardubicės parko darbuotojai gavo 50 tūkst. eurų autobusui dotacijų iš valstybės. 8 tūkst. eurų turėtų grąžinti dujas tiekianti kompanija metų pabaigoje. Taigi vienas autobusas parkui kainavo 200 tūkst. eurų – tiek pat, kiek ir dyzelinis.
Pardubicės parko vadovai renkasi „Irisbus Citelis“ autobusus. „Manome, jog „Irisbus“ turi daugiausia patirties gaminant suspaustas gamtines dujas varomas transporto priemones“, – komentuoja parko vadovas.
SGD autobusus „Irisbus“ koncernas pradėjo gaminti vienas iš pirmųjų – dar 1999-aisiais. Per tą laiką surinkta apie tris tūkstančius suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų keleivinio transporto priemonių. Netrukus suspaustas gamtines dujas naudojantys autobusai bus surinkinėjami ir Čekijoje įsikūrusioje Vysoke Myto gamykloje.
Čekijos miestas Pardubicė įdomus ne tik dėl parke eksploatuojamų SGD autobusų: čia gimė ir karjerą pradėjo Dominikas Hašekas – garsus čekų ledo ritulininkas, ilgametis rinktinės žaidėjas, tapęs tikra ledo ritulio legenda.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Source URL: http://ebus.lt/ekijos-pardubic-sgd-autobus-eksploatavimo-patirtis/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.