„FIAT 503“ – legendinis automobilis

sausio 18 06:02 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

Trumpa šio automobilio istorija: jeigu kas matėt kino filmą „Tarybų Sàjungos pasiuntinys“, tai matėte ir šį automobilį, trumpiau tariant, tai automobilis, nuo kurio prasidėjo dabartinio „Rigas motors muziejs“ kolekcija.

 

„Fabrika Italiana Automobilo Turino“ (itališkų automobilių gamykla Turine) arba „FIAT“ buvo įkurta 1898 m. Iškart po pirmo pasaulinio karo pabaigos gamyklos inžinieriai sukūrė labai gerą automobilį – FIAT 501, kuris atnešė pirmą didžiulę sėkmę firmai. Iki 1926 m, tai yra mažiau nei per 8 metus, buvo pagaminta ir parduota daugiau nei 45 000 šio modelio automobilių.

Bet dar didesnė sėkmė laukė kito FIAT modelio – „503“. Sukurtas ant „501“ modelio agregatų bazės, šis automobilis turėjo kur kas didesnę kėbulų gamą ir visiškai naują radiatoriaus apdailos ir kapoto formos sprendimą – jie buvo kampuoti. Šio modelio automobiliuose buvo montuojamas seno modelio „501“  4 cilindrų variklis, kurio darbinis tūris – 1 460 cm3, prie šio variklio montuojama 4 pavarų greičių dėžė. Mechaniniai stabdžiai pirmą kartą „FIAT’o“ istorijoje buvo sumontuoti visuose ratuose. Automobilis išėjo veržlus ir stilingas. Automobilio kampuotumas (ypač „torpedo“ kėbulo variante) automobilį darė panašų į „Rolls Royce“ – tik, suprantama, už gerokai mažesnę kainą. Ypač automobilį puošė ratlankiai, kurie priminė medinius ratus su stipinais, nors iš tikrųjų jie buvo štampuoti iš metalo. Įspūdingai atrodė ir figūrinis priekinis bamperis, kuris sukniedytas iš dviejų grakščiai išlenktų juostų.

Dar vienas ypatumas – penkiavietis „FIAT 503“ automobilis turėjo tik trejes dureles: vietoje vairuotojo durelių (o vairuotojas kaip ir „Rolls Royce“ sėdėjo dešinėje pusėje) iš išorės buvo tvirtinamas atsarginis ratas. Vidaus apdaila ir pakeliamas stogas buvo siūnamas iš odos parenkant spalvą pagal kėbulo spalvą. Vieta  bagažui buvo gale kėbulo ant atlenkiamos grotuotos lentynėlės su diržais tvirtintos prie išorinės kėbulo panelės.

Be „Torpedo“ kėbulų dar buvo gaminami „Kabrioletai“, „Limuosine“ su šešiais šoniniais langais, „Coupe“ (su atvira vieta vairuotojui ir šalia sėdinčiam keleiviui), taip pat dviejų vietų „Spieder“ (tokia terminologija buvo naudojama gamybos metu) automobiliai. Automobilis, kuris šiandien saugojamas muziejuje Rygoje, į Latviją pateko 20-aisiais, o 1926 m. šį automobilį įsigijo Nikolajus Stumbriks, tuo metu dirbęs miesto autobuso vairuotoju ir mechaniku. N. Stumbriks šį automobilį naudojo šeimos reikalams, kartais juo vežiojo keleivius. 1940 m. sovietams okupavus Latviją, automobilis buvo rekvizuotas ir paskirtas NKVD tarnybai. Įdomus faktas – N. Stumbriksas sugebėjo ten įsidarbinti vairuotoju ir toliau važinėjo šiuo automobiliu…

Kiekvienas solidus automobilis, kaip ir solidi pilis, turi savo legendą…

Remiantis šio „FIAT’o“ legenda, prasidėjus karui N. Stumbriks šį automobilį nuvežė į savo namus. Netrukus jis, kaip buvęs NKVD darbuotojas, buvo areštuotas ir atsidūrė liūdnai pagarsėjusiame Salaspils koncentracijos lageryje. Vienas iš prižiūrėtojų buvo vietinis, pasisekė susitarti ir N. Stumbriksas pabėgo. Vėliau pateko pas partizanus, o namo grižo jau po karo…

Įdomus faktas, kad nei vokiečių, nei po karo rusų šis automobilis nesudomino (gal būt buvo per senas?). 1960-aisiais metais jis papuolė i Rygos kino studiją ir buvo filmuojamas šioje ir kitose kino studijose mažiausiai 75 filmuose.

1986 m. iniciatyvinė būsimo muziejaus grupė nutarė nupirkti šį automobilį. Dalykas pasirodė ne iš lengvųjų, reikėjo praeiti 4 komisijas ir gauti 12 biurokratų vizas, kol gautas leidimas įsigyti šį FIAT. Šis klausimas buvo sprendžiamas Latvijos automobilių ir plentų ministerijos lygyje. Leidimas gautas, bet galutinė suma, už kurią galima buvo galima nusipirkti šį automobilį, buvo daugiau nei įspūdinga – už gerai „pavargusį“ FIAT buvo paprašyta 7 700 rublių. Tai buvo brangiau nei tuo metu kainavo naujas „žiguliukas“! Teisybė, kad tokius pinigus tuo metu galėjo sumokėti tik „išprotėjęs“ oldtaimerių mėgėjas… Tai buvo pirmasis automobilis, specialiai įsigytas būsimam muziejui.

Kęstutis Pletkus

Nuotraukos – iš archyvų

  • apie-fiat2
  • apie-fiat
  • apie-fiat3
  • apie-fiat1
  • apie-fiat4