Gyvybes nusinešusi autobuso avarija sostinėje: nelaimės pamokos

by admin | 22 sausio, 2014 4:48 am

Šiurpi tragedija, nutikusi sostinėje praėjusį sekmadienį, ko gero, nepaliko abejingo nė vieno tautiečio. Kas kaltas dėl baisios nelaimės – neatsargios pėsčiosios ar autobuso vairuotojas? Kiekvienas šioje situacijoje turi savo nuomonę. Tačiau akivaizdu, jog į visus klausimus atsakys teisėsauga.

Aplinkybės tiriamos

Priminsime, jog avarija nutiko Laisvės prospekto ir Rygos gatvių sankryžoje. Autobusas, sukdamas į dešinę Pašilaičių mikrorajono link, partrenkė ir pervažiavo dvi keleives – vyresnio amžiaus moterį bei aštuonerių metų mergaitę. Abi pėsčiosios žuvo vietoje.

„Spėjama, jog vairuotojas į sankryžą įvairavo autobusą degant žaliam šviesoforo signalui. Jis teigia buvęs įsitikinęs, kad pėsčiųjų perėjoje nėra, nepastebėjo ir arti gatvės ant šaligatvio stovinčių žmonių. Sankryža, kurioje įvyko avarija, filmuojama, todėl įvykį tiriantys policijos pareigūnai galės išanalizuoti vaizdo medžiagą, gal tuomet ir paaiškės visos aplinkybės. Tikra tai, jog bent priešais autobusą pėsčiųjų nebuvo“, – sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ Eismo saugumo ir kontrolės skyriaus viršininkas Tadeušas Lavrynovičius.

Jo teigimu, eismo sąlygos buvo geros, matomumas geras, todėl ypač sunku paaiškinti įvykio aplinkybes ir komentuoti įvykusią skaudžią nelaimę.

„Bet kuriuo atveju ir savo, ir įmonės vardu norėtųsi pareikšti žuvusiųjų artimiesiems nuoširdžiausią užuojautą. Šeimai suteiksime visą įmanomą paramą“, – kalba bendrovės generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Pasak įmonės vadovo, autobuso vairuotojas skaudžiai išgyvena nelaimę. Jis paprašė dviejų savaičių atostogų, ir jos jam buvo suteiktos.

„Bendrovėje vairuotojas dirba nuo 2006-ųjų, niekuo neišsiskyrė iš kitų vairuotojų tarpo, tiesioginiai vadovai didesnių priekaištų dėl jo darbo neturi. Deja, nuo nelaimių nėra apsaugotas nė vienas žmogus“, – kalba G. Nakutis.

Vairuotojai mokomi elgesio taisyklių

Pasak jo, pastaruoju metu įvairiuose interneto tinklapiuose pasipylė komentarai, jog bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojai nemandagūs, jie linkę pažeidinėti Kelių eismo taisykles.

„Mūsų įmonėje dirba 1300 autobusų ir troleibusų vairuotojų. Už kiekvieną iš jų, be abejo, negalėčiau atsakyti, tarp jų gali pasitaikyti visokių, taip pat ir nelabai korektiškų. Tačiau stengiamės jiems nuolat diegti mandagaus bendravimo su keleiviais įgūdžius – praėjusių metų pavasarį ir vasarą visi vairuotojai išklausė 35 valandų paskaitas, kuriose buvo pabrėžiami elgesio su keleiviais, KET reikalavimai, neįgaliųjų vežimo ir kiti klausimai. Visi autobusų vairuotojai laikė profesinės kompetencijos egzaminus. Tik juos išlaikiusiems vairuotojams suteikta teisė vežti keleivius“, – aiškina įmonės vadovas.

Paisoma reikalavimų

G. Nakutis kaip neatitinkančius tikrovės vertina ir komentarus apie tai, kad vairuotojų darbo grafikai pernelyg intensyvūs, žmonės dažnai priversti išvažiuoti į miesto gatves pervargę, pailsėti turi tik devynias valandas per parą.

„Tokį minimalų poilsį leidžia įstatymai, jei tai numatyta kolektyvinėje sutartyje ir darbuotojas sutinka dirbti tokiu režimu. Devynių valandų poilsį gali turėti pertraukiamaisiais grafikais dirbantys vairuotojai, tačiau tai nėra dažni atvejai. Be to, ne mažesnis nei devynių valandų poilsis numatomas naktį, o dieną vairuotojai turi dar 5-6 valandų pertraukas pailsėti. Darbui tokiu režimu yra atrenkami tik norintys taip dirbti vairuotojai“, – kalba T. Lavrynovičius.

Į avariją patekusio 46-ojo autobuso vairuotojo darbo režimas – keturios dienos darbo, po to dvi – poilsio. „Dirbant tokiu režimu, poilsis tarp darbo pamainų yra apie 12-14 valandų, priklausomai nuo darbo grafiko. Sekmadienį tam vairuotojui buvo trečiojidarbo diena. Viršvalandžių jis nedirbo, savo poilsio dienomis – taip pat. Eismo sąlygos sekmadienį buvo geros, eismo intensyvumas mažas. Kodėl atsitiko ši nelaimė, mes negalime suprasti“, – teigia T. Lavrynovičius.

Darbo grafikai bendrovėje sudaromi laikantis Darbo ir poilsio režimo reikalavimų. „Neteisinga pavadinčiau pasirodžiusią informaciją, jog vairuotojai priversti dirbti daug viršvalandžių. Šis vairuotojas 2013-aisiais dirbo 140 valandų viršvalandžių, t. y., 12 valandų per mėnesį, arba pusvalandį per darbo dieną. Maksimaliai viršvalandžių leidžiama dirbti 180 valandų per metus“, – kalba T.Lavrynovič.

Neskatinami viršyti greičio


Pastaruoju metu pasklido teiginiai, jog, įdiegus mieste greitųjų maršrutų autobusus, padidėjo viešojo transporto greitis, o vairuotojai už vėlavimą yra baudžiami. Tačiau, pasak Eksploatacijos direktoriaus Rimanto Markausko, autobusų vairuotojai neverčiami ir neskatinami viršyti greičio.

„Gali pasirodyti, jog greitųjų maršrutų autobusai lekia pernelyg dideliu greičiu. Jie stoja ne kiekvienoje stotelėje, todėl dažnai ir susidaro toks įspūdis. Be abejo, vairavimo stilius priklauso nuo konkretaus vairuotojo, tačiau greičio viršijimo atvejų neturi būti. Be to, bendrovės atsakingos tarnybos nuolat stebi autobusų ir troleibusų eismo reguliarumą, atsižvelgdami į duomenis, koreguojame eismo tvarkaraščius, nustatydami realias važiavimo tarp stotelių laiko trukmes. Vairuotojai dažniausiai vėluoja dėl spūsčių ir už tai tikrai nėra baudžiami, nes vėluojama ne dėl vairuotojo kaltės, o dėl objektyvių priežasčių“ , – kalba R. Markauskas.

Pasak T. Lavrynovič, šiuo konkrečiu atveju apie greičio viršijimą negali būti ir kalbos. „Autobuso greitis buvo mažas, vairuotojas darė posūkį, taigi transporto priemonė negalėjo važiuoti didesniu nei 4 ar 5 km/val. greičiu. 46-asis maršrutas nėra greitasis, sekmadienį eismo intensyvumas nedidelis, vairuotojui niekur skubėti nereikėjo“, – kalba T. Lavrynovič.

Taisyklių privalo laikytis visi

G. Nakučio teigimu, mieste atskyrus daugiau viešajam transportui skirtų juostų, autobusams bei troleibusams teikiamas prioritetas. Tačiau reikalavimo praleisti didesnę ir kur kas daugiau žmonių vežančią transporto priemonę kiti eismo dalyviai ne visada paiso.

„Norėtųsi paraginti ir kitus eismo dalyvius būti atidesniais. Gana dažnai nuosavų automobilių vairuotojai nevengia važiuoti specialiomis juostomis, užkerta kelią autobusams bei troleibusams, tokiu būdu sudarydami avarines situacijas. Bėda ta, jog tokiais atvejais dažnai kaltinami mūsų bendrovės vairuotojai. Dabar žiema, nors eismo sąlygos atrodo geros, tačiau gali pasitaikyti sniego ar ledo, nepastebėjus, galima paslysti ir taip nukentėti. Visiems – ir vairuotojams, ir pėstiesiems – reikia būti atidiems ir atsargiems“, – reziumuoja G. Nakutis.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

Source URL: http://ebus.lt/gyvybes-nusineusi-autobuso-avarija-sostinje-nelaims-pamokos/