Havanos transportas: nuo trofėjinių dodžų iki kinietiškų lainerių

by admin | 12 lapkričio, 2012 5:20 am

Kaip ir pati Havana, miesto autobusai margi ir labai skirtingi. Čia gali sutikti tiek senuosius amerikietiškus trofėjinius „Dodge“ autobusiukus, tiek ir visai moderniai atrodančius kiniškuosius „Youtong“.

Gatvėse apstu barškančių, juodais dūmais apsipylusių transporto priemonių. Nieko nestebina žmogaus jėga varomi taksi ar arklių traukiami vežimai.

Havanos miesto autobusai dviejų tipų. Pirmasis – tai vadinamieji metrobusai, kitaip tariant, savotiškas metro analogas. Per miestą driekiasi septyniolika metrobusų maršrutų, jungiančių miesto centrą su priemiesčiais. Šiuose maršrutuose tebevažinėja nenusakomo amžiaus rusiški LiAZ ar baltarusiški MAZ. Na, o gerokai šiuolaikiškesni kiniški „Hino“ ar „Yuotong“ atrodo tarsi modernumo viršūnė. Kad keleiviams būtų paprasčiau, skirtingais maršrutais važinėja skirtingomis spalvomis nudažyti autobusai.

Važiuoti autobusu Kubos sostinėje kainuoja 40 sentavų (apie 5 centus). Į autobusus įlipama pro priekines duris, o moneta metama į kasą, sumontuotą greta vairuotojo. Jis kontroliuoja, kad keleiviai nevažiuotų be bilieto.

Maršrutinių autobusų Havanoje, kaip ir visoje Kuboje, labai mažai. Savotiškas jų pakaitalas – „taxi colectivo“. Tai – mikroautobusai, važiuojantys vienokiu ar kitokiu maršrutu ir vežantys daugiau keleivių. Važiavimas jais šiek tiek brangesnis, bilietas kainuoja 10 pesų. Šie mikroautobusai važinėja ten, kur nevažiuoja maršrutiniai autobusai.

Užmiesčio maršrutuose tebėra populiarūs arklių traukiami vežimai. Toks transportas taip pat važiuoja tam tikru maršrutu, vežime telpa 7-8 žmonės, o važiavimo kaina – nuo 0,5 iki 2 pesų. Imti daugiau pinigų iš keleivių vežimo savininkas neturi teisės – antraip gali netekti licencijos keleiviams vežti.

O štai taksi vairuotojai tuoj pat neklysdami atsirenka, kad keleivis – užsienietis. Iš pastarųjų nulupama dešimteriopai ar net šimteriopai didesnė suma nei iš vietinio žmogaus. Viena iš pirmųjų mano kelionių taksi Havanoje kainavo dešimt dolerių – kitaip tariant, viso mėnesio Kubos gyventojo vidutinį atlyginimą.

Pastaruoju metu viešojo transporto paslaugos Havanoje pamažu gerėja. Dar ne taip seniai metrobusų maršrutais važinėjo vilkikų tempiami keleiviniai furgonai. Pastaruoju metu nupirkta šiuolaikiškesnių bei naujesnių LiAZ, MAZ ir „Yuotong“ autobusų. Keleiviniai furgonai šiuo metu važinėja priemiesčio maršrutais, o likusieji perduoti kitiems Kubos miestams.

Anksčiau mieste važinėjo ir tramvajus, tačiau paskutinė jo linija buvo uždaryta praėjusio amžiaus 50-aisiais metais. Kurį laiką Havanoje važinėjo ir troleibusai, tačiau ir jų linijos dabar išmontuotos.

Apsilankęs Kuboje, pasijunti grįžęs keletą dešimtmečių atgal į praeitį. Tačiau būtent senosios transporto priemonės turi savo veidą ir skleidžia nepakartojamą žavesį. Todėl visiems, kurie iki šiol nematė įspūdingo ir savito grožio šalies, siūlyčiau joje apsilankyti dabar – kol jos dar nepalietė visa suniveliuojantys globalizacijos procesai.

Austėja Jakubauskaitė

Autorės nuotraukos

Source URL: http://ebus.lt/havanos-transportas-nuo-trofjini-dod-iki-kinietik-laineri/