Istorija: „Neoplan Hamburg“ – turistinių autobusų revoliucija

liepos 11 15:41 2010 Spausdinti straipsnį Muziejus

1970-ųjų pradžia buvo ypač svarbi autobusų raidos istorijoje. „Neoplan Hamburg“ buvo akivaizdus to meto lyderis techninių sprendimų ir dizaino srityje. Konkurentų hamburgas“neturėjo jokių, na, nebent tų pačių „Neoplan“ gaminamas „Cityliner“ modelis.

31-ojoje Ženevos automobilių parodoje debiutavo sensacingo dizaino autobusas, pavadintas „Hamburg“, tiesa, tik prototipas. „Tada mes sau kūrėme linksmai atrodantį autobusą“, – pasakojo „Neoplan“ įkūrėjas Gottlob’as Auwrter’is jaunesnysis. Galbūt toks požiūris ir lėmė, jog Gottlob’o sūnaus Albrecht’o kurto dizaino autobusas turėjo praeiti sunkius kelius, kol galiausiai iš prototipo Štutgarte virto į serijiniu būdu gaminamą autobusą. Albrecht’as Auwrter’is su savo draugu Bob’u Lee mokėsi Šmalkaldeno universitete, bet dirbo Hamburge, kur ir gimė idėjos, nutraukusios „Neoplan Hamburg” ryšius su kitais to meto tradiciniais turistiniais autobusais.

Didžioji dalis 1960-1970 metais gamintų autobusų pasižymėjo labai apvaliomis formomis, bet „Hamburg” toks nebuvo. Albrecht’o kūrinys pasižymėjo griežtomis šonininėmis linijomis, dideliais, išgaubtais langais. Keleiviams skirtos sėdynės buvo montuojamas prie specialių šiek tiek paaukštintų platformų. Vairuotojo vieta buvo įrengta vienu laipteliu žemiau, todėl keleiviai galėjo netrukdomi grožėti vaizdais pro priekinį autobuso langą. Pagalvota ir apie keleivių patogumą – dideli tarpai tarp sėdynių , virš galvų įrengtos lentynos susidėti daiktams. Tačiau pats moderniausias „Neoplan Hamburg“ bruožas buvo vėdinimo sistema: inžinieriai įrengė du lygiagrečius oro kanalus, taip suteikdami kiekvienam keleiviui galimybę individualiai pasirinkti vėdinimo kryptį ir intensyvumą.

1961 m. pristatyta įvairių „Hamburg” modifikacijų, ir visos jos buvo sutiktos labai entuziastingai. Kompetentingas leidinys „OmnibusRevue” apie „Hamburg“ rašė: „Mes ką tik smarkiai patobulėjome. Naujojo tipo autobusą su pagarba galime vadinti novatorišku ir pavyzdiniu kitiems gamintojams“. 1962 m. Nicoje rengtame „Bus Week” renginyje, „Hamburg” laimėjo „Grand Prix d’Excellence“ apdovanojimą. „Neoplan Hamburg“ tampa „bestseleriu“ ir 1962 m. spalio mėnesį pagaminamas 500-asis autobusas. Tūkstantasis „Hamburg“ į gatves išleidžiamas jau 1967 metų liepą.

Tapę lyderiais turistinių autobusų rinkoje, vokiečiai pradėjo gaminti įvairaus ilgio „Hamburg“ modelius: nuo mažų NH6, kurie tebuvo vos 6,75 m, iki ypač ilgų NH8 (13,5 m), kurie buvo eksportuojami į Švediją. Į vokiškus autobusus montuoti „Henschel“, „Deutz“, DAF, ar FIAT varikliai. Po trylikos metų (1973 m.) „Neoplan Hamburg” gamyba nutraukta, jo vietoje pradėti gaminti „Neoplan Jetliner”.

Parengė Evaldas Sidikerskis

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.