Karščiai koreguoja visuomeninio transporto darbą

liepos 23 05:34 2010 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Keletą dienų leidę šalies gyventojams atsikvėpti, tropiniai karščiai vėl sugrįžo į Lietuvą. Neįtikėtina kaitra tvyro ir visoje Europoje: gatvėsebei keliuose lydosi asfaltas, stringa lėktuvų, traukinių, sunkvežimių eismas, į kasdieninius maršrutus išvažiuoja mažiau autobusų bei troleibusų. Darbo dienos prie vairo neatlaiko vairuotojai bei konduktoriai. Karštis trikdo ir sostinės visuomeninio transporto darbą.

Gyventojai skundžiasi

„Dėl karščių susiduriame su įvairiomis problemomis. Blogiausia, kad nepatogumų patiria mūsų keleiviai. Ne visi parko autobusai pritaikyti važinėti per karščius, tad retsykiais sulaukiame perkaitusių sostinės gyventojų skundų“, -pasakoja UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktorius Juozas Grabys. Pasak jo, ne visų autobusų salonai vėsinami pakankamai – kondicionieriai sumontuoti tik naujausiose transporto priemonėse. Ne visuose autobusuose įrengti atsidarantys stoglangiai. „Parke turime įvairių autobusų. Vienuose iš jų yra kondicionieriai, tačiau neatsidaro nei langai, nei stoglangiai. Kai durys dažnai atidarinėjamos, kondicionieriai nespėja atvėsinti oro salone, todėl keleiviai skundžiasi dėl karščio. Be to, kondicionieriai dažnai genda, o jų remontas nėra pigus“, – kalba J. Grabys. Prasčiausia situacija autobusuose, kuriuose neveikia kondicionieriai, nėra orlaidžių nei atsidarančių stoglangių – tokių transporto priemonių vilniečiai į gatves per karščius stengiasi neišleisti.

Tačiau net ir tuose autobusuose, kur atsidaro stoglangiai, per karščius oras nespėja atvėsti – yapač jei autobusas ilgiau stovi ties sankryža ar šviesoforu. Geriausiai vėsinami autobusai, kuriuose įrengtos atitraukiamos orlaidės.

UAB „Vilniaus troleibusai“ 1-jo parko vadovo Rimvydo Aleknavičiaus teigimu, troleibusų keleiviai kantresni ir dėl kaitros sukeltų nepatogumų skundžiasi mažiau. „Keleiviams, be abejo, sunku, tačiau jie pakantūs ir skundžiasi retai. Naujesniuosiuose „Solaris“ troleibusuose sumontuoti kondicionieriai, per karščius juos visada įjungiame. Kituose toleibusuose atidarome langus, liukus, kad važiuojant susidarytų skersvėjis“, – apie vėsinimosi būdus pasakoja R. Aleknavičius.

Technika išeina iš rikiuotės

Rekordinių karščių neatlaiko ir technika. „Pagrindinė problema – perkaitę transporto priemonių varikliai. Dėl šios priežasties kasdien į maršrutus neišvažiuoja po 4–5 autobusus. Be to, dėl kaitros greičiau užsikemša dyzelinių autobusų radiatoriai, tuomet juos tenka praplauti specialiais chemikalais. Dar daugiau problemų kyla su gamtinėmis dujomis varomomis transporto priemonėmis – jų varikliuose degimo temperatūra aukštesnė, todėl jie ir perkaista greičiau. Į maršrutus kasdien dėl karščių neišvažiuoja po 5–6 gamtinėmis dujomis varomus autobusus“, – problemas vardija J. Grabys.Per karščius perkaistair autobusų pavarų dėžės, tadparko remontininkamsvasarą nėra kada ilsėtis.

R. Aleknavičiaus teigimu, „Vilniaus troleibusų“ darbuotojai vasarai pasirengia iš anksto. „Ypač daug priežiūros vasarą reikia kontaktiniams laidams. Kadangi per karščius metalai plečiasi, prieš vasarą laidus šiek tiek „sutraukiame“, kad jie nenukartų ir netrukdytų troleibusų eismui. Artėjant žiemai, laidus atpalaiduojame, kad jie nesutrūkinėtų“, – troleibusų eismo specifiką dėsto R. Aleknavičius.

Pasak jo, pasitaiko, kad ir troleibusai dėl karščių išeina iš rikiuotės – dažniausiai perkaista jų varikliai. Tačiau daugiau problemų nei karščiai troleibusams pridaro vasaros liūtys. „Po smarkaus lietaus įvairiose gatvių vietose susidaro milžiniški vandens ežerai, kurie itin pavojingi elektra varomoms transporto priemonėms. Vanduo apsemia hidraulinius variklius, kitus prietaisus, todėl troleibusų eismas ilgam sutrikdomas“, – problemas vardijaR. Aleknavičius.

Sunkiau per karščius dirbti ir vairuotojams, tačiau, pasak parkų vadovų, jie sudėtingas sąlygas kol kas sėkmingai atlaiko. Nepadaugėjo ir techninių avarijų, nors, medikų teigimu, per karščius gali sulėtėti vairuotojų reakcija, susilpnėti dėmesys.

Rengsis atidžiau

Karščio pamokyti vežėjai ketina kruopščiau pasirengti ateinančiai vasarai. „Šiemet jau, be abejo, nebespėsime, tačiau kitiems metams autobusus pertvarkysime taip, kad jie per karščius sukeltų kuo mažiau nepatogumų keleiviams. Jau dabar Lietuvoje ir užsienyje ieškome gamintojų, kurie sukonstruotų autobusų langus su atitraukiamomis orlaidėmis. Juos sumontuosime vietoj dabartinių neatsidarančių langų. Remiantis šios vasaros patirtimi, tokios konstrukcijos langai autobusų salonus nuo karščių apsaugo geriausiai“, – teigia J. Grabys.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

.

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.