Kauno autobusų istorija

by admin | 21 liepos, 2010 10:56 am

Uždaroji akcinė bendrovė „Kauno autobusai” – viena iš seniausių keleivinio transporto įmonių Lietuvoje.

1934 m. vasario 8 d. Kauno miesto Tarybos posėdžio nutarimu Nr. 444 įsteigta autobusų įmonė keleiviams vežti Kauno mieste. Šią datą galima laikyti Kauno viešojo transporto gimimo diena.
Iki tol nuo 1924 m. Kaune jau kursavo dvylika (vėliau – šešiolika) autobusų, priklausiusių privatiems vežėjams. Deja, miesto gyventojai bei savivaldybės vadovybė nebuvo patenkinti pastarųjų darbu, tad keleivių vežimą savivaldybei teko perimti į savo rankas.

Pirmaisiais įmonės gyvavimo metais jauna bendrovė turėjo nedaug autobusų, tačiau laipsniškai jų buvo įsigyjama daugiau: 1937 – aisiais m. bendrovė jau buvo įsigijusi 44 autobusus. Po dviejų metų įmonėje dirbo 454 darbuotojai.

Paskutiniais prieškario metais įmonei pirkti autobusų iš užsienio jau nereikėjo. Šančiuose pastatytuose remonto dirbtuvėse imta gaminti savus autobusus.

Antrojo pasaulinio karo metais Kauno autobusų susisiekimo įmonė savo veiklą buvo visiškai nutraukusi. Vokiečių okupacijos laikotarpiu žmonės buvo priversti vaikščioti pėsčiomis arba naudotis vežiko paslaugomis.

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, autobusų Lietuvoje praktiškai nebuvo likę. Keleivius vežiojo žmonėms vežti pritaikyti sunkvežimiai ir sutaisyti besitraukiančių vokiečių pakelėse palikti vermachto autobusai.

Keleivinio transporto eismas atgijo tik 1945 metais – tuomet keletas autobusų vežiojo keleivius maršrutu „Rotušė-Panemunė“, o praėjus dvejiems metams atidarytas ir pirmasis tarpmiestinis maršrutas „Kaunas – Šiauliai“.

Pirmiaisiais pokario metais vėl pradėta gaminti autobusus. Gaminami autobusai turėjo indeksą L-1. Tai buvo vietos specialistų perdirbtas Leningrade gaminto autobuso tuo pačiu pavadinimu modelis.

Šeštojo dešimtmečio pradžioje inžinierius V. Paulavičius sukūrė masiškiausią autobuso modelį KAG-3. Buvo pradėti gaminti savos konstrukcijos autobusai KAG-1, sukurti GAZ-51 sunkvežimio pagrindu. KAG-3 ant pailgintos priekyje ir gale sunkvežimio GAZ-51 važiuoklės turėjo uždėtą karkasą, pagamintą iš medžio (uosio ir buko). Dėl to karkasą dažniausia ne taisydavo, bet keisdavo nauju. Autobusas iš išorės buvo apkaltas skarda, iš vidaus – daugiasluoksne tamsiai ruda lakuota aviacine fanera.

1950 m. įmonė pavadinta „Kauno autobusų – taksimotorų parku“, o praėjus šešeriems metams reorganizuota į dvi savarankiškas įmones: Kauno taksi parką bei Kauno autobusų parką.

1958 metais Kauno autobusų parką pasiekė pirmieji trijų durų autobusai „Ikarus 66“. Šių autobusų, kurių gamyba Vengrijoje buvo pradėta 1953 metais, Kauno autobusų parkas gavo kelias dešimtis.

Augant viešojo transporto poreikiui Kaune, kartu augo ir autobusų parkas – modernėjo, didino autobusų, aptarnaujančių maršrutų, darbuotojų skaičių. 1984 m. įmonėje dirbo daugiau kaip 2 300 darbuotojų, buvo eksploatuojami 465 autobusai, aptarnaujama 41 miesto, 10 priemiesčio ir 30 tarpmiestinių maršrutų.

Plečiantis autobusų parko veiklai, imta mąstyti ir apie strategiškai patogesnę įmonės įkurdinimo vietą. Į dabartinę UAB „Kauno autobusai“ įsikūrimo vietą (Raudondvario pl. 105) atsikraustyta 1989 m., kai Vilijampolėje buvo pastatytas Kauno valstybinis autobusų parko filialas.

Nuo 1947 m. iki 1992 m. iš autobusų parko kasdien išriedėdavo tarpmiestiniai bei miesto autobusai, kol galiausiai dvi skirtingos transporto naudojimo kryptys lėmė dviejų įmonių susiformavimą. Tai – Kauno valstybinis užmiesčio autobusų parkas, 1993 metais reorganizuotas į UAB „Kautra“, bei Kauno valstybinis miesto autobusų parkas. Pastarasis 1994m. reorganizuotas į specialios paskirties uždarąją akcinę bendrovę, o kitais metais pervadintas UAB „Kauno autobusai“. Vienintelis bendrovės akcininkas – Kauno miesto savivaldybė.

1992 metais Kauno miesto viešojo transporto maršrutus aptarnavo tiktai Ikarus ir keletas suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų LAZ markės autobusų. Ikarusai tuo metu atlikdavo didžiąja darbo dalį. Nuo 1992 metų iki 2009 metų dviem ilgiausiai bendrovėje gyvavusiais „Ikarus“ autobusais Kaune buvo nuvažiuota beveik 94 mln. kilometrų, o tai yra apie 61proc iš 152 mln. km. atstumo nuo Žemės iki Marso ir atgal.

2004 metais atnaujintas bendrovės autobusų parkas. Po Kauno miestą važinėja keleiviams patogūs, ekonomiški, dinamiški ir ekologiški 55 nauji „Solaris“ autobusai. Šiuos autobusus bendrovė įsigijo pasinaudojus paskola iš Europos Plėtros ir Rekonstrukcijos Banko.

Source URL: http://ebus.lt/kauno-autobu-istorija/