Keleivininkų regioniniame pasitarime – rinkimai, pasiekimai ir problemos

by admin | 24 kovo, 2014 5:41 am

Kovo 21-ąją į regioninį pasitarimą susirinkę šalies keleivinio transporto įmonių vadovai ne tik išrinko kandidatus į asociacijos „Linava“ prezidiumą, prezidentus bei revizijos komisiją, bet ir aptarė pastarojo meto problemas.

Svarbiausia – politikų požiūris

Susirinkime dalyvavo asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, generalinis sekretorius Ričardas Malkus, „Linavos“ prezidiumo narys Erlandas Mikėnas.

„Šiuo metu susiklostė sudėtinga situacija ne tik asociacijoje, bet ir visoje šalyje. Ji susijusi ne tik su finansinėmis, bet ir su geopolitinėmis grėsmėmis. Visa tai turi įtakos mūsų verslui. Tačiau kai kyla grėsmė valstybei, visi turime būti vieningi“, – kalbėjo A. Kondrusevičius.

Jis taip pat kalbėjo apie situaciją, susiklosčiusią keleivinio transporto versle – savivaldybių įsiskolinimus, politikų požiūrį į viešąjį transportą. „Jūsų verslas kaip nė vienas kitas priklauso nuo politikų sprendimų. Todėl privalome dirbti visi kartu, kad būtų kuo mažiau populistinių sprendimų, trukdančių jums dirbti. Nuveikta nemažai darbų, tačiau dar ne visi tikslai pasiekti. Vis dar trūksta bendradarbiavimo su savivaldos institucijomis. Todėl privalome eiti į priekį, dirbdami visų vežėjų labui“, – sakė A. Kondrusevičius.

Asociacijos prezidentas įteikė bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generaliniam direktoriui Gintarui Nakučiui garbingos Lietuvos pramonininkų konfederacijos įsteigtos „Profesijos riterio“ nominacijos regalijas. Ši nominacija suteikiama už pasišventimą ir ištikimybę profesijai, eleganciją ir etikos normų puoselėjimą versle ir kt.

Darbai ir pasiekimai

Asociacijos viceprezidentas, bendrovės „Kauno autobusai“ vadovas Mindaugas Grigelis apžvelgė pastarojo meto problemas, nuveiktus darbus, kalbėjo apie tai, kokių problemų dėl vienokių ar kitokių priežasčių nepavyko išspręsti.


„Vienas iš didžiausių pastarojo meto darbų – lengvatinio PVM tarifo grąžinimas keleiviniam transportui. Dėl šios priežasties vežėjų įsiskolinimai VMI už PVM sumažėjo nuo 16,6 mln. 2012-aisiais iki 290 tūkst. Lt 2013-aisiais“, – sakė M. Grigelis.

Be to, asociacijai pavyko pasiekti, kad SM parengė įstatymo projektą, kuriame įteisintas lengvatinis bilietas tolimojo susisiekimo maršrutuose.

Asociacijos atstovai nemažai nuveikė ir diskutuojant elektroninio bilieto klausimais – pasak M. Grigelio, labai svarbu, kad nebūtų pradėtos kurti regioninės ar vieno miesto sistemos, kad problemos būtų sprendžiamos valstybės lygmeniu. „Investicijos turi būti subalansuotos, privalome žinoti, kokios įrangos mums reikia. Tik vieninga elektroninio bilieto sistema bus naudinga keleiviams ir vežėjams“, – kalbėjo M. Grigelis.

Pasak jo, pagrindinė keleivinio transporto problema lieka nepakankamas finansavimas. Dėl šios priežasties kenčia paslaugos kokybė, įmonės neturi galimybės atnaujinti transporto priemonių parkų. „Per praėjusius metus šalies keleivinio transporto įmonės gavo 50 mln. Lt mažiau nei reikia kompensacijų už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą, taip pat tik 75 proc. dotacijų dėl nuostolingų, tačiau visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimo. Pirmą sykį asociacija surinko duomenis, kiek iš viso šalies savivaldybės skolingos keleivių vežėjams. Suma susidarė įspūdinga – 170,5 mln. Lt. Be abejo, esant tokiai situacijai, dirbti sudėtinga“, – sakė M. Grigelis.

Pasak jo, situacija pasikeistų, jei kompensacijos vežėjams būtų mokamos ne iš savivaldybių, o iš valstybės biudžeto. Tačiau ir čia esama įvairių niuansų.

„Savivaldybės, rengdamosis rinkimams, sumano vis naujas lengvatas keleiviams. Tačiau lėšų kompensuoti vežėjams už papildomus nuostolius biudžetuose dažnai nenumatoma. Taigi sunku tikėtis, kad tokiu atveju valstybė imsis visas šias išlaidas kompensuoti iš savo biudžeto. Tačiau galbūt būtų galima pasiekti, kad valstybės ir savivaldybių skiriamų lėšų santykis būtų 50:50“, – kalbėjo M. Grigelis.

Esant tokiai situacijai ir tokiems įsiskolinimams, vežėjai neturi galimybių atnaujinti transporto priemonių parkų. Vežėjams nerimą kelia sugriežtėjęs VKTI požiūris į keleivinio transporto priemonių būklę. „Transporto priemonės tikrinamos vis griežčiau. Tačiau, kaip žinia, 79 proc. Lietuvos vežėjų eksploatuojamų transporto priemonių senesnės nei 10 metų, daug kur važinėja ir senesni nei 20 metų autobusai. Be abejo, net ir senos transporto priemonės privalo būti tvarkingos, tačiau jų priežiūra vežėjams kainuoja labai brangiai“, – sakė M. Grigelis.

Pasak jo, šiek tiek atnaujinti transporto priemonių parkus didiesiems miestams padėjo ES parama. „2014-2020 m. programavimo dokumentuose taip pat numatyta parama viešojo transporto parkams atnaujinti. Yra vilties, kad šįkart finansavimas bus skiriamas ir mažesniems miestams“, – teigė M. Grigelis.

Ypač daug problemų kyla priemiesčio vežimuose – daugelio atokesnių vietovių žmonių jau nebeturi galimybės nuvykti į rajonų centrus. „Labiausiai šiam sektoriui pakenkė geltonųjų autobusiukų atsiradimas. Nors jie veža vos 27,5 proc. mokinių į mokyklas, kai kuriuose rajonuose autobusiukams išlaikyti atitenka pusė visų keleiviniam transportui skiriamų lėšų. Šiuo metu rengiama studija, kaip efektyviau ir naudingiau vežti vaikus į mokyklą. Be abejo, mūsų ir Švietimo ministerijos nuomonės šioje srityje nesutampa, tačiau manome, kad valstybės pinigų bet kuriuo atveju švaistyti nedera“, – sako M. Grigelis.

Atsistatydamas iš asociacijos „Linava“ viceprezidento posto, M. Grigelis dėkojo visiems vežėjams už palaikymą, bendradarbiavimą, žadėjo ir toliau aktyviai dalyvauti sprendžiant keleivininkų problemas.

A. Kondrusevičius dėkojo M. Grigeliui už ilgametį darbą asociacijos prezidiume. „Man buvo didelė garbė dvylika metų dirbti su šiuo kultūringu, ramiu ir savo darbą išmanančiu žmogumi. Linkiu keleivininkams išrinkti į prezidiumą panašų kandidatą“, – kalbėjo asociacijos prezidentas.

Situacija asociacijoje

Asociacijos veiklos 2012-14 m. apžvalgą pristatė generalinis sekretorius R. Malkus.

„Keleivininkai – tai tie asociacijos nariai, kurie yra „Linavoje“ iš tikrųjų paskatų, norėdami kartu spręsti tai, ko negalima išspręsti dirbant po vieną. Visi mūsų darbai skirti tam, kad būtų ginami vežėjų interesai“, – kalbėjo R. Malkus.

Jis apžvelgė svarbiausius pastarojo meto darbus, dabartinę finansinę situaciją „Linavoje“. Pasak jo, finansinė situacija gerėja, taip pat pagerėjo santykiai su valstybės institucijomis. Tačiau, jo teigimu, būtina daugiau dėmesio skirti bendradarbiavimui su vietos valdžia, ypač sprendžiant keleivininkams aktualius klausimus.

R. Malkaus teigimu, keleivinis transportas – savitas verslas, kur iti svarbi socialinė komponentė. „Jūsų veikla – iš esmės socialinių šalies problemų sprendimas, taigi valdžia šiam verslui privalo skirti tinkamą dėmesį“, – kalbėjo R. Malkus.

Pasak jo, visus vežėjus jau išvargino pastaruoju metu susiklosčiusi situacija „Linavoje”. „Metas baigti vaidus asociacijoje ir pradėti visiems dirbti vežėjų labui. Mūsų vienintelis tikslas – gerinti visų vežėjų darbo sąlygas. Asociacijoje negali būti politinių grupių. Svarbiausia, ko palinkėčiau mums visiems – tai santarvės dirbant visų mūsų bendram labui“, – sakė R. Malkus.

Apie tai, kad reikia baigti karus asociacijoje, kalbėjo ir kandidatu į prezidentus reginioniniuose pasitarimuose iškeltas Erlandas Mikėnas. „Būtina pagaliau baigti batalijas ir ginčus, skundimų erą. Visiems nusibodo vaidai, karai, šmeižtai. Abi pusės turėtų eiti į kompromisus. Dirbkime visi drauge“, – sakė E. Mikėnas.

Jis teigė puikiai išmanantis keleivininkų problemas ir išrinktas į asociacijos prezidentus padėtų jas spręsti. „Ne kartą teko susidurti su jūsų reikalais, juos gerai išmanau. Mano manymu, svarbu neduoti ramybės atsakingoms institucijoms, politikams, kad jos pradėtų iš esmės spręsti keleivinio transporto problemas“, – sakė E. Mikėnas.

„Antimi“ jis pavadino gandus, kad keleivininkams buvo pasiūlyta išstoti iš asociacijos. „Nors yra šiokio tokio nepasitenkinimo, kad keleivininkai tik kelia reikalavimus, neatnešdami finansinės naudos, tačiau tai nėra rimta“, – kalbėjo E. Mikėnas.

Keleivininkai taip pat aptarė aktualiausius pastarojo meto klausimus, numatė veiklos gaires ateičiai.

Rinkimai

Apie rinkimus ir balsavimo rezultatus galite pasiskaityti:

http://www.ebus.lt/keleivinio-transporto-problematika/7710-keleivininkai-isirinko-kandidat-asociacijos-linava-viceprezidentus.html[1]

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

Endnotes:
  1. http://www.ebus.lt/keleivinio-transporto-problematika/7710-keleivininkai-isirinko-kandidat-asociacijos-linava-viceprezidentus.html: http://keleivinio-transporto-problematika/7710-keleivininkai-isirinko-kandidat-asociacijos-linava-viceprezidentus.html

Source URL: http://ebus.lt/keleivinink-regioniniame-pasitarime-rinkimai-pasiekimai-ir-problemos/