„Klaipėdos keleivinis transportas“: keleivių yra daugiau nei matome

by Lina | 22 balandžio, 2024 3:48 am

Praėjusią savaitę e.bilieto sistema suskaičiavo šimtamilijoninį keleivį nuo 2018-ųjų. Bet tai dar ne visi mūsų viešuoju transportu važiavę keleiviai. Turime ir keleivių, kurių mūsų sistema tiesiog „nemato”.

Brangūs ir mylimi

Yra tokių visiems brangių ir mylimų keleivių, kurie autobusu gali teisėtai važiuoti be bilieto nemokamai: “Kiekvienam keleiviui suteikiama teisė nemokamai vežtis vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais (…) du vaikus iki 7 metų neužimant atskiros sėdimos ar miegamos vietos” (Transporto lengvatų įstatymas).  Jų mūsų sistema nepastebi, nors kai kuriose kryptyse kai kuriais laikais (pvz., į karštą vasaros dieną į Melnragę) jų gali būti nemažai.

Keliantys rūpesčių

Pernai kontrolieriai užfiksavo per 7 tūkstančius keleivių, važiavusių be bilieto. Tuos tai mes tikrai žinome, net ir vardais-pavardėmis. Tačiau ne visi “zuikiai” yra pagaunami. Kontrolės intensyvumas turi savo racionalias ribas. Pernelyg dažnai kontroliuojant ne tik didėja tiesioginės sąnaudos kontrolei, tačiau ir gaišinamas kelionės laikas keleiviams, nes bilietai tikrinami tik autobusui stovint.

Kontroliuojame tiek, kad pagal tikimybių teoriją tikrai neapsimokėtų važinėti be bilieto, t.y. – mokamų baudų suma būtų ženkliai didesnė nei galimas “sutaupymas” važiuojant be bilieto. Turime ir kitų priemonių kontroliuoti “zuikių” skaičių, jas kompleksiškai naudojame. Tačiau akivaizdu, kad be bilieto važiavusiųjų skaičius pernai tikrai buvo daug didesnis nei tie nustatyti 7 tūkstančiai. Tie “nelegalai” irgi mūsų bilieto sistemai yra nematomi.

Atsainieji

Kartais keleiviai, turintys galiojantį terminuotąjį bilietą, nepasivargina pažymėti jį kiekvienoje kelionėje. Nors tokia prievolė pas mus Klaipėdos miesto tarybos patvirtintose Keleivių vežimo taisyklėse nustatyta nuo pat elektroninio bilieto įvedimo pradžios. Nežymint tokio bilieto mes nematysime ir kelionės, todėl negalėsime tiksliai įvertinti kelionių poreikio ir salono užpildymo. Sistema rodys, kad salone dar erdvu, o realybėje keleiviai važiuos jau susiglaudę.

Matomi, tačiau iš to naudos nedaug

Priemiesčio maršrutuose 28% keleivių vis dar perka bilietus iš kasos aparato. Mes gauname iš vežėjų kasos aparatų duomenis kas mėnesį, sužinome bilietų skaičių ir gautas už juos pajamas. Tačiau keleivių srautų analizei, transporto poreikio kitimo analizei tie duomenys mažaverčiai. Skirtingai nuo e.bilietų, kurių informaciją galima patogiai raikyti įvairiais rūpimais pjūviais, tie popieriniai bilietai labai nepatogūs analizei. Neturime tiek rankų, kad galėtume tuos popieriukus į krūveles dėlioti.

Yra žinomi gana patogūs būdai ir tokius bilietus įtraukti į patogią analizei duomenų bazę, tačiau tam reikalingi įstatymo pakeitimai. Tikimės, kad šaliai nuosekliai skaitmenizuojantis tokie įstatymo pakeitimai bus priimti ir pagaliau galėsime tikro laiko režimu matyti ir šias keliones.

Nutuokiame, bet neskelbiame

Taigi, keleivių važiuoja daugiau nei mūsų bilieto sistema užfiksuoja. Kiek daugiau važiuoja?

Teikdami viešojo transporto darbo ataskaitas steigėjui ir visuomenei, teikiame tik įrodymais pagrįstus skaičius. Bilietas žymėtas – kelionė yra. Nežymėtas – kelionės nėra. Tai kaip tik tos rašinyje paminėtos trys keleivių kategorijos: mažiukai, „zuikiai“, nerūpestingieji.

Tačiau dirbame arti žemės ir planuodami darbą privalome vadovautis ne tik stebimais skaičiais, bet ir realybe. Mūsų analitikai turi didelę patirtį, todėl gana tiksliai gali įvertinti ir nestebimų kelionių skaičių, – manytume, milijono kelionių per metus tikslumu. Nustatydami maršrutų tvarkaraščius ir talpas vadovaujamės tiek e.bilieto teikiama informacija, tiek ir realistiniu „nematomų“ kelionių skaičiaus įsivertinimu.

Bet tas žinojimas yra be dokumentinio pagrindimo, todėl paskelbtas visada keltų abejones.

Ko lauktume iš keleivių?

Tik laikytis miesto tarybos patvirtintų viešojo transporto paslaugos teikimo taisyklių. Įlipti per priekines duris, išlipti per kitas. Važiuojant atsisėsti, jeigu yra laisvų vietų, įsikibti į atramą, jeigu sėdimos užimtos. Gerbti bendrakeleivius ir vairuotojo darbą.

Na ir, suprantama, kiekvienoje kelionėje žymėti bilietą.

Klapedatransport.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka

 

 

Source URL: http://ebus.lt/klaipedos-keleivinis-transportas-keleiviu-yra-daugiau-nei-matome/