by admin | 2 rugsėjo, 2010 8:07 am
Iš ekologinių Europos Sąjungos fondų skyrus lėšų autobusų bei troleibusų parkams atnaujinti, šalyje turėtų prasidėti suspaustų gamtinių dujų vartojimo era. Didžiųjų šalies autobusų parkų teritorijose jau dabar statomos gamtinių dujų degalinės, atsiras ir daugiau autobusų, naudojančių ekologiškus degalus.
Šiuo metu šimtą ne naujų suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų eksploatuoja UAB „Vilniaus autobusai“. Prireikus kapitalinio dujinių variklių remonto susizgribta, kad Lietuvoje neturima patirties jam atlikti. Vilniečiams pavyko susirasti gamyklą Lenkijoje, Ilavos mieste, kuri turi ilgametę įvairių variklių remonto patirtį.
Šeštas dešimtmetis veiklos
Prisipažinsiu: vaikščioti po alyva permirkusius gamyklos cechus ir žiūrėti į gausybę man nesuprantamų agregatų bei įrenginių nebuvo itin įdomu. Tačiau gamyklos vadovas Szymon‘as Klimaszyk‘as apie savo darbą pasakojo taip uždegančiai, jog nesusidomėti juo buvo tiesiog neįmanoma.
Neseniai į gamyklą atėjęs dirbti įmonės vadovas, turintis ilgametę patirtį MAN servisuose, įnešė į ją daug naujų vėjų. 1956-aisiais įkurta IZRS variklių remonto gamykla atsinaujino, įsigijo naujos brangios įrangos, garantuojančios atliekamų darbų kokybę.
„Gamykla pradėjo darbus nuo ZIL, STAR, „Leyland“, SW-680 automobilių, taip pat kombainų, ekskavatorių, kitos technikos variklių remonto. Šiuos variklius remontuojame ir iki šiol“, – pasakoja S. Klimaszyk‘as. 1990-aisiais gamykloje įdiegta „Ikarus“ autobusų variklių remonto linija – kadangi šios markės autobusų Lenkijoje dar likę nemažai, jų varikliai taip pat remontuojami iki šiol. Tačiau pamažu pereinama prie vakarietiškų automobilių – MAN, „Scania“, Volvo“ – variklių remonto. Ilawos gamykloje taip pat remontuojami laivų, žemės ūkio mašinų, elektros generatorių varikliai.
„Pastaruoju metu įsigijome naują įrangą, kuri pritaikyta „Common Rail“ sistemoms remontuoti. Taip pat įsigijome diagnostinės aparatūros kondicionavimo sistemoms remontuoti“, – apie pastarojo meto darbus pasakoja S. Klimaszyk‘as.
Geografija plečiasi
Apie gamykoje teikiamas paslaugas sužino vis daugiau naujų klientų. Anksčiau remontavę variklius iš Sovietinio bloko kraštų, dabar lenkai bendradarbiauja ir su vakariečiais. Užklupus krizei, turtingesni, tačiau taupyti mokantys Vakarų Europos vežėjai vis dažniau ne nurašo ar parduoda transporto priemones, o atlieka jų variklių kapitalinį remontą. „Stengiamės išlaikyti gamybos lygį. Atradus naujas rinkas bei naujus klientus pavyko pasiekti, kad mūsų apyvarta išaugo net du kartus. Tačiau daugiausia dėmesio skiriame ne kiekybei, o kokybei“, – teigia S. Klimaszyk‘as.
Per mėnesį 60 gamyklos darbininkų suremontuoja apie 50 variklių. „Daug investuojama į darbuotojų mokymus. Siunčiame juos mokytis į įmones, gaminančius variklius. Kasmetiniai mokymai privalomi visiems. Mūsų įsitikinimui, tai – geriausia investicija ateičiai“, – pasakoja gamyklos vadovas.
Teikia įvairias paslaugas
Pastaruoju metu lenkams vis dažniau tenka susidurti ir su gamtinėmis dujomis varomų automobilių variklių remontu. „Automobiliai, varomi gamtinėmis dujomis, yra naujovė ir Lenkijoje, todėl daug jų remontuoti mums neteko. Tačiau jau dabar rengiame techniką bei specialistus, kad ateityje tobulai įsisavintume ir šių variklių remonto technologijas“, – pasakoja gamyklos vadovas. Nors, pasak jo, didelio skirtumo tarp dyzelinių bei dujinių variklių technologijų nėra, tiesiog remontuojant pastaruosius reikia kitų detalių bei medžiagų.
„Prireikus autobusą suremontuoti, vežėjui nebūtina pačiam išmontuoti variklį ir atvežti jį į gamyklą. Darbus gali atlikti ir į įmonę atvykę mūsų darbuotojai. Jei klientas atvažiuos tuo pačiu autobusu, beremontuodami variklį šalia gamyklos įkurtame servise suremontuosime ir kitus transporto priemonės agregatus“, – kalba S. Klimaszyk‘as. Varikliams po kapitalinio remonto lenkų remontininkai suteikia dvejų metų garantiją.
Didžiausias dėmesys – kokybei
Pasak gamyklos vadovo, remonto kokybei gamykloje nedaroma jokių nuolaidų. „Nesileidžiame į derybas su klientais, pageidaujančiais pakeisti tik vieną ar kitą variklio detalę. Jei jau remontuojame, visas detales keičiame atnaujintomis ar naujomis, originaliomis bei patikrintos kokybės. Mūsų siekis – kad klientas suremontuotu autobusu numatytą laiką galėtų važinėti nepatirdamas jokių problemų“, – sako S. Klimaszyk‘as.
Jei variklis sugenda nesibaigus garantiniam terminui, Ilawos gamyklos darbuotojai atvažiuoja į įmonę ir pašalina gedimus. Jei to padaryti nepavyksta, pristato klientui atsarginį variklį, kad autobusui ilgesnį laiką netektų stovėti be darbo.
Pradeda bendradarbiavimą
UAB „Vilniaus autobusai“ vadovai, įsitikinę Ilawoje atliekamų darbų kokybe, pateikė lenkams suremontuoti pirmąjį gamtinėmis dujomis varomo autobuso variklį. „Lietuvoje iki šiol neatliekamas visus reikalavimus atitinkantis kapitalinis autobusų variklių remontas: vienoje įmonėje gali susiremontuoti vieną agregatą, kitoje – kitą; tokios paslaugos negarantuoja darbų kokybės. Sužinoję, kad lenkai jau turi gamtinėmis dujomis varomų autobusų variklių remonto patirties, kreipėmės į juos“, – pasakoja UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktorius Juozas Grabys.
Apsilankę gamykloje, vilniečiai turėjo progos susipažinti su variklių remonto eiga bei naudojama įranga.
Darbai
Vos patekęs į gamyklą, variklis kruopščiai išplaunamas, tuomet patenka į vadinamąją ardymo zoną. Čia detalės išskirstomos: į vieną dėžę keliauja netinkamos, į kitą – remontuotinos, į trečią – tos, kurioms tereikia nedidelio kosmetinio remonto.
Pirmajame remonto poste restauruojami variklių išmetimo bei įsiurbimo vožtuvai. Moderniomis vakarietiškomis staklėmis tiksliai atkuriamos vožtuvų konstrukcinės savybės, po to jų nebereikia papildomai šlifuoti.
Tolesnis etapas – variklio galvučių remontas. „Buvo ypač įdomu stebėti, kaip remontuojamos dujas vartojančių variklių galvutės. Vožtuvų lizdams naudojamas specialus metalas, pritaikytas išlaikyti aukštesnę temperatūrą nei įprastinė. Taip pat naudojamos specialios staklės galvučių lizdams frezuoti bei šlifuoti“, – komentuoja J. Grabys.
Dar vienos modernios staklės skirtos variklio galvučių deformavimo padariniams šalinti: po šlifavimo jų paviršius tampa idealiai lygus. Skirtinguose variklio agregatuose susikaupę suodžiai pašalinami naudojant ultragarsą specialioje vonioje. Tai ypač aktualu detalėms, reikalaujančioms itin didelio tikslumo – pavyzdžiui, degalų purkštukams.
Dar vienas svarbus darbų etapas – alkūninio veleno remontas. Jis, norint pailginti tarnavimo laiką, neapvirinamas, kaip tai buvo daroma anksčiau, bet nušlifuojamas bei poliruojamas. Jei velenas dar tinkamas naudoti, jis montuojamas iš naujo, jei ne – pakeičiamas kitu.
„Itin sudomino tai, jog lenkai turi įsigiję specialias stakles alkūninio veleno pagrindinių įvorių išilginės ašies tikslumui nustatyti. Idealiai tiksliai nustačius ašių išdėstymą, parengiama vieta alkūninio veleno atraminiams kakleliams montuoti. Lietuvoje tokios technologijos kol kas nenaudojamos“, – pasakoja J. Grabys.
Gamykloje yra ir balansavimo staklės, kuriose velenas balansuojamas drauge su smagračiu. Lietuvoje panaši technologija taip pat kol kas nenaudojama.
Baigus remontą, variklis pristatomas į bandymo laboratoriją. Dyzeliniai varikliai montuojami į specialų stendą, kur davikliai fiksuoja variklio darbo parametrus, kuriuos galima stebėti kompiuterių ekranuose. Be to, naudojama moderni kompiuterinė įranga, imituojanti borto kompiuterį, be kurios negalima užvesti variklio. Suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų varikliams kol kas bandymų stendo nėra, jie išbandomi vadinamuoju šaltuoju būdu.
Kol atliekami šie darbai, kituose cechuose remontuojami kiti variklio agregatai: tvarkomas generatorius, turbokompresorius, oro kompensatorius ir t. t. Jau surinktas variklis keliauja į dažymo cechą. Tuomet belieka sutvarkyti dokumentus, ir atgimęs variklis pristatomas klientui.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Source URL: http://ebus.lt/kur-varikliai-prikeliami-naujam-gyvenimui/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.