Laisvės partijos atstovė – apie sostinės viešąjį transportą

by Lina | 28 vasario, 2023 5:23 am

Laisvės partijos atstovė Donalda Meiželytė feisbuke paskelbė „kandidato užrašus”, kur aptarė situaciją sostinės viešajame transporte. Pateikiame netaisytą tekstą savo skaitytojams. 

„Po miestą judu viešuoju transportu ir pėstute. Renkantis būstą pirmas kriterijus buvo viešo transporto stotelės prie namų. Į darbą galiu važiuoti be persėdimų su 69, iki centro su 22, iki stoties su 2G ir t.t.

Man patinka žiūrėti pro langą ar naršyti, skaityti telefone nepažeidžiant KET, ką matau darant kas antrą vairuotoją. Kol važiuoju autobusu ar troleibusu, nusiunčiu keletą meilės laiškų viešosios tvarkos skyriui ar seniūnams, jei pamatau kokį bardakėlį pakeliui. Man patinka išlipus prasieiti ir mėgautis miestu ne iš fotelio ir pro langą, o gyvai, iš arti.

Kai prieš 4-5 metus mieste pradėjo kursuoti nauji Euro6 emisijos dyzeliniai autobusai, po to 39 nauji troleibusai džiaugiausi kaip vaikas gavęs naują žaislą. Tai buvo kokybinis šuolis, atsinaujino autobusų ir troleibusų parkai, vairuotojai pasipuošė darbinėm uniformom, sparčiai daugėjo laukimo paviljonų, švieslenčių.

Dabar laukiu antrojo kokybinio šuolio.

Per pora metų visiškai atsinaujins troleibusų parkas, nebepūs vėjai pro tarpdurius, nevarvės lietus pro stogus, dėl autonominės eigos nauji troleibusai galės apvažiuoti sugedusį kolegą ir nestovės karavanas troleibusų dėl kokios avarijos, nes negali apvažiuoti, o atnaujinus kontaktinį tinklą dar ir sklandžiau važiuos. O svarbiausia, kad nauji troleibusai bus pritaikyti visiems, jais galės naudotis ir specialiųjų poreikių turintys žmonės, nebeliks tų siaurų durelių su stačiais laipteliais.

Pagal tarybos patvirtintą viešojo transporto atnaujinimo planą iki 2030 metų nebeliks dyzelinių autobusų, bus įrengta 151 laukimo paviljonas, dar tiek pat švieslenčių, o viešojo transporto amžiaus vidurkis sieks 5 metus. Valio.

Naujus maršrutus savivaldybė konkursuoja, turime mieste du privačius vežėjus, bet didžiausia keleivius vežanti įmonė yra VVT. Tai šiek tiek apie ją.

2019 m. VMS Kontrolės ir audito tarnyba atliko įmonės ,,Vilniaus Viešasis transportas” veiklos auditą ekonomiškumo, efektyvumo ir rezultatyvumo požiūriu.

Nustatė visokio gėrio. 6 departamentai ir 5 skyriai su besidubliuojančiomis funkcijomis, skyriai kur vienas vadovas ir 3-6 pavaldiniai, mokymo centro nėra įmonės struktūroje, bet atlyginimai mokami direktoriaus įsakymu. Departamentai ir skyriai dirbo be patvirtintų nuostatų, kuriuose būtų aiškūs jų uždaviniai ir funkcijos, o tuo pačiu pareigybių aprašymuose darbuotojams buvo griežtai sakoma užtikrinti skyrių nuostatose nustatytų funkcijų atlikimą bei skyrių tikslų įgyvendinimą.

Šaltkalvių, tekintojų, frezuotojų, dažytojų ir kitų darbuotojų pareigybių aprašymuose  nebuvo nurodytos pagrindinės pareigos ar funkcijos, o tik pvz. dėvėti tvarkingą ir švarią aprangą, pasiruošti darbo vietą.

Bendrovei 2018 – 2019 metais įsigijus naujų transporto priemonių, kurių garantinį ir negarantinį remontą bei techninę priežiūrą atlieka gamintojas ar jo atstovas, Remonto departamente darbuotojų nemažėjo, o priėmus sprendimą mažinti remontininkų etatų skaičių profsąjunga ėjo piketuoti.

Metiniai biudžetai buvo planuojami teigiami (pelningi) tik didinant Savivaldybės mokamas nuostolių kompensavimo sumas, o ne siekiant optimizuoti  bendrovės išlaidų. 2020 m. savivaldybė iš miesto biudžeto kompensavo įmonei 21,6 mln/Eur. Su kiekvienais metais ta kompensacinė suma didėja dėl energetinių kaštų, DU didėjimo. Tai šiemet visi miestiečiai sumokėsime VVT ir dviems privatiems vežėjams arti 40 mln/Eur.

Viešuoju transportu naudojasi senjorai, moksleiviai, studentai, turintys skirtingą galią vilniečiai, kuriems bilietai su nuolaidomis. Ir tai, senjorui mėnesio važiavimo bilietą už 14 Eurų pirkti yra pinigai. Už kompensuojamą bilietų kainos dalį ir sumokame iš biudžeto. Viešasis transportas yra viešoji paslasuga, kurią reikia užtikrinti visiems vilniečiams kokiai socialinei grupei jie bepriklausytų.

Važiavimo bilietų kainos nesikeičia ir tai labai gerai, nes kylant produktų ir paslaugų kainoms, tas mėnesinis viešo transporto bilietas bendrame išlaidų krepšelyje nebeatrodo toks didelis kaip anksčiau.

Jei su vienom savivaldybės įmonėm (Grinda, Vilniaus vandenys, VŠT, Vilniaus apšvietimas) pavyko per nepriklausomas valdybas, procesų suefektyvinimą, išskaidrinimą, lūkesčių laiškus pasiekti kardinalių pokyčių, iš nuostolingų, jos tapo pelningomis ir mokančiomis miestui dividendus, tai su VVT procesai strigo. Įmonė veikė kaip atskira karalystė be jokio streso, nes visus nuostolius juk padengs miestiečiai.

2019 m. STT atliktas tyrimas sako, kad Iš 12 savivaldybės valdomų įmonių didžiausia dalis darbuotojų, susijusių giminystės ryšiais, buvo nustatyta įmonėje UAB „Vilniaus viešasis transportas” – 29 proc.

Dar VVT turi visokio NT, kurio net nenaudojo, o turėjo išlaikyti, autobusų parkas Verkių g. 52, kadaise įkurtas miesto pakraštyje, dabar beveik miesto centre. Liepkalnyje statome naują autobusų parką, dar priešprojektinius pasiūlymus svarstant susakėme pastabas, kad vairuotojų poilsio kambarys su virtuvėle turi būti didesnis, kad prie miško pavėsinės reiktų pailsėjimui ir t.t. Nebereikės iš miesto centro važiuoti iki galinių maršruto stotelių ir eikvoti laiką bei degalus, sąlygos darbuotojams bus puikios.

Įmonių valdyba formuoja atlyginimų mokėjimo politiką. Kadangi vairuotojų trūksta ir jau esami kėlė nepasitenkinimą dėl viršvalandžių, buvo nuspręsta skirti priemokas ne tik už stažą, bet ir už kokybišką keleivių aptarnavimą. Susisiekimo paslaugos ruošia naujus maršrutus, kuriuos konkursuos, maršrutai turi keistis ir iš eilės važiuojančio 2G su paskui kaip lydintys apsauginiai dviem 16-tais trūlais nebeturėtume išvysti. Mažiau besidubliuojančių maršrutų ir daugiau dažnesnių  trumpesnių maršrutų iki pagrindinių greitųjų autobusų linijų. Pasigendu žiedinio maršruto aplink Senamiestį, kuriuo galėčiau nuo Katedros aikštės nukeliauti iki Rotušės aikštės, Paupio. Elektrinis mažos talpos autobusas galėtų žiedu kursuoti nuo Kudirkos aikštės pro Katedrą, Užupį, Paupį, Aušros vartus, Rotušę.

PASTABŲ KAMPELIS

Pora pastebėjimų tiems, kurie vapa apie nemokamą viešąjį transportą. Jūs tikriausiai nevažiavote viešuoju, jei siūlote tokius dalykus. Žmonės nori važiuoti saugiai ir be nepageidaujamų kvapų. Kartais tenka eiti į kitą autobuso galą dėl ką tik konteineryje lobių ieškojusio piliečio skleidžiamo kvapo ar kokio apdujusio ir su velniais garsiai besikalbančio keleivio. Jei tai būtų kasdieniai pakeleiviai, tikriausiai pamojuočiau viešajam transportui atsisveikinimo mostu, sėsčiau į automobilį ir tuo padidinčiau kamščius, nes juk ne mes stovime kamštyje, mes ir esame kamštis.

Miestas ir taip moka vežėjams kompensacijas iki 40 mln/Eur, siūlantys nemokamą ( nemokamo nieko nebūna, kažkas turi vis tiek sumokėti ) važiavimą viešuoju transportu turėtų nurodyti, iš kurios biudžeto eilutės atims lėšas – švietimo, sveikatos ar kultūros?

Turiu pastabą važiuojantiems foteliuose. Būkite geri, jūs važiuojate vienas ar viena fotelyje, privačioje erdvėje, viešasis transportas veža dešimtis vaikų, moksleivių, senjorų, dirbančiųjų, studentų ir mes taip pat važiuojame su tikslu spėti į pamokas, darbą, susitikimą, pas gydytoją. Prašau, praleiskite viešąjį transportą! Nedidinkite greičio neleisdami įsilieti į bendrą srautą autobusams ar troleibusams pajudantiems iš stotelių.

Tie du džipai, kur sustabdėte eismą susidūrę kaip kalnų ožiai ragais prie Spaudos rūmų praeitą savaitę, ypač tas, kuris kaltas dėl eismo įvykio. Per tokius egoistus, kurie įsivaizduoja, kad gali būti už visus gudresni ir nugyventi daugiau gyvenimo, nes tipo labai jau spės visus aplenkti. Jūs kaip longoljerai surijote daugybės vilniečių gyvenimo laiką.

Didžiausias kamščių draugas yra ne juostų plotis, o neatidumas vairuojant, nepagarba kitiems eismo dalyviams, savojo aš subujojimas ir tinginystė atsikelti anksčiau, kai visi keliai dar atviri”

Audito ataskaita čia:

http://www.vilniuskontrole.lt/…/2020-11-11-ataskaita-nr[1]…

Endnotes:
  1. http://www.vilniuskontrole.lt/…/2020-11-11-ataskaita-nr: http://www.vilniuskontrole.lt/.../2020-11-11-ataskaita-nr

Source URL: http://ebus.lt/laisves-partijos-atstove-apie-sostines-viesaji-transporta/