Lietuvos keleivių vežimo asociacijos nariai sprendė problemas Palangoje ir Klaipėdoje

by Lina | gegužės 24, 2019 8:05 am

Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidiumo nariai gegužės 22-ąją rinkosi Palangoje ir Klaipėdoje. Palangoje kalbėta apie nelegalius vežėjus miesto autobusų stotyje, Klaipėdoje svarstyti keleivių vežėjams aktualiausi klausimai.

Sprendimas dėl nelegalių vežėjų

Pasak LKVA prezidento Gintaro Nakučio, tolimojo susisiekimo maršrutais keleivius vežančioms įmonėms Palangos autobusų stotyje koją kiša nelegalūs vežėjai. Jie atima iš legalių vežėjų nemenką dalį keleivių.

„Galima pasidžiaugti, kad Palangos autobusų stotyje dalis darbų jau padaryta, čia nebėra vežėjų taksi, kurie anksčiau tiesiog ištraukdavo keleivius iš autobusų, tačiau atsirado keleivius iš autobusų viliojantys pavėžėjai. Prieš kurį laiką visi vežėjai, vežantys keleivius į Palangą, vasaros sezonui samdydavo stoties apsaugą. Manau, šią tradiciją derėtų tęsti“, – sakė bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

L.Skardžiukas pabrėžė, jog jau kreipėsi į apsaugos tarnybas klausdamas, kiek galėtų kainuoti Palangos autobusų stoties priežiūra. „Suma priklausytų nuo to, kiek laiko reikia saugoti stotį. Išlaidas turėtų solidariai pasidalinti Palangos autobusų stotis ir vežėjai, vežantys keleivius į Palangą“, – teigė LKVA prezidentas.

Pasak bendrovės „Kautra“ atstovo Gintauto Pakuso, vežėjai pasidalintų išlaidas pagal tai, kiek kartų įvažiuoja į stotį.

Palangos autobusų stotis priklauso įmonei „Palangos komunalinis ūkis“. Jos vadovas Gediminas Valinevičius sutinka, kad apsaugos darbuotojai prisidėtų prie tvarkos stotyje – jie ne tik „išvaikytų“ nelegalius vežėjus, bet ir padėtų turintiems negalią ar kitiems keleiviams. „Turėtume pasirašyti susitarimą, kuriame būtų aptartos visos sąlygos, kad padalintume sumą pagal įvažiavimų skaičių ir išrašytume sąskaitą“, – sako G. Valinevičius.

Keleivių vežėjai šiai schemai pritarė. LKVA nariai viliasi, jog prie apsaugos samdymo prisidės ir kitos keleivių vežimo įmonės, vežančios keleivius į Palangą, bet nepriklausančios asociacijai.

Klaipėdoje – apie pastarojo meto aktualijas

G. Nakutis pristatė susirinkusiems keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi ir pavėžėjų veiklos teisinio reguliavimo skirtumus. Legalūs – tiek taksi, tiek reguliaraus susisiekimo autobusais – vežėjai dėl pavėžėjų veiklos netenka daug pajamų, nes konkurencijos sąlygos nevienodos. Pavėžėjui tereikia pateikti deklaraciją savivaldybei ir jis jau gali vežti keleivius, tuo tarpu taksi vežėjams (ką kalbėti apie autobusų vežėjus) reikia įregistruoti įmonę, įregistruoti automobilį su taksi valstybiniu numeriu ir jį tinkamai apipavidalinti, gauti leidimą iš savivaldybės. Taip pat griežtesnės keleivių ir automobilio draudimo sąlygos, tuo pačiu didesnės garantijos keleiviams.

Pastaruoju metu Kelių transporto kodekse atsirado pataisos dėl teisinio pavėžėjų veiklos reglamentavimo. Pasak G. Nakučio, permainos turėtų būti į gera, pavėžėjų veikla turėtų būti labiau reglamentuojama, jiems keliamos papildomos sąlygos veiklai. Reikalavimai pavėžėjams beveik prilyginti vežėjams taksi, jie turi būti įregistravę individualią įmonę, turėti ne mažesnį nei dvejų metų vairavimo stažą, būti nepriekaištingos reputacijos, numatyti ir reikalavimai automobiliams, jų kokybei.  Jie nebegalėtų klaidinti keleivių naudodami taksi atributiką.

Atsiranda prievolių ir internetinių platformų valdytojams, kurie privalės teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai informaciją apie pavėžėjų gaunamas pajamas, kad negalėtų išvengti mokesčių. „Tokiu būdu siekiama suvienodinti pavėžėjų ir kitų vežėjų veiklos konkurencines sąlygas. Šias naujas kodekso pataisas dar turėtų patvirtinti Seimas“, – sakė G. Nakutis.

LKVA prezidentas taip pat pristatė Ekonomikos ir inovacijų ministerijos užsakymu „Smart Continent“ atliktą studiją dėl keleivių vežimo veiklos teisinio reguliavimo vertinimo, kurios rengimo metu buvo klausiama tiek asociacijos, tiek vežėjų nuomonės. „Matome, kad beveik visos mūsų pateiktos pastabos buvo vertinamos. Dalyvavome ir pristatyme Ekonomikos ministerijoje. Ataskaitoje paminėta beveik viskas, apie ką kalbėjo mūsų asociacija. Gerai, kad vežėjų išsakyta pozicija pasirodė reikšminga“, – teigė G. Nakutis.

Jis aptarė svarbiausius ataskaitos momentus, kalbėjo apie tai, kokią reikšmę ji gali turėti keleivių vežėjams. Pasak L. Skardžiuko, ataskaitoje ne visai atsakyta į vežėjams rūpimus klausimus, ne visoms pateiktoms pozicijoms vežėjai pritaria. Palyginamoji analizė su kitomis šalimis nėra išsami, trūksta kitų šalių patirties tolimojo susisiekimo srityje.

„Būtų puiku, jei turėtume bendrą vaizdą, kaip tolimasis susisiekimas autobusais organizuojamas kitose šalyse. Tai būtų ir įdomu, ir naudinga keleivių vežėjams“, – teigė G. Nakutis.

Vežėjai svarstė galimybę tokiai studijai parengti. Europos kolegų patirtis būtų vertinga vertinant tolimojo susisiekimo organizavimo Lietuvoje problemas. LKVA prezidiumo nariai taip pat aptarė klausimą dėl viršvalandžių suminės darbo apskaitos atveju.

Viešųjų paslaugų teikimo sutarčių traktavimas – vežėjams opi problema

Kai kuriose savivaldybėse tiesioginės Viešųjų paslaugų teikimo sutartys, sudarytos pagal ES reglamentą Nr. 1370/2007, yra laikomos vidaus sandoriais. Vežėjai kalbėjo apie teisinius tiesioginių sutarčių ir vidaus sandorių skirtumus, kalbėjo apie tai, kokiomis sąlygomis savivaldybėms priklausančios įmonės galėtų dalyvauti viešųjų pirkimų konkursuose, jei tokie būtų skelbiami.

„Visa mūsų penkerių metų finansinės veiklos informacija vieša, savivaldybių įmonės yra blogesnėje padėtyje, nes kiti vežėjai turi konkurencinį pranašumą“, – sakė UAB „Skuodo autobusų stotis“ vadovas Rimantas Pabrėža.

L. Skardžiuko teigimu, įmonių interesai šiuo atveju – skirtingi, asociacija turi rasti aukso vidurį, poziciją, kuri būtų teisinga iš principo.

Pasak bendrovės „Kauno autobusai“ generalinio direktoriaus Mindaugo Grigelio, Kaune vežėjai turi išlaikyti kontaktinį troleibusų tinklą, organizuoti bilietų pardavimą, kontrolę, turi kitų įsipareigojimų, ne tik vežti keleivius. Todėl privataus ir savivaldybės vežėjo kilometro kainos negalima lyginti.

G. Nakutis priminė, kad asociacijos įstatuose yra punktas, kuriuo asociacijos nariai turi gerbti savivaldybių priimtus sprendimus dėl keleivių vežimo pagal tiesiogines ar konkurso būdu sudarytas sutartis.

L. Skardžiuko teigimu, visi ginčai turėtų būti grįsti savitarpio pagarba.

Keleivių vežėjai taip pat aptarė VRM paskelbtas maršrutų paketavimo konkurso sąlygas bei paskyrė kito susitikimo datą, kur bus aptarti siuntų autobusais ir kiti klausimai.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

Endnotes:
  1. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0027.jpg
  2. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0033.jpg
  3. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0029.jpg
  4. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0028.jpg
  5. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0030.jpg
  6. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0066.jpg
  7. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0069.jpg
  8. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0071.jpg
  9. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0055.jpg
  10. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2019/05/DSC_0064.jpg

Source URL: http://ebus.lt/lietuvos-keleiviu-vezimo-asociacijos-nariai-sprende-problemas-palangoje-ir-klaipedoje/