„Lincoln-Twelve“ – 1934-ųjų modelis

kovo 21 06:19 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

Šis automobilis stovi Rygoje „Motormuzejs“. Supažindiname su trumpa jo istorija.

 

 

 

 

1934 m. TSRS teritorijoje važinėjo 300 „Lincoln“markės automobilių, 75 iš jų priklausė INTURIST (MOTOR, 1934 m. lapkritis)

Po pusantrų metų nuo „didžiosios depresijos“ pradžios 1931 m. sausį amerikiečių firma „Lincoln Motor Ltd.“ Detroite pradėjo gaminti naują seriją prabangių naujo modelio automobilių. Jiems buvo suteiktas indeksas „K“. Nuo 1932 m. „Lincoln K“ buvo pradėtas gaminti kaip KA (jo bazė – 3454 mm) ir KB (bazė – 3683). Abiejuose modeliuose buvo montuojami V formos 12 cilindrų varikliai, bet jie skyrėsi tūriu ir galingumu: 6,29 l 120 AG, esant 2900 aps./min. KA modelio automobiliuose, 7,34 l, 150 AG, esant 3 400 aps./min. montuojami KB modelio automobiliuose.

Tokio tipo varikliai pasirodė esantys netriukšmingi, elastingi ir dinamiški. Nuo 1933 m. KA modelio automobiliuose montuojami modifikuoti varikliai, kurių tūris ir galingumas liko toks pats, o apsukos padidėjo nuo 2900 iki 3400 aps./min. Visus metus varikliai buvo modernizuojami, 1933 m. pabaigoje tūris padidintas iki 6,782 l, pastačius aliumininę cilindrų bloko galvutę, papildomą tepalo radiatorių. Nuo tada variklis tapo universaliu ir montuotas iki 30-ųjų pabaigos į visus „Lincoln“modelius.

Labiausiai vykusiu „Lincoln“ pripažintas KB V12 271 serijos LINCOLN-TWELVE. Šis modelis buvo gaminamas su dviem tipais kėbulų: vienas  4-erių durų, 7-ių vietų sedanas (jo indeksas 277 A) ir 4-erių durų 7-ių vietų „Pullmann-Limousine“, kurio kėbulas pagamintas iš aliuminio (indeksas 277 B), iš išorės šie automobiliai mažai kuo skyrėsi vienas nuo kito. 277 B keleivių salonas nuo vairuotojo buvo atskirtas sienele su pakeliamu stiklu. Šis patobulinimas pirkėjui kainavo 200 dolerių.

1934 m. firma pagamino 210 277 A modelio automobilių ir 215 277 B, dalį jų nupirkta TSRS vyriausybei: „liaudies tarnas“ Aleksejus Peskovas (rašytojas M.Gorkis) pėstute vaikščioti nemėgo. Greitai važinėti automobiliu taip pat nebuvo M. Gorkio stichija, vis dėlto jo šeimoje buvo kam greitai važinėti. Tai – M. Gorkio sūnus iš pirmosios santuokos. Kalbama, kad jis buvo prisiekęs automobilių mėgėjas, su „Lancia“, kuri priklausė Peskovų šeimai, dalyvaudavo profesionaliose lenktynėse. „Lincoln KB v-12 mod. 277 B“ buvo ne vienintelis M. Gorkio automobilis.

Šį automobilį M. Gorkiui padovanojo sovietų vyriausybė 1934 m., už nuopelnus vystant ir įtvirtinant tarybinę literatūrą. Tuo metu M. Gorkis buvo Rašytojų sąjungos valdybos sekretorius, todėl jam priklausė tarnybiniai automobiliai iš Kremliaus garažų, kurie buvo skirti ypatingiems atvejams ir oficialiems išvažiavimams. „Lincoln“ daugiausiaa naudojosi jo šeimos nariai.

Tarp kitko, yra liudijimas, kad M. Gorkis ne kartą su „Lincoln“ važinėjo, tik ne kaip vairuotojas, bet kaip keleivis, net buvo kalbama, kad „Lincoln“ M. Gorkis labiausiai mėgo iš visų savo automobilių. Tik naudojosi jis juo neilgai – jo gyvybė užgeso 1936 m.

Tuo metu laikai nebuvo lengviausi, nenorėdami atkreipti į save dėmesio, M. Gorkio palikuonys „Linkoln“ pastatė į užmiesčio vilos Spiridonovkoje garažą. Ten „Lincoln“ prastovėjo iki 60-ojo dešimtmečio pradžios.

Tuo metu keitėsi rašytojo anūkių seserų Marijos ir Darijos Peskovų nuosavybė, jos retsykiais, kartą per metus ar rečiau, išvažiuodavo su šeimomis į užmiesčio Pamaskvėje vilą.

Su šiuo „Lincoln“ automobiliu būta įvairių paradoksų. Faktiškai jo savininkės buvo seserys. M. Gorkio muziejaus, kurio garaže buvo automobilis, administracija „Lincoln“ laikė muziejaus fondų dalimi, todėl kiekvienas išvažiavimas su „Lincoln“ sukeldavo daug sunkumų ir keblumų.

„Lincoln“ saugojimo sąlygos muziejuje kasmet vis prastėjo. Apie tai, kad jis būtų vienas iš ekspozicijos eksponatų, nebuvo nė kalbos – muziejus neturėjo tam tinkamų patalpų.

Apie tai, kad automobilį būtų galima parduoti privačiam asmeniui, seserys net girdėti nenorėjo, nes „Lincoln“ laikė ne tik senelio relikvija , bet ir visos šalies turtu, kuris turėtų rasti vietos valstybiniame muziejuje. Rasti vietos kuriame nors iš Maskvos muziejų nepasisekė: arba netiko eksponato gabaritai, arba muziejus negarantavo, kad automobilis bus nuolat eksponuojamas salėje. Tai netenkino seserų Peskovų.

Galų gale 1987-aisiais, išgirdusios apie statomą pirmą tuometinėje TSRS teritorijoje automobilių muziejų Rygoje ir įsitikinusios, kad „Lincoln“ jame bus sudarytos palankiausios sąlygos, seserys „Lincoln“ pardavė muziejui.

Kilus skandalui,  M. Gorkio muziejaus administracija pareikalavo tuoj pat grąžinti jiems priklausantį automobilį, buvo grasinama įvairiomis sankcijomis ir pasekmėmis. Vis dėlto sandoris juridiškai buvo įformintas be priekaištų, tad M. Gorkio muziejaus savininkai liko be nieko, o Rygos muziejus papildė savo ekspoziciją dar vienu  prabangiu amerikietišku 30-ųjų metų automobiliu su dokumentais, patvirtinančiais, kad „Lincoln“ priklausė istoriniam asmeniui…

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • apie-link3
  • apie-link5
  • apie-link
  • apie-link4
  • apie-link2