Mikroautobusai stabdymo teste nenusileidžia lengviesiems automobiliams

by Lina | gegužės 16, 2018 4:03 am

Mikroautobusai yra dažnai matomi lenktynėse. Tiesa, ne trasoje, o šalia jos – techninio aptarnavimo zonoje. Į mikroautobusus dažnai sukraunamos sportinių automobilių atsarginės dalys, įrankiai, neretai didesniuose sunkvežimiuose įrengiamos net miegamos vietos. O ką lengvieji komerciniai automobiliai gali patys parodyti asfalto trasoje?

 

 

 

Tą išbandyti nusprendė Lietuvos „Komercinio automobilio 2018“ komisija, konkurso dalyvius nugabenusi į Šiaulių darbo rinkos mokymo centro slidžių dangų autodromą. Tiesa, lenktyniavimo programoje nebuvo – komisijos nariai norėjo išbandyti bandomų automobilių stabilumą atliekant staigesnius manevrus, posūkiuose, ant slidžių paviršių staigiai praradus sukibimą.

Prie bandymų prisijungė ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkas dr. Vidas Žuraulis. Jo atsivežta technika leido įvertinti komercinių automobilių įsibėgėjimo bei stabdymo technines charakteristikas.

Kaip lengvieji

„Konkursą rengiame kas dvejus metus ir kiekvienąkart komerciniai automobiliai nustebina. Šiuolaikiniai pikapai, turintys nepriklausomo tipo galinę pakabą, važiavimo savybėmis beveik nenusileidžia dideliems visureigiams, o mikroautobusus vairuoti paprasta kaip lengvuosius automobilius – labai lengva užmiršti jų gabaritus“, – pasakojo vienas iš konkurso komisijos narių, automobilių žurnalistas Valdas Valiukevičius.

Pikapų šiame konkurse net trys: tai „Fiat Fullback“, „Mercedes-Benz X-Class“ ir „Volkswagen Amarok“. Ir visi jie yra skirtingi: itališkas pikapas yra grynakraujis valstietis – nebrangus, kietas, neleidžiantis suabejoti savo patikimumu ir krova. Abu vokiški – prabangesni, labiau skirti ne girininkams, bet privatiems keturračių, vandens motociklų ir kitų pramogų mėgėjams.

Komerciniame transporte kai kurių automobilių platformos yra vienodos, skiriasi tik jų išvaizda ir komplektacijos. Taip ir šiame konkurse: „Fiat Fullback“ yra prieš kelerius metus pasirodžiusios „Mitsubishi L200“ brolis, o „Mercedes-Benz“ platforma pasiskolinta iš „Nissan Navara“. Tarp mikroautobusų dalyvių šiame konkurse – du broliai dvyniai MAN TGE ir „Volkswagen Crafter“.

Stabdymo svarba

Kodėl svarbus automobilio įsibėgėjimo rodiklis, daug aiškinti nereikia. Galingesnis modelis praverčia daugelyje situacijų ir yra išvis nepamainomas lenkimo metu. Todėl vienas iš „Komercinio automobilio 2018“ testų – įsibėgėjimas.

„Įsibėgėjimo rezultatams didžiausią įtaką darė į transporto priemonę sumontuoto variklio galia – nenuostabu, kad 100 AG pasiekiantį motorą turintis automobilis yra lėtesnis už 150 AG. Įdomu būtų palyginti, kaip atrodo automobiliai juos maksimaliai pakrovus“, – apie bandymus pasakojo VGTU mokslininkas V. Žuraulis.

Ne mažiau svarbus kriterijus komerciniams automobiliams – stabdymas. Čia geriausiai pasirodė lengviausios transporto priemonės – pikapai. VGTU mokslininką maloniai nustebino, jog šių N1 kategorijos komercinių automobilių rezultatai yra labai artimi lengviesiems modeliams, mat analogiškas testas buvo atliekamas ir „Lietuvos metų automobilio 2018“ konkurso metu. Tiesa, geriausio lengvojo automobilio paieška vyksta lapkričio mėnesį, tad visi konkurso dalyviai buvo „apauti“ žieminėmis „Continental“ padangomis. Geriausio komercinio modelio paieška vyksta vėlyvą pavasarį, tad šie džiaugiasi vasarinėmis padangomis. Tai turi nemažą įtaką tiek bėgėjantis, tiek stabdant.

„Žieminės padangos daro didelę įtaką – tai atsiliepia tiek greitėjimo ir stabdymo bandymuose, tiek važiuojant kelyje“, – pasakoja V. Žuraulis, pridurdamas, kad vien padangos automobilyje lemia ne tik prastesnes dinamines savybes, bet ir turi įtaką degalų vartojimui, skleidžiamam triukšmui.

Tikslūs matavimai

Įvairiuose stabdymo bandymuose neretai nurodomas atstumas, kurio reikia automobilį norint sustabdyti nuo, pavyzdžiui, 100 km/val. iki nulio. Tam nemažą įtaką turi vairuotojas – juk palaikyti tolygų greitį, staigiai pradėti stabdyti ir tą patį atlikti 16 kartų iš eilės nėra paprasta (kiekvienam komerciniam automobiliui suteikiami du bandymai). Todėl VGTU remiasi kitais duomenimis.

Tai – lėtėjimo pagreitis, išreiškiamas metrais per sekundę kvadratu. Jis parodo, kaip greitai mažėja automobilio greitis stabdymo metu, tad pradinis greitis praktiškai neturi įtakos.

Geriausiai šioje rungtyje pasirodęs modelis penktadienį vyksiančio „Komercinio automobilio 2018“ apdovanojimų ceremonijoje gaus specialų partnerio „Neste“ įsteigtą prizą – „Saugiausias stabdis“. Kitų dalyvių rezultatai taip pat bus atskleisti apdovanojimų ceremonijos metu.

Apie „Lietuvos komercinį automobilį 2018“

Konkursą „Lietuvos komercinis automobilis“ Lietuvos žurnalistų autoklubas organizuoja kas antrus metus. 2018-ųjų konkurse dalyvauja aštuonios transporto priemonės: „Fiat Fullback“, „Ford Custom Tourneo“, „Ford Custom Van“, „Iveco Daily“, MAN TGE, „Mercedes-Benz X-Class“, „Volkswagen Amarok“ ir „Volkswagen Crafter“. Jas vertins komisija, sudaryta iš automobilių srities žurnalistų bei transporto profesionalų – parkų valdytojų bei vairuotojų.

Su visais konkurso dalyviais žiūrovai galės susipažinti Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ gegužės 16–18 dienomis. Tomis dienomis „Litexpo“ vyks kelios parodos: „Transbaltica“, „Balttechnika“ ir „Mechanika“, o gegužės 18 d. – „Auto Bazar“. Gegužės 18-ąją parodų centre bus paskelbtas ir „Lietuvos komercinis automobilis 2018“ bei kitų konkurso nominacijų nugalėtojai.

 

Source URL: http://ebus.lt/mikroautobusai-stabdymo-teste-nenusileidzia-lengviesiems-automobiliams/