Pasenusius autobusų parkus atnaujinti siūlo gamintojai

by admin | 3 sausio, 2014 4:46 am

Lietuvos keleivinio transporto priemonių parkas – seniausias Europoje; deja, tokie nedžiuginantys yra statistiniai duomenys.

Kritinė riba

Didžioji dalis šalies gatvėmis bei keliais važinėjančių transporto priemonių jau senokai atšventė dešimties metų jubiliejų. Atsinaujinti praėjusiais metais už ES lėšas pavyko didžiųjų šalies miestų vežėjams. Mažesniuosiuose autobusų parkuose situacija pasiekė kritinę ribą.

„80 proc. Lietuvoje eksploatuojamų autobusų – senesni nei 10 metų. Ypač sudėtinga situacija susiklostė priemiesčio vežimuose; čia trūksta ne tik autobusų, bet ir maršrutų. Kai kur žmonės į rajono centrus gali nuvykti vos vieną ar du kartus per savaitę“, – aiškina asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Lietuvos gatvėmis ir keliais tebevažinėja autobusai, kuriems jau sukako ar netrukus sukaks dvidešimt metų. „Pastaruoju metu pasitaiko nemažai atvejų, kuomet Valstybinė kelių transporto inspekcija, patikrinusi autobusus, išsyk uždraudžia juos eksploatuoti, išlaipina iš jų keleivius. Vežėjai nenori vežti žmonių transporto priemonėmis, kurios pavojingos keleiviams. Deja, atsinaujinti skolose ne dėl savo kaltės paskendę autobusų parkai tiesiog neturi galimybės“, – kalba J. Stolovickis.

Pasak jo, situacija kur kas geresnė kaimyninėse šalyse. „Mus seniai aplenkė tiek Estija, tiek Latvija. Nė vienoje iš Europos Sąjungos šalių autobusai nėra tokie seni kaip Lietuvoje. Manau, kad šia problema pagaliau turėtų susirūpinti ir valdžios atstovai“, – teigia J. Stolovickis.

Siūlo atsinaujinti

Suprasdami problemą ir norėdami padėti vežėjams, Turkijos „Isuzu“ autobusų gamintojai pasiūlė keleivių vežėjams galimybę atnaujinti transporto priemonių parkus.

Rengdamiesi švęsti gamyklos įkūrimo 30-tąsias metines, jie suteikė šventinę nuolaidą savo gaminamiems autobusams. Metų pabaigoje į Lietuvą atvyko 29 naujutėliai „Isuzu“ autobusai, kuriuos už mažesnę galės įsigyti keleivinio transporto įmonės.

Visi autobusai – vidutinės klasės, 8 metrų ilgio. 23 iš jų – „Turquoise“. „Šis modelis jau gaminamas seniai, jis pasiteisinęs ir patiko vežėjams. „Turquoise“ autobusai ekonomiški bei patikimi. Kaip žinia, nuo sausio 1-osios įsigalioja nauji reikalavimai autobusams – Euro 6 ekologiniai standartai. Autobusai su naujaisiais varikliais jau bus gerokai brangesni. Taigi vežėjai dabar turi galimybę paskutinį sykį įsigyti transporto priemonių mažesne kaina“, – sako „Isuzu“ atstovės Lietuvoje bendrovės „Saločiai ir partneriai“ direktorius Ruslanas Andrejevas.

Dvylika autobusų jau užsakė Estijos įmonės „Atko“ vežėjai. „Su estais bendradarbiaujame jau nuo 2005-ųjų. Per šį laikotarpį „Atko“ jau įsigijo 65 „Isuzu“ autobusus. Vos tik paskelbus apie akciją, estai išsyk užsisakė tuziną autobusų“, – sako R. Andrejevas.

Populiarūs „Isuzu“ autobusai ir Latvijoje. Transporto priemones su šventine nuolaida ketina pirkti ne vienas šios šalies keleivių vežėjas. „Latvijos bendrovė „Cata“, eksloatuojanti 23 „Isuzu“ autobusus, apsispręsti ketina sausio mėnesį. Tikimės, kad šį kartą nuošaly neliks ir Lietuvos keleivių vežėjai“, – viliasi R. Andrejevas.

Pasak jo, „Isuzu“ gamintojų požiūris į nuolatinius klientus yra išskirtinis. „Net jei vienas ar kitas vežėjas autobusų perka po keletą, tačiau pastoviai, jis laikomas strateginiu partneriu ir kiekvieną kartą gauna išskirtines sąlygas tiek perkant, tiek ir prižiūrint transporto priemones. Ir šįkart suteikta nuolaida turėtų patikti vežėjams“, – kalba R. Andrejevas.

Visuose miestuose, kur važinėja „Isuzu“ autobusai, yra ir specializuoti šių transporto priemonių servisai. „Didžiausi detalių sandėliai yra Lietuvoje, tačiau tų detalių, kurių prireikia dažniausiai, yra ir kituose miestuose įsikūrusiuose servisuose. „Isuzu“ gamintojų manymu, kur kas pigiau autobusus tinkamai prižiūrėti, nei remontuoti“, – sako R. Andrejevas.

Reikalinga strategija

Jo teigimu, Lietuvoje kol kas naujų keleivinio transporto priemonių nuperkama nedaug. „Situacija, kuomet Lietuvos keleivių vežėjai neturi galimybės atnaujinti parkų, nėra normali. Paprastai po penkiolikos metų vieno ar kito autobusų modelio gamintojai nebegamina ir nebetiekia net atsarginių detalių. Akivaizdu, jog keleivių vežėjams, eksploatuojantiems tokio senumo transporto priemones, tenka suktis kaip išmanant. Norėtųsi kreiptis į valdžios atstovus – kiek laiko gali tęstis tokia situacija? Kodėl tik Lietuvoje požiūris į keleivius ir keleivių vežėjus toks atsainus? Kodėl kur kas geresnė situacija ne tik Baltijos šalyse, bet ir Bulgarijoje ar Rumunijoje?“, – retoriškai klausia R. Andrejevas.

Deja, net adresuoti šį klausimą tarsi nėra kam; miestų bei rajonų savivaldybės, paskendusios skolose, iš skylėtų biudžetų negali skirti pakankamai lėšų nei šalies įstatymuose numatytoms dotacijoms bei kompensacijoms, nei keleivinio transporto parkams atnaujinti. Pinigus skirstantiems valdžios atstovams ši problema, ko gero, vis dar atrodo pernelyg menka. Visa atsakomybė už žmonių vežimą nusenusiais autobusais perkeliama ant keleivių vežėjų pečių.

„Keleivinio transporto įmonių atstovai kaip įmanydami stengiasi prižiūrėti senas transporto priemones. Deja, autobusų amžius nėra begalinis. Galbūt jau atėjo metas į šią problemą pažvelgti plačiau, parengti strategiją transporto priemonių parkams atnaujinti? Nejaugi apie tai pradėsime galvoti tik tuomet, kai senos transporto priemonės pradės byrėti keliuose?“, – klausia R. Andrejevas.

„Isuzu“ gamintojų atstovai viliasi, jog jų pasiūlyta akcija bei nuolaidos suteiks galimybę Lietuvos keleivių vežėjams įsigyti bent keletą naujų autobusų ir tokiu būdu pasiūlyti keleiviams ne tik patogesnes, bet ir saugesnes transporto priemones.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

Source URL: http://ebus.lt/pasenusius-autobus-parkus-atnaujinti-silo-gamintojai/