Po Naujųjų į Lietuvą atvyksta „Temsa Avenue CNG“

gruodžio 13 05:27 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Didžiųjų Lietuvos miestų vežėjams, besirengiantiems įsigyti autobusų už Europos Sąjungos ekologinių fondų lėšas, po Naujųjų bus suteikta galimybė išbandyti dar vieną suspaustas gamtines dujas naudojantį autobusą – Turkijos „Temsa“ gamintojų naujovę „Temsa Avenue CNG“.

Miesto modelių gama

Ilgą laiką gaminę tik priemiestinius bei turistinius autobusus, miesto autobusų „Temsa“ ėmėsi 2009-aisiais. Metų pabaigoje rinkai prisatatytas „Temsa Avenue“, kuris greitai išpopuliarėjo ne tik Turkijos rinkoje.

Pasak „Temsa“ gamintojų, suspaustas gamtines dujas naudojantį autobusą jie pateikė klientams atsižvelgdami į nūdienos reikalavimus. Vis daugiau pasaulio miestų, rūpindamiesi aplinkos švara, renkasi ekologiškas transporto priemones. Suspaustas gamtines dujas naudojantys autobusai – vieni iš ekologiškiausių, tad jų paklausa kasmet didėja.

Turkijoje suspaustas gamtines dujas naudojančius autobusus šiuo metu eksploatuoja keturi šalies miestai. Įdomu tai, jog savivaldybėms priklausančioms keleivinio transporto įmonėms už gamtines dujas mokėti nereikia – išlaidas ekologiškiems degalams padengia valstybė.

Nors „Temsa“ gamintojai kol kas neturi daug patirties gamindami supaustas dujas naudojančius autobusus, pasak jų, kuriant naująją transporto priemonę, remtasi kitų šalių gamintojų patirtimi, šalies keliuose išbandytas ne vienas skirtingų gamintojų autobusas.

Savitą autobuso dizainą sukūrė „Temsa“ specialistai. Montuojant kėbulą naudojama daug tamsinto stiklo, plastiko detalių – tai suteikia transporto priemonei originalumo bei miesto autobusams nebūdingos elegancijos.

Be „Temsa Avenue CNG“, turkai sukūrė ir išbandė dar vieną miesto tipo „Avenue“ modelį, kuriame sumontuota hibridinė sistema. Hibridinio variklio veikimas pagrįstas „stop-and-go“ principu, užtikrinančiu mažiausią degalų suvartojimą bei išmetamųjų teršalų kiekį. Autobuse montuojamas itin didelės talpos akumuliatorius, užtikrinantis energijos rekuperaciją bei išsaugojimą.

Techniniai duomenys

„Temsa Avenue CNG“ montuojamas amerikietiškas šešių cilindrų 320 AG „Cummins ISL“ variklis, kurio maksimalus sukimo momentas – 1355 Nm, esant 1300-1400 aps./min. Pavarų dėžė – „Allison T375 R, automatinė, su retarderiu. Klientui pageidaujant, gali būti montuojamos ir „Voith“ ar kitų gamintojų pavarų dėžės.

Turkai pasistengė, kad autobusas būtų kuo patvaresnis eksploatuojant Šiaurės šalyse: kebulas gaminamas iš nerūdijančio plieno, o autobuso stogo konstrukcija – iš lengvos kompozitinės medžiagos. Surenkant autobusą, kompozitinių medžiagų naudojama ir daugiau – jos palengvina transporto priemonės konstrukciją ir padeda taupyti degalus.

Transporto priemonės patikimumą bei kokybę užtikrina ir joje montuojami vakarietiški agregatai bei detalės: ZF ašys bei vairo mechanizmas, „Wabco“ stabdžių sistema, „Siemens“ elektros sistema „CAN Bus“. Ant „Temsa Avenue CNG“ stogo sumontuoti keturi „Dynetec“ balionai, su kuriais vieną kartą pripildžius dujų galima nuvažiuoti 350-400 kilometrų. Iš specialių itin tvirtų kompozitinių medžiagų pagamintiems balionams suteikiama dvidešimties metų garantija. Įrengta ir avarinio dujų išleidimo sistema.

Pirmasis „Temsa“ pagamintas suspaustas gamtines dujas naudojantis autobusas Stambule važinėjo keturis mėnesius. 100 kilometrų jis sunaudodavo 65 kub. m dujų. „Temsa Avenue CNG“ buvo ekonomiškiausias iš visų mūsų suspaustomis gamtinėmis dujomis eksploatuotų autobusų“, – teigia „Temsa Global“ regiono vadybininkas Ayon‘as Ozgur‘as.

Autobusas – standartinio dvylikos metrų ilgio. Jo plotis – 2,540 m, aukštis su balionais – 3,540 m. Siūlomi du autobuso variantai – su dvejomis ar trejomis durimis.

Problemų dėl atstumo nekiltų

Pasak turkų gamintojų, laimėję konkursą pateikti suspaustas gamtines dujas naudojančius autobusus Lietuvos miestams, problemų su detalių tiekimu ar autobusų priežiūra jie nepatirtų: „Temsa“ jau turi savo atstovą Lietuvoje; 2004-aisiais juo tapo UAB „Kautra“, sėkmingai eksploatuojanti kelias dešimtis vidutinės klasės bei turistinių turkiškų autobusų.

Šešetą metų vežantys keleivius „Temsa“ autobusais, „Kautros“ darbuotojai teigia esą patenkinti jų gamintojų rūpestingumu bei požiūriu į klientą. „Mūsų eksploatuojami „Temsa“ autobusai pasirodė ne tik ekonomiški, bet ir patvarūs. Džiaugiamės ir bendradarbiavimu su gamintojais: turkai visada įsiklauso į mūsų pastabas bei pasiūlymus, remdamiesi jais, tobulina savo gaminius. Neturime problemų ir su atsarginių detalių tiekimu – tų, kurių prireikia dažniausiai, turime savo sandėliuose, o retesnes turkai visada pristato per trumpiausią įmanomą laiką“, – tvirtina UAB „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.