„RAF 977 E TURIST“: atgimimo istorija

kovo 28 05:41 2014 Spausdinti straipsnį Muziejus

Truputį daugiau nei prieš metus – 2013-ųjų sausio 31d. – „Rigas Motorsmuzeijs“ pristatytas restauruotas mikroautobusas „RAF 977 E TURIST“. Tačiau mažai kas žino šio autobusiuko istoriją – kokiu būdu jis, atnaujintas ir išblizgintas, atsidūrė vienoje iš muziejaus salių.


„RAF 977 E“ nuo praėjusio amžiau7-ojo dešimtmečio pabaigos iki 8-ojo dešimtmečio vidurio vežiojo Latvijos Valmieros ligoninės vyriausiąjį gydytoją. Vėliau buvo priimtas sprendimas autobusiuką nurašyti. Tačiau jis nebuvo supjaustytas ir išvežtas į metalo laužo surinkimo punktą. Vairuotojas, kuris važinėjo autobusiuku, įkalbėjo vyriausiąjį gydytoją to nedaryti, surinko atitinkamą kiekį metalo laužo ir pridavė į surinkimo punktą vietoj savo amžių atitarnavusio „rafiko“.

Autobusiuką vairuotojas nuvežė į savo tėvo vienkiemį Jeris ciema, esantį maždaug devyni kilometrai nuo Rūjienės. Iš autobusiuko išimtas variklis, sėdynės. Kadangi sėdynės buvo „Lux klasės“, jos sumontuotos naujesnio modelio „RAF 977DM“.

Tokios būklės senasis „RAF 977E“ ir buvo pasiūlytas muziejui 2003-iaisiais. Tačiau tai neišgąsdino muziejininkų – fondų saugotojas Valdis Klavinš’as drauge su muziejaus vairuotoju Osvaldu AVIA sunkvežimiu išvažiavo parsivežti autobusiuko.

Šis kurį laiką buvo laikomas klojime, o pastaruoju metu ilgokai stovėjo sode. Laimė, autobusiukas nebuvo perdarinėtas, todėl jo konstrukcija išlikusi originali. Parsivežę mikroautobusą, muziejininkai ėmė valstybiniuose archyvuose ieškoti informacijos apie šį modelį.

Sužinoti, kaip atrodė „rafikas“, restauratoriams padėjo buvęs RAF darbuotojas – konstruktorius, dizaineris Vladimiras Vasiljevas, „RAF Roxani“ autorius.

Pagal archyvuose rastus dokumentus nustatyta, kad modelis „RAF 977E Turist“ buvo gaminamas 1962-1965 metais. Tiesa, kai kurie šaltiniai teigia, jog jis gamintas iki 1968-ųjų, tačiau tai patikslinančios informacijos archyvuose ar gamyklos ataskaitose aptikti nepavyko.

Išsaugotasis autobusiukas buvo pagamintas 1963 m. gruodžio mėnesį. Iš viso 1962-aisiais buvo pagaminta šimtas tokių autobusiukų. Įdomu, jog visi „RAF 977E Turist“ kažkodėl būdavo gaminami kiekvienų metų paskutinį ketvirtį… 1965-1968 m. buvo gaminami tik „RAF 977D“, o 1968-aisiais pasirodė „RAF 977DM“.

2011-aisiais išsaugotas „rafikas“ pradėtas restauruoti Andris’o Dambja dirbtuvėse (ten pat, kur latviai gamina garsiuosius lenktyninius OSCAR). Variklis buvo atrastas muziejaus fonduose. Sudėtingiau buvo su sėdynėmis, tačiau, radus pavyzdį, jos buvo pagamintos iš naujo.

Sunkiausia buvo atkurti prietaisų skydelį. Jo buvo ieškoma tiek Latvijoje, tiek Baltijos šalyse bei Rusijoje. Atrodė, jog laimė nusišypsojo Sankt Peterburge – prietaisų skydelis rastas pas vieną kolekcionierių. Jam pasiūlyta trūkstamą ir labai svarbią mikroautobuso detalę keisti į analogišką ZiS 101 arba ZiS 110 prietaisą, tačiau kolekcionierius paprašė dviejų tūkstančius eurų. Kaina restauratoriams pasirodė pernelyg didelė…

Nutarta atlikti visus restauravimo darbus, jei nepavyktų rasti originalaus prietaisų skydelio, sumontuoti kito – M 408 – modelio skydelį. Jie RAF buvo montuojami nuo 1965-ųjų. Tačiau pasitaiko stebuklų. Pasak vieno garsaus latvių restauratoriaus – „jei negaliu nusipirkti vienos ar kitos labai reikalingos detalės, anksčiau ar vėliau ji pati ateina pas mane“. Šįkart taip ir įvyko. Likus keletui dienų iki autobusiuko pristatymo, į muziejų atėjo du jaunuoliai, nešini taip reikalingu prietaisų skydeliu. Jame sumontuotas skaitliukas buvo sustojęs ties skaičiumi „500“, tačiau iš pažiūros skydelis atrodė visiškai naujas.

Kaip sakė restauravimo grupės vadovas Gunaras Dortans’as, veikiausiai tų jaunuolių tėvai ar seneliai dirbo Rygos gamykloje „Avtoelektropribor“, kur buvo gaminami skydeliai. Jie turėjo būti skirti naujam „Moskvič 408″, tačiau Maskvoje kažkam nepatiko, ir juos nuo 1965 m. nutarta montuoti RAF autobusiukuose.

Pasak latvių, autobusiuko dizainas nėra visai originalus: kai kurios detalės nukopijuotos – pavyzdžiui, viršutiniai langai, šoniniai langų užraktai. Tačiau tai netgi pagelbėjo autobusiuką restauruojant – nebuvo sudėtinga surasti Vokietijoje sandarinimo gumas šoniniams langams. Tiesa, vokiečių langai buvo šiek tiek didesni, tačiau svarbiausia – ne mažesni.


Šiokį tokį pavydą kelia tai, kad latviai kur kas rūpestingiau saugo savo techninės istorijos atmintį. Jie neskuba senų automobilių ar motociklų supjaustyti ir atiduoti į metalo supirktuves. Gausybę puikiai restauruotų transporto priemonių galima išvysti Rygos transporto muziejuje. Gaila, bet mes, lietuviai, nuolat paskubame atsikratyti senomis transporto priemonėmis. Todėl pas mus autentiškų transporto priemonių eksponatų likę kur kas mažiau…

Kęstutis Pletkus

Nuotraukos – autoriaus ir iš autoriaus archyvo

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.