Raseinių autobusų parkas: pelninga veikla ir nemokamas viešasis transportas visame rajone

by Lina | 25 liepos, 2022 4:03 am

Raseinių autobusų parkas, 2018-aisiais patyręs 170 tūkst. eurų nuostolio, šiuo metu dirba pelningai. Situacija ėmė keistis prie įmonės vairo stojus didelę patirtį viešojo transporto srityje turinčiam Kęstučiui Derliūnui.

Optimizavo veiklą

K. Derliūnas įmonės vadovu dirbti pradėjo 2019-aisiais. „Tuos metus įmonė dar baigė patyrusi 40 tūkst. eurų nuostolį. 2020-uosius jau baigėme su 85 tūkst. eurų pelnu, tiesa, prisidėjo ir 35 tūkst. eurų už parduotą nekilnojamąjį turtą. 2021-aisiais turėjome 72 tūkst. eurų pelno. Šie metai, manau, bus panašūs“, – pasakoja įmonės vadovas.

Pasak jo, tokių rezultatų pavyko pasiekti sumažinus sąnaudas, peržiūrėjus įmonės veiklas – tiek keleivių vežimo, tiek ūkines. „Peržiūrėjau visas sąnaudas bei kainodaras skirtingose srityse, tokiu būdu pajamų ir išlaidų santykis pasikeitė. Atsisakėme degalų kolonėlės, šiuo metu įmonės vairuotojai degalus pilasi trijose kolonėlėse. Tokiu būdu taupoma tuščia transporto priemonių rida, kuri ypač didelė buvo specialiuosiuose maršrutuose. Atsisakėme daugelio techninių darbuotojų, sargų, mechanikų, įdiegėme automatinį išvykimo bei parvykimo į autobusų parką fiksavimą“, – dėsto K. Derliūnas.

Vietoje prieš tai dirbusių 8 šaltkalvių liko 4, atleisti du mechanikai, tiekėjas, direktoriaus pavaduotojas, stoties viršininkas. Jų atliktus darbus perėmė kiti darbuotojai. „Administratorė perėmė ūkines stoties funkcijas, transporto vadybininkas – planavimo, informacijos, užsakymų, dispečerinio ryšio ir pan. Mechanikui su keturių šaltkalvių komanda skirtos visos ūkinės funkcijos – iki viešojo transporto stotelių statymo. Kiekvienas darbuotojas žino savo funkcijas, žino rezultatus, kurių turi pasiekti. Atliktiems darbams stebėti pritaikėme skaitmeninį metodą – pagal kompiuteriu pateiktas ataskaitas matyti, kokių rezultatų pasiekė konkretus žmogus, ar jis dirba gerai, ar blogai. Tokiu būdu kiekvienas darbuotojas aiškiai žino, ką turi padaryti, jų funkcijos nesidubliuoja, kiekvienas atsakingas už konkrečius procesus, kiekvienas procesas ar veikla turi savo šeimininką“, – pasakoja įmonės vadovas.

Iš viso Raseinių autobusų parko darbuotojų sumažėjo apie 20 proc., šiuo metu, kartu su vairuotojais, dirba 42 žmonės.

Atnaujintas autobusų parkas

Dar vienas svarbus naujojo direktoriaus darbas – atnaujintos autobusų parko patalpos bei transporto priemonių parkas. „Su akcininku sutarėme, kad pirmiausia vizualiai atnaujinsime autobusų parko bazę, kuri atrodė prastokai. Visi pastatai sutvarkyti, atnaujinta išorė, sutvarkyta komunikacija, pastatytos naujos tvoros, įdiegta išorinė bei vidinė signalizacija. Tai suteikė galimybę atsisakyti sargo pareigybės. Paskutinis į parką atvažiavęs vairuotojas įjungia signalizaciją ir perduoda saugojimo funkciją saugos tarnybai. Pamaininio darbo mūsų įmonėje nėra, nes jis – nenašus“, – pasakoja K.Derliūnas.

Kiekvienas įmonės šaltkalvis atsakingas už dešimties autobusų remontą bei priežiūrą.  „Mūsų autobusai nėra nauji, jų amžiaus vidurkis – 14-15 metų. Ypač seni mokykliniai autobusai, tačiau mūsų šaltaklviai puikiai susidoroja su jų priežiūra, dar ir teikia remonto paslaugas kitiems. Neturime ir sandėlininko – visos reikalingos detalės yra antrame aukšte, kiekvienas darbuotojas pasiima jų tiek, kiek reikia, o panaudojęs jas nurašo. Be abejo, kiekvienam duota užduotis neviršyti tam tikro sąnaudų remontui ar detalėms. Tokia pasitikėjimo darbuotojais sistema leido sumažinti remonto sąnaudas net 2-3 kartus“, – sako pašnekovas.

Antrasis etapas- autobusų parko atnaujinimas. Iki 2019-ųjų Raseinių autobusų parkas neturėjo nė vieno žemagrindžio autobuso, mieste keleivius vežė seni, iš krovininių į keleivinius perdaryti autobusai. „Įlipant į juos tekdavo įveikti 5-6 laiptelius. Vairuotojams reikėdavo padėti vyresnio amžiaus žmonėms įsikelti į saloną krepšius, jau nekalbant apie žmones su negalia, kurie neturėjo jokių šansų keliauti miesto viešuoju transportu. Pirmiausia nupirkome du žemagrindžius IVECO, kurie iškart išvažiavo į miesto gatves. Paskui miesto autobusų parką papildė dar keturi pusiau žemagrindžiai „Mercedes-Benz Sprinter“ autobusiukai. Šiuo metu dviem miesto maršrutais važiuoja vien tik žemagrindės ar pusiau žemagrindės transporto priemonės“, – pasakoja K. Derliūnas.

Iš viso per dvejus metus nupirkti 8 naujesni autobusai, iki šių metų pabaigos ketinama įsigyti dar 4 ar 6 naujesnes transporto priemones. „Perkame 6-8 metų autobusus. Šiuo metu miesto ir priemiesčio maršrutais keleivius veža geros kokybės transporto priemonės, liko atnaujinti tik specialiaisiais maršrutais mokinius vežančius autobusus. Iki šiol galiojo praktika moksleivius vežti tuo, kas lieka nuo kitų maršrutų. Norisi mokiniams suteikti daugiau komforto“, – kalba įmonės vadovas.

Mokinius vežti didesniais autobusais apsimoka labiau

K. Derliūno teigimu, dalį rajono mokykloms priklausančių geltonųjų autobusiukų eksploatuoja mokyklos, dalis perduota autobusų parkui: „Iš viso vežame mokinius 20-čia specialiųjų maršrutų. Mokykloms geltonųjų autobusiukų nepakanka, jų kokybė – prasta, dalis jau aprūdiję, seni, be šildymo ar vėdinimo sistemų. Sudarėme sutartį su savivaldybe ir vežame tuos mokinius, kurių mokyklos savo transportu negali pavėžėti ar autobusiukų neturi. Kaip žinia, pastaruoju metu mokyklos optimizuotos, jų liko mažiau, todėl pavėžėjimo funkcija keičiasi“.

Pasak Raseinių autobusų parko vadovo, įprastai jų autobusai į mokyklas atveža po 30, tačiau esama maršrutų, kur vienu metu veža ir po 60 vaikų. Mokykliniams autobusiukams tokiu atveju tektų atlikti net po keletą reisų, tai būtų labai nepatogu tiek vaikams, tiek jų tėvams, tiek pedagogams.

„Be to, turimais geltonaisiais autobusiukais mokyklos gali vežti tik savo vaikus, o mes surenkame vaikus ir atvežame juos į skirtingas mokyklas. Mūsų vairuotojai, kitaip nei geltonųjų mokyklinių, nesėdi be darbo kol baigsis pamokas – jie dirba kitus darbus, veža keleivius priemiesčio maršrutais. Tai padeda savivaldybei taupyti, išvengti darbuotojų prastovų“, – pabrėžia K. Derliūnas.

Nemokamas viešasis transportas – visame rajone

Nuo praėjusių metų rugsėjo keleiviai Raseinių miesto maršrutais gali keliauti nemokamai. Nuo šių metų liepos Raseinių autobusų parkas nemokamai veža ir visais priemiesčio maršrutais.

„Suskaičiavome, kad miesto maršrutuose, lyginant su praėjusiais metais, keleivių padaugėjo maždaug 20-25 proc. Be abejo, šie duomenys gali nebūti visiškai tikslūs dėl pernykštės Covid-19 situacijos, tad tikrieji rezultatai paaiškės vėliau. Nuo liepos 1-osios pradėję vežti nemokamai ir priemiesčio maršrutais jau spėjome pastebėti gerokai padidėjusius keleivių srautus. Daug kur į kaimus anksčiau siųsdavome mažesnės talpos autobusus, matome, jog dabar jų jau nebeužtenka. Nemokamas viešasis transportas priemiesčio maršrutuose galioja dar tik tris savaites, tad rezultatus skelbti anksti, juos apskaičiuosime pirmajam mėnesiui pasibaigus ir lyginsime juos su praėjusių metų to paties laikotarpio rezultatais“, – kalba parko direktorius.

Pasak jo, rajono savivaldybei nemokamas viešasis transportas nekainuoja daug, o rajono gyventojams tai – paspirtis. Be to, tokiu būdu sumažėjo darbo autobusų vairuotojams, jiems nebereikia rinkti pinigų iš keleivių už parduodamus bilietus.

Iš viso šiuo metu Raseinių autobusų parkas veža keleivius 28-iais maršrutais, ne visais autobusai išvyksta kasdien, į kai kurias vietoves važiuojama kartą per dvi dienas ar panašiai.

Ateitis – skaitmeninės technologijos

Anot K. Derliūno, nors autobusų parko veikla optimizuota, darbų dar yra ir šioje srityje. Vis dėlto svarbiausi ateities darbai – tolesnis veiklos procesų automatizavimas, skaitmenizavimas: „Diegsime naujas išmaniąsias programas dispečerių ataskaitoms teikti, optimizuosime buhalterinius procesus ir panašiai“.

Be to, ketinama toliau atnaujinti autobusų parką, ypač – vežančių mokinius specialiaisiais reisais. „Kitais metais žadame nupirkti dar bent 10 naujesnių autobusų. Atlikus numatytus darbus, parko veikla bus optimali. Mūsų siekis – įmonė, kuri nenaudoja daug lėšų ir turi pelno, tai būtina, kad galėtume žengti pirmyn. Be abejo, didelės įtakos mūsų darbui turi ir savivaldybės vadovų palaikymas. – gerai dirbdami, mes padedame ir jiems, nes patogus, patrauklus viešasis transportas puikiai matomas, yra tarsi miesto vizitinė kortelė“, – pabrėžia Raseinių autobusų parko direktorius.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

 

Endnotes:
  1. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113703.jpg
  2. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113655.jpg
  3. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113051.jpg
  4. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113953.jpg
  5. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113923.jpg
  6. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_114139.jpg
  7. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113730.jpg
  8. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113143.jpg
  9. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113814.jpg
  10. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_114158.jpg
  11. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_114955.jpg
  12. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_114449.jpg
  13. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/20220721_132210.jpg
  14. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/ras1.jpg
  15. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2022/07/ras.jpg

Source URL: http://ebus.lt/raseiniu-autobusu-parkas-pelninga-veikla-ir-nemokamas-viesasis-transportas-visame-rajone/