Saksonijos riteris HORCH-853

vasario 22 06:37 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

Vienoje televizijos laidoje, kuri buvo filmuojama automobilių modelių parduotuvėje, jaunas parduotuvės vadybininkas, demonstruodamas lengvojo automobilio „Horch 853″ modelį, įtikinėjo žiūrovus, kad būtent tokiu puikiu automobiliu važinėjo liūdnai pagarsėjęs Trečiojo reicho fiureris Adolfas Hitleris.

 

 

 

Vis dėlto būtent tik šio epizodo labai įdomioje šio vieno gražiausių istorijoje automobilių biografijoje kaip tik ir nėra. Iš tikrųjų didelis, tačiau grakštaus silueto kabrioletas „Horch-853″ buvo labai populiarus tarp aristokratų, bohemos atstovų, juo mėgo pasipuikuoti galingos Vokietijos pramonės magnatai.

Tačiau vieno tikslo „Auto Union“ koncerno vadovybė niekada nepasiekė –„Horch“ automobiliai taip ir netapo oficialiais Trečiojo reicho valstybiniais automobiliais. Įvairaus rango fiureriai, sekdami Hitleriu, važinėjo „Mercedes Benz“automobiliais.

Tiesa, kai kurie Trečiojo reicho bosai neoficialiai mėgo pasirodyti ir su „Horch“markės automobiliais. Liudytojai teigia matę kaip.pavyzdžiui „nacis Nr.2″ Hermann Goering ne kartą sėdo į „Horch-853″su „Erdmann en Rossi“ atelje pagamintu kėbulu. Bet veikiau tai buvo išimtys – išsišokti prieš patį Hitlerį, fanatiškai mėgusį „Mercedes Benz“markės automobilius, ryžosi nedaugelis….

Ketvirtojo dešimtmečio pradžioje iš naujo Saksonijoje veikusių firmų AUDI, DKW, HORCH ir WANDERER pagrindu sukurto automobilių koncerno  AUTO UNION vadovybė nutarė iš esmės atnaujinti automobilių gamą. Prestižiniams koncerno modeliams konstruktorius Fritz Fiedler sukūrė visą gamą 8 cilindrų variklių, kurie dirbo tyliai ir tolygiai.

Tai buvo jau trečioji tokių variklių karta. Verta paminėti, kad pirmieji aštuoncilindriai „Horch-303″ buvo pristatyti visuomenei dar 1926 metais Berlyno automobilių salone.

Kaip tik 303-iasis tapo pirmuoju vokišku serijiniu automobiliu su 8 cilindrų varikliu.Tais laikais per keletą metų jų buvo pagaminta daug – net 1471 automobilis. Šis modelis pelnė gerą vardą kaip solidus, gerai pagamintas ir patikimas. Geras įvaizdis netruko pereiti ir kitiems aštuonių cilindrų automobiliams HORCH. Beje, iki pat šios markės automobilių gamybos pabaigos modelių su kitokiais varikliais Zwickau gamykloje ir negamino, todėl ištisus 15 metų buvo užėmusi kone pusę Vokietijos aukštos klasės automobilių rinkos.

1935 metų vasario 11 dieną iš gamyklos cecho išriedėjo pirmasis 853 serijos sportinių kabrioletų. Beje, šio automobilio apdaila buvo visiškai baigta likus vos trims dienoms iki Automobiliu parodos Berlyne atidarymo. Nepaisant skubėjimo, pirmojo „Horch-853″ važiuoklės numeris: 853001, debiutas pavyko. Įkrautas į furgoną užsnigtais keliais, per kalnus, jis dvi dienas keliavo į Berlyno automobilių parodą, kuri prasidėjo 1935-ųjų vasario 14 dieną.

Likus kelioms valandoms iki parodos atidarymo pastatytas į „Auto Union“ stendą jis tapo pagrindiniu šios parodos traukos magnetu. Publika stebėjosi šio automobilio didingumu ir elegantiškumu, nė nenutuokdama, jog jo formas sukūrė iki tol nieko neišgarsėjęs firmos dizaineris Wilhelmas Behmas. Vėliau niekam taip ir nepavyko patobulinti jo ranka nubrėžtų linijų….

Ne tik išorė, bet ir automobilio konstrukcija nusipelnė pagyrimo: 5,0 litro darbo tūrio 100AG/3400 aps./min. galios variklis, vienas gražiausių automobilio istorijoje kėbulų, komfortiška nepriklausoma visų ratų pakaba…

Be serijinių 853-jų, Zwickau ant tos pačios važiuoklės vėliau buvo surinkti vos septyni (vienas is jų po karo važinėjo Estijos keliais) dar dailesni „Horch 855 Sport-roadster“

Didžiulis ir dailus, su įspūdingais ratus gaubiančiais, pereinančiais į plačius pakojus ,jis ir stovėdamas atrodė labai dinamiškas. Žibintai – didesni už žmogaus galvą. Viduje – oda aptraukti krėslai, apdaila iš poliruotos brangios medienos. Variklio garso beveik negirdėti.

Bet… skubos darbą velnias neša – naujojo „Horch“priekinė ratų pakaba pateikė nemalonų siurprizą pirmiesiems pirkėjams, sumokėjusiems už ji beveik 14 000 reichsmarkių. Anuomet už šiuos pinigus buvo galima nusipirkti porą ne pačių pigiausių kabrioletų „Mercedes Benz 230″.

Važiuojant priekiniai ratai stipriai vibruodavo, posūkiuose automobilis pavojingai plaukiojo, todėl greitai naudojosi padangos. Firmą klientai greitai užvertė reklamacijomis. Teko stabdyti 853-jų gamybą.

Per kelis paskutinius 1936 metų mėnesius į gamyklą buvo grąžinta 350 parduotų automobilių. Vėliau buvo sustiprinta jų priekinė pakaba bei rėmas.

KONSTRUKCIJA

„Horch 853″ konstrukcija gerokai skyrėsi nuo to, prie ko esame įpratę šiandien. Automobilis turėjo orginalų „De Dion“sistemos varomąjį tiltą ant išilginių lingių su neapkrautais pusašiais. Priekinė pakaba turėjo vieną skersinę lingę (vėliau tobulinant įgavo ir antrąją). Abi pakabos, tiek priekinė tiek galinė, turėjo dvipusio veikimo „Komet“ firmos pagamintus amortizatorius. Į hidraulinę stabdžių sistemą konstruktoriai sumontavo vakuuminį stiprintuvą.

„Horch 853″ turėjo 8 cilindrų variklį su viršutiniais vožtuvais.Vožtuvai sumontuoti nuimamoje variklio galvutėje ir valdomi viršutinio paskirstymo velenėlio. Paskirstymo velenėlis su alkūniniu velenu sujungti per vertikalų velenėlį ir dviem poromis cilindrinių dantračių su specialiais dantimis.Valdymo mechanizmas sumontuotas viršutinio velenėlio variklio gale garantavo tikslų darbą.

Variklį maitina dvigubas „Solex“ karbiuratorius su krentančiu srautu. Arčiau bloko esanti karbiuratoriaus kamera skirta: 1,2,7,8 cilindrams, kita kamera -3,4,5 ir 6 cilindrams, dėl to įleidžiamasis vamzdis turi du atskirus degiojo mišinio praleidimo takus. Įleidžiamasis vamzdis yra pašildomas perdirbtomis dujomis. Be to, yra rankinis degalų mišinio pašildymo valdymas. Karbiuratorius aprūpintas oro filtru su metalinėmis drožlėmis, išmirkytomis tepaluose. Oro filtras sumontuotas kartu su galingu slopintuvu turėjo mažinti įsiurbiamo oro keliamą triukšmą.

Kai kuriuose automobiliuose buvo sumontuota speciali sistema, palengvinanti variklio paleidimą esant žemai oro temperatūrai. Šią „Waleks-Dole“sistemą sudarė rankinis degalų siurblys, sumontuotas prietaisų skydelyje. Vamzdelių su purkštukais sistema sumontuota degiojo mišinio įleidimo vamzdyje.

Benzinas buvo imamas iš bendro degalų bako.Variklio sūkio momentas ratams buvo perduodamas per vieno disko sausą sankabą ir keturių pavarų dėžę.

Pirmųjų laidų automobiliuose buvo sumontuotos pavarų dėžės su sinchronizuotomis visomis pavaromis, išskyrus pirmąją,o 4 pavara buvo pagreitinanti. Vėlesnių laidų automobiliams buvo montuojamos visiškai sinchronizuotos pavarų dėžės. Pavarų perjungimo svirtis buvo sumontuota ant pavarų dėžės dangtelio. Nuo pavarų dėžės sūkio momentas perduodamas į galinius ratus vientisu kardanu su minkštais šarnyrais.

KĖBULAS

Automobilio kėbulas –atviras, dvejų durų, 4-5 vietų kabrioletas. Jis turi medinį karkasą, pagamintą iš buko, apkaltą 1,3 mm. storio lakštiniu plienu. Pats kėbulas uždėtas ant masyvaus X formos rėmo. Priekinės sėdynės atskiros, o gale krėslas.primenantis dvivietę sofą, nors prireikus ten gali tilpti trys keleiviai. Šonuose sumontuoti porankiai,o juose – peleninės.

Sėdynių apmušalai iš natūralios odos, jos spalva parenkama pagal pirkėjo pageidavimą. Prietaisų skydelis pagamintas is medžio ir padengtas laku, paryškinančiu medžio struktūrą. Skydelyje sumontuotas didelis spidometras, jo skalė sugraduota iki 160 km/h. Be įprasto skaitiklio, jame įmontuotas ir dienos važiavimo skaitiklis. Vietoj pirštinių nišos įmontuotas laikrodis ir savotiškos konstrukcijos barometras. „Horch 853″ prietaisai buvo aukso spalvos skalėmis, o „Horch 853A“ prietaisai – su juodos spalvos skalėmis. Vėlesnėse laidose barometro nebuvo, jo vietoje įmontuota vadinamoji pirštinių niša su dangteliu.

Uždegimo spynelė turi du raktus: vienam raktui lizdas iš dešinės vairo pusės, antram –iš kairės vos matyti skylutė. Nežinant tokių gudrybių, horcho lengvai nepaleisi netgi turėdamas raktelius.

Priekinį V formos langą galima atidaryti į priekį. Priekinės sėdynės atlenkiamos į priekį, kad lengviau būtų galima įsėsti ant galinės sėdynės. Gale automobilis turi turi nedidelę bagažinę, kurioje telpa tik du benzino kanistrai. Tolimai kelionei buvo naudojamos bagažinės – skrynios, tvirtinamos ant kėbulo gale esančių atlenkiamų „ragų“.

Atsarginiai ratai montuojami priekinių sparnu nišose. 95 litru talpos bakas įtaisytas po bagažine.Beje 100 kilometrų kelio 853-sis sunaudodavo 22 litrus degalų.

Minkštasis sudedamas uždaros padėties stogas buvo tvirtinamas virš priekinio lango specialiais užraktais. Paversti uždarą automobilį atviru pakakdavo kelių minučių. Atidarytas stogas buvo pritvirtinamas specialiais fiksatoriais, kad savaime neužsidarinėtų. Kėbulą šildė galingas šildytuvas, todėl , kai stogas buvo pakeltas, už lango spiginant net 15 laipsnių šalčiui, viduje buvo galima sėdėti vienais marškiniais. Sėdintiems ant galinės sėdynės salono apšvietimas sukūrė jaukią aplinką…..

VAIRAVIMAS

Važiuojant dideliu (ilgis 5300 mm, plotis -18 300, posūkio spindulys -7 m, svoris 2300 kg) automobiliu 30-40 km/h greičiu, jis atrodo nerangus ir sunkus kaip senas lygintuvas, o didžiulis vairo ratas stebina savo gremėzdiškumu.

Bet netrukus viskas ima klostytis į gera, ir valdymo įranga laiku atsiranda po ranka. Šiek tiek pasitreniravus važiuoti tokiu automobiliu vis maloniau… Ypač įsibėgėjus iki 100 120km/h horchas pasirodo visiškai kitoks. Važiuojant dideliu greičiu variklio beveik negirdėti – jis dirba be triukšmo, o salone sėdintys girdi tik vėjo gaudimą.

Iš išorės automobilis atrodo ganėtinai agresyvus. Iš vairuotojo sėdynės matyti ilgas variklio antvožas, užsibaigiantis“Horch“emblema – sparnuotu Žemės rutuliu, pagal kurią ypač lengva orientuotis valdant automobilį.

MISTIKA

„Horch 853″antrą kartą „gimė“ 1937-jų sausį, kai pro gamyklos vartus vienas po kito išvažiavo modernizuoti automobiliai.

„Horch 853″ mistiškai traukė žmones. Jis tarsi užbūrė visus, jam lengvai atleisdavo tai, dėl ko kitas automobilis visam laikui įgydavo sunkiai atsikratomą nevykėlio reputaciją.

Be to nevalia pamiršti, kad „Horch 853″- aukštos klasės automobilis, todėl tais laikais pats savininkas prie vairo sėsdavo retai, dažniausiai šiuos automobilius vairavo samdyti profesionalūs vairuotojai, sugebėdavę suvaldyti automobilį iškilus sudėtingiausiomis situacijoms.

Nuo 1937 metų „Horch 853″ tapo vienu prestižiškiausių automobilių Vokietijoje. Tokius automobilius vokiečiai vadino „Traumauto“- svajonių automobilis. 1937 metų spalį pasirodęs „Horch 853A“su forsuotu iki 120 AG ir 3600 aps./min. varikliu sustiprino šią sėkmę. Būtent „Horch 853″1937 metų liepos mėnesį tapo 25-tūkstantiniu firmos 8 cilindrų automobiliu.

„Auto Union“ veikla plėtojosi sėkmingai. „Horch 853″pirko ne tik vokiečiai.Itin noriai jais važinėjo Šveicarijoje ir Didžiojoje Britanijoje. Ten sportiškos išvaizdos, galingas bei elegantiškas „Horch 853″ sėkmingai konkuravo su aristokratiškais „Bentley“. Vienintelis dalykas, kuris šiek tiek mažino pardavimą –stiprėjančios antivokiškos nuotaikos.

LEGENDOS PBAIGA

Aišku, kad Saksonijos koncerno mastu nedidukas „Horch 853″ skyrius pelno neatnešė. Didžiausias pajamas visą laiką nešė kompaktiškų ir nebrangių, vadinamųjų liaudiškų DKW su dviejų cilindrų varikliais pardavėjai. Bet ne paskutinę vietą jų populiarumui turėjo dizainas –konstruktoriai sąmoningai mažutį „DKW Front“padarė panašų į didžiulį svajonių automobilį „Horch 853″.

Netgi prasidėjus karui konstruktoriai ir dizaineriai jungtiniame „Auto Union“ konstruktorių biure Chemnitz’e kūrė naujus modelius tarp jų ir neįprastus aerodinaminius kėbulus.

Vis dėl to pro gamyklos vartus kur kas daugiau išvažiuodavo karinių automobilių. 1940 metų sausį „Horch 853A“ gamyba buvo nutraukta.Nuo 1935 metų vasario iki 1937-jų rugsėjo buvo pagaminta 619 automobilių „Horch 853″, o nuo 1937 metų spalio iki 1940-jų sausio pagamintas 401 automobilis „Horch 853A“. Tokios klasės modeliams tada tikrai buvo nemažai.

Tam tikras kiekis rekvizuotų „Horch 853″ netgi pakliuvo į frontą. Senose nuotraukose galima pamatyti solidžius generolus, sėdinčius ištaiginguose atviruose automobiliuose. Jeigu Vokietijos autostradose ir gatvėse, apstatytose moderniomis vilomis, šie automobiliai važinėjo gana sėkmingai, tai Rusijos keliuose (jeigu apskritai juos galima buvo pavadinti keliais) klimpdavo ir strigdavo.

RUSIJA

Po šešerių metų karo nugalėtojai įžengė į Berlyną. Tada į Rytus pradėjo riedėti ešelonai su trofėjine technika. Maskvos pakraščiuose atsirado aikštelės, kuriose buvo statomi trofėjiniai automobiliai. Pirmiausia šiose aikštelėse apsilankydavo įvairaus rango valdininkai ir karininkai bei jų vaikai. Ištaigingiausi ir elegantiškiausi automobiliai, tarp jų „Horch 853″, atsidurdavo jų garažuose.

Pirmi po karo „853-ojo“ savininkai persėdo į naujesnius ZiM arba „Pobeda“, o turėtus 853-uosius parduodavo arba dovanodavo pavaldiniams. Šie vėliau tuos elegantiškus kabrioletus perdarydavo, pritaikydami jiems tarybinių automobilių agregatus. Daug TSRS atsidūrusių „Horch 853″ nepataisomai sugadinti, surūdijo ir supuvo metalo laužynuose, tik vienas kitas pakliuvo į rankas tų žmonių, kurie išmano apie tokius automobilius ir juos vertina.

EUROPA

Vakarų Europoje likusių „Horch 853″ likimas buvo kitoks.Vokietijoje po karo išlikusių 853-ųjų savininkai neafišavo labai. Netgi šiandien pirmųjų „Horch 853″pirkėjų, kitaip nei tų, kurie pirko kitus ištaigingus prancūzų, anglų ar amerikiečių gamybos automobilius, pavardes sužinoti nelengva.

Tikriausiai pasaulyje nėra tokio senovinių automobilių kolekcininko, kuris nesvajotų papildyti savo turimą kolekciją „Horch 853″

automobiliu. Šis pomėgis tikrai nepigus. Už „gerai papuvusį“, bet sukomplektuotą automobilį galima gauti ir 100 tūkst. eurų. Gerai ir protingai restauruoto, turinčio dokumentais pagrįstą praeitį, egzemplioriaus kaina prasideda nuo 250 tūkst. eurų.

Senieji automobiliai, kaip ir senas vynas, kasmet vis brangesni. Prieš 85 metų sukurtas ir automobilizmo legenda tapęs „Horch 853″- vienas iš jų.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • apie-hors2
  • apie-hors1
  • apie-hors
  • apie-hors6
  • apie-hors7
  • apie-hors8
  • apie-hors3
  • apie-hors5
  • apie-hors4
  • apie-hors11
  • apie-hors10
  • apie-hors9
  • apie-hors12
  • apie-hors13
  • apie-hors14
  • _`__
  • apie-hors18
  • ptr
  • apie-hors16
  • apie-hors19