„Scenicruiser” – pilkasis skalikas iš praėjusio amžiaus

balandžio 21 03:08 2015 Spausdinti straipsnį Muziejus

„Greyhound“ – itin populiarus autobusų „brendas“ Amerikoje. Kompanijos, kurią 1914-aisiais įkūrė emigrantas iš Švedijos Karlas Erikas Vilkmenas, autobusais važinėja daugelis amerikiečių. Šiems autobusams prioritetą teikia ne tik studentai ar neturtingi žmonės – „Greyhound“ mielai renkasi ir vidutinės klasės amerikiečiai.

Praėjusio amžiaus viduryje JAV pristatytas itin originalus „Kenworth“ modelis, pavadintas „Scenicruiser“. Pavadinimą būtų galima išversti kaip „teatro“, ar „scenos“ laineris. Šis pavadinimas kilo dėl ilgo, kajutę primenančio salono, kurio viduje žmonės galėjo jaustis kaip žiūrovų salėje.

„Scenicruiser“ prototipas GX-2 pasirodė dar 1948-aisiais. Autobuso dizainą kuriant prisidėjo garsusis Reimondas Louji. 1954-aisiais nuo gamyklos Mičigane konvejerių nuvažiavo pirmasis serijinis autobusas. Iki 1956-ųjų pagaminta tūkstančiai „Scenicruiser“. Kadangi gaminti vieno modelio autobusai, visi jie buvo pažymėti vienu indeksu – PD-4501 (tarpmiestinis, dyzelinis, 45 vietų).

Serijinis modelis nuo prototipo šiek tiek skyrėsi. Gale atsirado dviaukštis vežimėlis, o pakaba modernizuota. Be neįprastos išorės, „Scenicruiser“ pasižymėjo ir neįprasta įranga. Kėbulo priekyje buvo sumontuoti du dyzeliniai varikliai DDA 4-71. Panaši schema eksploatuojant pasirodė nepatikima, todėl 1961-1962 m. gamintuose autobusuose jau montuotas vienas 11 l 285 AG dyzelinis variklis DDA 8V-71. Visus tobulinimo darbus atliko „Marmon-Herrington“.

Mechaninė keturių pakopų pavarų dėžė „Spicer“ nebuvo sinchronizuota, galinę pavarą tekdavo perjungti gana originaliai: šio proceso aprašymas užimtų ne vieną eilutę. Be to, čia nebuvo degalų matuoklio: tai, kiek likę bake degalų, vairuotojas spręsdavo intuityviai. Tačiau autobusai pasižymėjo itin dideliu patikimumu: štai Vokietijoje yra vienas 1955-aisiais pagamintas „Scenicruiser“, kuris JAV keliais nuvažiavo 6,5 milijonus kilometrų!

Nors autobusas atrodė didelis, tačiau iš tiesų jo aukštis tik 30 cm viršijo analogiškų „Kenworth“ aukštį. Į antrąjį transporto priemonės aukštą buvo galima pakilpti trimis laipteliais, ties perėjimu buvo montuojamas sanitarinis mazgas. Be to, salone veikė kondicionierius, buvo sumontuoti tonuoti stiklai, garso grotuvas.

Apatinėje transporto priemonės dalyje kartu su vairuotoju tilpo 10 keleivių, likusieji 33 važiavo antrajame aukšte. Bagažo skyriai buvo sumontuoti po grindimis, salone – lentynos rankiniam bagažui. Be kitų privalumų, galima paminėti pneumatinę pakabą bei kondicionierių, kuris atnaujindavo orą salono viduje kas 40 sekundžių. Tai buvo didelis privalumas važinėjant pietinėse JAV valstijose.

eBus.lt

Nuotraukos – iš archyvų

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.