„Skraidantys“ autobusai trečiojo Reicho automagistralėse

balandžio 22 05:06 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

Adolfo Hitlerio atėjimas į valdžią 1933 m. atnešė pasauliui kruviniausią karą žmonijos istorijoje. Tačiau tuo metu Vokietijoje vykstantys procesai padarė didelę įtaką Vokietijos pramonės plėtrai. Hitlerio valdymo laikotarpis taip pat padarė didelę įtaką Vokietijos automobilių pramonei. Ekonomikos militarizacijos ir ginkluotųjų pajėgų motorizacijos kursas turėjo įtakos ir skirtingos civilinės veiklos sritims. Istorikai fiksavo to meto pramonės laimėjimus.

 

1936 m. pasirodęs garsusis „Volkswagen“ vabalas, kuris buvo gaminamas daugiau nei keliolika metų ir pelnė pripažinimą visame pasaulyje, ilgą laiką buvo kultinis automobilis. Hitleris buvo šio nenusakomo šedevro ant ratų „krikštatėvis“. Jis pažadėjo, kad pigus nedidelis liaudies automobilis ilgainiui taps prieinamas kiekvienam vokiečiui, tereikia kantriai pervesti po penkias markes per savaitę į iždą. Kaip žinia, Adolfas neįvykdė savo pažado, vis dėlto automobilis tikrai išpopuliarėjo.

Kitas Trečiojo Reicho pasiekimas yra greitkelių tiesimas. Nors pirmasis Kiolno-Bonos „autobahnas“ buvo atidarytas dar 1932 m., prieš ateinant naciams į valdžią, 1933 m. rugsėjo 23 d. Hitleris keliui Frankfurtas-Darmštatas, kurį Goebbelso propaganda išpūtė iki pasaulinės reikšmės, tiesti pats išvertė pirmąjį kastuvą žemės. Ši data laikoma oficialia Vokietijos greitkelių gimimo data.

Tuo metu pradėti gaminti aerodinamiškesni, tarsi „aplaižytais“ kėbulais autobusai. Pirmosios greitaeigių tarpmiestinių autobusų „kregždės“ pasirodė jau 1934 m. „Ludevig“ įmonė „Essen“ ant „Bussing-NAG“ važiuoklės pagamino dviaukštį greitaeigį autobusą su „Ford V8“ varikliu. Įdomi šio modelio ypatybė buvo vairuotojo sėdynė centre, sumontuota tarp pirmojo ir antrojo aukštų. „Bussing-NAG“ pademonstravo 375T modelį su 6 cilindrų dyzeliniu varikliu, kurio galia sieke 95 AG. Salone tilpo 35 keleivių sėdynės, kėbulas su išlenktais priekiniais stiklais ir priekiniais žibintais, paslėptais už „falš“ radiatoriaus grotelių, atrodė įspūdinga. Tačiau jau 1936 m. kompanija išleido dar futuristiškesnio dizaino 375T modelį. Jis buvo ašaros formos, su visiškai uždengtais ratais, lenktais panoraminiais priekiniais langais, salono langai taip pat su plonais, praktiškai nepastebimais rėmeliais. Visa tai autobusui sutekė fantastišką vaizdą.

Nuo 1935 m. bet kokia save gerbianti vokiečių įmonė laikė savo pareiga gaminti greitaeigius tarpmiestinius autobusus. Konkurencijos ir sveikos tuštybės paskatinti, į kovą dėl greičio ir patogumo įsitraukė tokie Vokietijos automobilių pramonės grandai kaip „Bussing-NAG“, „Mercedes-Benz“, „Henschel“, „Krupp“, „Opel“, „Magirus“, „MAN“, „Pekol“, „VOMAG“ ir kiti. Vokietijos keliuose pasirodė elegantiški, lygiais kontūrais greitaeigiai autobusai. Daugelio jų ratai buvo „uždaryti“ specialiais skydais, priekiniai žibintai buvo įleidžiami į kėbulą, langai – siauri ir maži, tai suteikė kėbului aerodinamiškumo. Autobusų salonai buvo su padidinta garso izoliacija, detalės bei įranga pagaminti iš brangių medžiagų. Minkšta kėbulų pakaba, lygūs keliai, galingi benzininiai arba dyzeliniai varikliai keliones darė ne tik malonias, bet ir greitas. Kai kurių autobusų greitis siekdavo iki 100-115 km/h

Taip gimė idėja sukurti greitaeigius didesnius autobusus, „monstrus“ ant trijų ir keturių ašių važiuoklės. Buvo pristatyti triašių autobusų projektai: 32 vietų „Mercedes-Benz Schnellbuss-Modell“ su V12 dyzeliniu varikliu, kurio galia 300–350 AG. (1935 m.), „Henschel Prototyp B 68 Bx2“, taip pat su 12 cilindrų 300 AG dyzeliniu varikliu, tik opozitiniu (1936 m.). Tais pačiais metais VOMAG pristatė keturašius „monstrus“ – 50 vietų„VOMAG Kontinent-Expres“ su bokserio tipo 12 cilindrų 320 AG varikliu gale. 1936 m. „MAN RAB-Vierachser“ taip pat pateikė autobusą su V12 dyzeliniu varikliu, kurio galia – 275 AG.

Vis dėlto labiausiai iš visų autobusų išsiskyrė „Bussing-NAG“, pristatydamas vienintelį originalų triašį 50 vietų GDO autobuso modelį. Autobuse buvo įrengti du 145 AG dyzeliniai varikliai, esantys priešinguose rėmo galuose. Vienas variklis buvo sumontuotas priekyje, priešais priekinę ašį, o antrasis – užpakalinėje dalyje. Varikliai buvo varomi dviem pneumatinėmis jungtimis per sinchronizuotas pavarų dėžes. Sugedus vienam varikliui, autobusas galėjo važiuoti naudodamas antrąjį. Bendrovė pristatė GDO modelį Berlyno parodoje 1935 m.

Nežinia, kokie dar įspūdingi modeliai būtų pasirodę Vokietijos rinkoje, jei nebūtų prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas… Per karą susisiekimas greitaeigiais autobusais pamažu išblėso. Po karo greitaeigių autobusų gamyba Vokietijoje nebebuvo tokios apimties, nors pasiekė kokybiškai naują lygį. Bet tai jau kita istorija…

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • apie-buss3
  • apie-buss
  • apie-buss6
  • apie-buss2
  • apie-buss4
  • apie-buss7
  • apie-buss5
  • apie-buss1
  • apie-buss9
  • apie-buss10
  • apie-buss8
  • apie-buss11
  • apie-buss12
  • apie-buss13
  • apie-buss14
  • apie-buss15
  • apie-buss1