by admin | 13 balandžio, 2011 4:31 am
Ko gero, taip nusprendė Vilniaus miesto tarybos atstovai, net du kartus iš posėdžių dienotvarkės išbraukę sprendimo dėl pritarimo projektams „Ekologiškų autobusų įsigijimas Vilniaus mieste“ ir „Troleibusų įsigijimas Vilniaus mieste“ svarstymą.
Sprendimas – vasarą
Milijonų, kuriuos Europos Komisija (remdamasi 2007–2013 m. patvirtinta Sanglaudos skatinimo veiksmų programa) 2007 m. liepos 30-ąją nusprendė skirti Lietuvos viešojo keleivinio transporto parkui atnaujinti, vežėjai laukė keletą metų. Šių metų vasarą pinigai pagaliau skirti; birželio 13-ąją Vyriausybė priėmė nutarimą „Dėl priemonės „Kompleksinė eklogiško viešojo transporto plėtra“ įgyvendinimo“.
Praėjusių metų gruodį Susisiekimo ministras pasirašė įsakymą, remiantis kuriuo pinigai paskirstyti penkių didžiųjų Lietuvos miestų autobusų bei troleibusų parkams. Numatyta, kad už ES lėšas Kauno miesto vežėjai galės įsigyti dvidešimt keturis, Klaipėdos miestas – dvylika, Šiauliai – aštuonis, Vilnius – aštuoniolika suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų. Be to, sostinei dar skirta lėšų ir trylikai troleibusų pirkti. Panevėžio vežėjai savo transporto priemonių parką turėtų papildyti šešiais hibridiniais autobusais.
Laukia daug darbų
Terminai, iki kurių miestų savivaldybės privalo Susisiekimo ministerijai pateikti paraiškas dėl projektų finansavimo, kiekvienam miestui nustatyti skirtingi: Kauno miestas privalo suspėti iki šių metų liepos 1-osios, „Vilniaus autobusai“ – iki liepos 15-osios, „Vilniaus troleibusai“ – iki rugpjūčio 1-osios, Šiaulių miestas – iki rugpjūčio 31-osios, Panevėžys – iki rugsėjo 15-osios, Klaipėda – iki lapkričio 1-osios. Tačiau iki tol tiek savivaldybėms, tiek vežėjams reikia nuveikti nemažai namų darbų.
„Prieš pateikiant paraiškas, reikia suderinti konkurso sąlygas su Transporto investicijų direkcija, skelbti viešųjų pirkimų konkursą ir pasirašyti transporto priemonių pirkimo sutartis. Nuo konkurso paskelbimo iki sutarties pasirašymo paprastai praeina trys su puse mėnesio, jei rezultatai neskundžiami. Paskelbus viešuosius pirkimus, pasiūlymų reikia laukti ne mažiau, kaip 56 dienas. Gavus pasiūlymus, juos reikia išnagrinėti, gali tekti prašyti konkurso dalyvių pateikti papildomos informacijos, tada įvertinti visus pasiūlymus ir sudaryti preliminarią eilę. Po to turi praeiti dar dvi savaitės, tik tada gali būti pasirašyta sutartis. Laikas sutarties pasirašymui – dar maždaug dvi savaitės. Geriausiu atveju visos procedūros truktų maždaug penkis mėnesius. Tačiau jų net negalime pradėti, kol savivaldybė nepritarė projektui“, – sako UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.
Nors laiko lieka vis mažiau ir mažiau, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nariai neskuba: klausimas dėl Vilniaus miesto dalyvavimo ES projekte jau du kartus buvo išbrauktas iš tarybos posėdžių dienotvarkės. „Negalėčiau paaiškinti, kodėl taip atsitiko. Tokį sprendimą vertinu labai neigiamai. Suprantu, kad terminai spaudžia, ir sostinė gali prarasti galimybę dalyvauti projekte bei įsigyti taip reikalingų miestui naujų autobusų ir troleibusų“, – komentuoja sostinės mero pavaduotojas Romas Adomavičius.
Savivaldybės atstovai viliasi, jog paraiškų pateikimo terminas bus pratęstas. „Kiekvieną atvejį svarstysime atskirai. Tačiau manau, jog laiko savivaldybėms duota pakankamai, o jei joms naujų transporto priemonių nereikia – paskirstysime jas kitiems miestams“, – teigia Susisiekimo ministerijos Transporto politikos departamento Strateginio planavimo skyriaus l. e. skyriaus vedėjo pareigas Andrius Šniuolis.
Situacija miestuose – skirtinga
Kauno miesto taryba jau pritarė projektui „Ekologiškų viešojo transporto autobusų įsigijimas Kauno mieste“. „Jungtinės veiklos sutarties projektas priimtas be papildomų klausimų ar pastabų“, – sako Kauno miesto savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Paulius Keras.
Šiaulių bei Klaipėdos miestai taip pat turėtų suspėti pateikti paraiškas iki jiems nustatytų terminų. „Šiuo metu pateikėme svarstyti konkurso sąlygas Transporto investicijų direkcijai ir laukiame jos pastabų“, – projekto įgyvendinimo eigą komentuoja UAB „Busturas“ generalinis direktorius Vilius Laužikas.
„Jau gavome pirmąsias pastabas iš Transporto investicijų direkcijos, pataisytą projektą išsiuntėme jiems iš naujo. Savivaldybė dar nepasirašė Jungtinės veiklos sutarties su mūsų autobusų parku, tačiau tikimės, kad tai bus padaryta artimiausiu metu“, – sako Klaipėdos autobusų parko direktorė Jelizaveta Daugininkienė.
Daugiausia problemų įgyvendinant projektą iškilo Vilniuje ir Panevėžyje. Pastarajame mieste Jungtinės veiklos sutarties svarstymas, be kurio negali prasidėti kiti projekto įgyvendinimo darbai, taip pat įstrigo. „Tam, kad spėtume atlikti visus darbus, jau turėtume verstis kūliais“, – sako Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas. Vilniaus miesto savivaldybė, jei nebus imtasi skubių priemonių, į europinių lėšų skirstymo traukinį jau apskritai pavėlavo…
Reikia verkiant
Remiantis statistiniais duomenimis, Lietuvos keleivinio transporto priemonių parkas – seniausias Europoje; didžiąją dalį šalies gatvėmis bei keliais važinėjančių autobusų bei troleibusų sudaro senesnės nei dešimties metų transporto priemonės.
Paskutinį kartą sostinės autobusų bei troleibusų parkai atnaujinti 2006-aisiais. Per trisdešimt naujų, ekologiškų transporto priemonių sostinei būtų nors nedidelė, tačiau vis dėlto paspirtis. Juolab kad miestui nauji, ekologiški autobusai bei troleibusai beveik nekainuotų – 85 proc. lėšų jiems įsigyti skiriama iš ES fondų. Tačiau sostinės politikams iš Europos Sąjungos skiriami milijonai, atrodo, nė motais – artimiausio miesto tarybos posėdžio dienotvarkėje šiam klausimui svarstyti laiko ir vėl nenumatyta…
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka
Source URL: http://ebus.lt/sostinei-nereikia-nauj-autobus-bei-troleibus/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.