Sostinės autobusų istorija 1955-aisiais

by Lina | 5 rugpjūčio, 2020 4:17 am

Beieškodamas informacijos apie autobusus Vilniuje 1955 metais, aptikau Vilniaus vykdomojo komiteto pirmininko raštą dėl Vilniaus keleivių susisiekimo kontoros būklės.

 

 

 

 

Šis raštas buvo skirtas TSRS automobilių transporto ministrui, jame buvo rašoma: „Prieš du dešimtmečius statytas garažas ir ankšta teritorija negalėjo patenkinti išsiplėtusios KSK poreikių. Autobusų parkas, kurį sudaro daugiau nei 190 mašinų, daugiausia ZIS modelio, užima 0,7 ha ploto teritoriją, kuri numatyta 46 autobusams. Joje neįmanoma sukurti tinkamos autobusų remonto ir profilaktikos bazės. Didžioji autobusų dalis laikinai saugoma atviroje aikštelėje Skroblų gatvėje“. Šis raštas buvo pasirašytas 1955. 03. 16.

Vilniaus Keleivių Susisiekimo Kontoros administracija iki 1957 m. buvo įsikūrusi buvusiame architekto Aleksandro Bykovskio dvarelyje (dabar ten yra Lietuvos Kelių direkcija, J. Basanavičiaus g. 36), kuro kolonėlė, kurioje užpildydavo autobusų kuro bakus, buvo sumontuota sankryžoje tarp S. Konarskio g. ir Raudonosios Armijos prospekto.

Vilniaus Keleivių susisiekimo kontoros adresas buvo: Raudonosios Armijos pr. 2 (dabar tai Savanorių pr. 16).

Apie darbą tuometiniame garaže viename iš žurnalo „Švyturys” numerių išspausdintas toks straipsnelis:

DARBAS PRASIDEDA

Štai šoferis šimtatūkstantininkas Zločevskis atliko paskutinį reisą ir pasuko mašiną į garažą. Čia jį pasitinka garažo mechanikas Černiovas. Šoferis perduoda savo mašiną mechanikų ir eina ilsėtis, o čia prasideda darbas. Mechanikas su padėjėjais, šaltkalvis pradeda mašinų apžiūrėjimą. Juk anksti ryte vėl ateis šoferiai ir sės prie vairo. Mašinos po visą miestą išvežiodamos keleivius, turi eiti be sustojimo…” (kalba netaisyta).

1955 m.Vilniaus Keleivių Susisiekimo kontorai buvo skirta 17 naujų ZIS 155 markės autobusų. Šie autobusai, kaip ir kiti šios markės autobusai, keleivius vežė ne tik mieste, bet ir tarpmiesčio maršrutais. Tais metais atsirado nauji maršrutai „Vilnius-Palanga” ir „Vilnius-Ryga”. Pasižiūrėjus į tuometines šių tarpmiestinių maršrutų autobusų nuotraukas pirmiausia pagalvoji apie keleivius – kaip jie turėjo vargti keliaudami iš Vilniaus į Palangą ar Rygą ir atgal. Juk šių autobusų salonas buvo standartinis, kaip ir mieste važinėjančių transporto priemonių, sėdynės – be atlenkiamų atlošų. Kyla ir klausimas – kur keleiviai turėjo susidėti lagaminus, bagažą? Šis klausimas buvo sprendžiamas labai aprastai – bagažinės skyrius padarytas už galinių durų, vietoj galinės sėdynių eilės, o nuo keleivių salono atitvertas skersai užtraukiama užuolaida.

Užmiesčio autobusų kasa buvo įsikūrusi Daukšos g. Nr. 1

Mieste 1955 metais buvo šie autobusų maršrutai:

Nr.1 Geležinkelio stotis – Žvėryno priemiestis

Nr. 2 TEC – Antakalnio priemiestis

Nr. 3 Geležinkelio stotis – Dzeržinskio g

Nr. 4 Dzeržinskio g. – Naujoji Vilnia

Nr. 5 Daukšos g. – Pavilnys

Nr. 7 Stalino pr. – Aerostotis

Dzeržinskio g. – Verkiai (įdomu, kodėl tuo metu šiam maršrutui nepaskyrė numerio?).

Kęstutis Pletkus

Nuotrauka – iš asmeninio autoriaus archyvo

Endnotes:
  1. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2020/08/1955-5.jpg

Source URL: http://ebus.lt/sostines-autobusu-istorija-1955-aisiais/