Sostinės savivaldybė skelbs viešųjų pirkimų konkursus visiems viešojo transporto maršrutams

gruodžio 04 06:51 2017 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai

Rugsėjo mėnesį vilniečiams pristatyti pirmieji privačių vežėjų įsigyti autobusai. Visos konkursą vežti keleivius privežamaisiais maršrutais laimėjusio konsorciumo, kurį sudarė dvi bendrovės – UAB „Transrevis“ ir Latvijos „Rigas mikroautobusu satiksme“ – transporto priemonės į gatves išvažiavo lapkričio 24-ąją.

 

 

 

 

 

Keitė vienas transporto priemones kitomis

Konkurse konsorciumas dalyvavo žadėdamas pateikti miestui „Otokar“ autobusus. Tačiau privežamaisiais maršrutais keleivius veža „Isuzu“. Kol kas neaišku, kokio gamintojo autobusai veš keleivius keturiais pagrindiniais – 4G, 7, 43 ir 55 autobusų maršrutais. Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas Kastytis Lubys sako, jog, pasirašant sutartį, buvo pateikta sutartis su MAN autobusų tiekėjais. Tačiau, remiantis neoficialia informacija, vežėjams sutarti su vokiečių gamintojais nepavyko. Derybos buvo tęsiamos su Švedijos „Scania“.

Ar, keisdami autobusų markes, privatūs vežėjai nepažeidė viešųjų pirkimų konkurso reikalavimų? K. Lubys sako, jog galimybė keisti vienas transporto priemones kitomis numatyta nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojusioje naujoje Viešųjų pirkimų įstatymo redakcijoje  „Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties keitimas jų galiojimo laikotarpiu“. Joje nurodoma, jog pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis jos galiojimo laikotarpiu gali būti keičiama neatliekant naujos pirkimo procedūros, kai yra bent vienas iš šių atvejų:

– kai pakeitimo būtinybė atsirado dėl aplinkybių, kurių protinga ir apdairi perkančioji organizacija negalėjo numatyti, ir kai kartu yra šios sąlygos:

  1. a) pakeitimas iš esmės nepakeičia pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdžio;
  2. b) atskiro pakeitimo vertė neviršija 50 procentų, o bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė – 100 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės.

Tokiais pakeitimais negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme pirkimui nustatytos tvarkos taikymo. Sutarčių keitimas galimas be Viešųjų pirkimų tarnybos pritarimo.

Keleiviai – nepatenkinti

Tačiau akivaizdu, jog blaškymasis nuo „Otokar“, MAN iki „Scania“ solidumo naujajam sostinės vežėjui neprideda. Juolab kad vilniečiai jau skundžiasi ir dabartiniu privatininkų darbu – privačių vežėjų autobusų nesimato važiuojančių realiu laiku, vairuotojai ne visada laikosi grafikų.

K. Lubys ramina: „Visa apimtimi privežamųjų maršrutų grupėje konkursą laimėjęs vežėjas dirbti pradėjo lapkričio 24-ąją, Maršrutus aptarnauja naujai suburta vairuotojų komanda, kuri greitai prisitaiko prie nustatytų reikalavimų: transporto priemonės borto kompiuterio įkrovimas, registravimasis pradedant maršrutą ir pan. Atskiri nuo vežėjo nepriklausantys programinės įrangos sutrikimai, įsiliejus naujoms transporto priemonėms į sistemą, operatyviai pašalinami“.

Jo teigimu, eismo tvarkaraščių vėlavimai atsiranda dėl rytinio ir popietinio piko spūsčių bei autoįvykių maršruto trasose. „Laikas, sugaištamas maršruto trasose, nuolat stebimas savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ eismo organizavimo specialistų, kurie koreguoja eismo tvarkaraščius, o atskirais atvejais – ir šviesoforų ciklus“, – teigia K. Lubys.

Konkursai – visiems maršrutams

Planuojama, kad nauji triašiai autobusai keturiais pagrindiniais sostinės maršrutais keleivius pradės vežti jau kitų metų kovą. Pasak K. Lubio, ateityje viešųjų pirkimų konkursai bus skelbiami ir likusiems viešojo transporto maršrutams, kuriais šiuo metu veža bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“.

„Vilniaus miesto savivaldybė neturi tikslo privatizuoti Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutus, tačiau, vykdydama Konkurencijos tarybos (2013 m. birželio 19 d. nutarimą   Nr. 2S-7 „Dėl Vilniaus miesto savivaldybės sprendimų organizuojant keleivių vežimo paslaugų teikimą atitikties Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio reikalavimams“), turi prievolę organizuoti konkursus ir likusiems maršrutams, kuriuose dalyvaus ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“, – pabrėžia K. Lubys.

Asociacijos „Linava“ viceprezidentas, Keleivinio transporto tarybos pirmininkas Rimantas Martinavičius sako, kad esant dabartinėms sąlygoms, savivaldybės vežėjai laimėti viešųjų pirkimų konkursų neturi jokių šansų.

„Savivaldybių vežėjai valdo ne tik transporto priemones, bet ir infrastruktūrą – autobusų stotis, troleibusų tinklus, pastotes ir panašiai. Jie turi išlaikyti administracijos patalpas, dirbtuves – jų privatūs vežėjai neturi. Be to, savivaldybių vežėjai, įsigydami degalus, atsargines detales ir kitas prekes, privalo skelbti viešųjų pirkimų konkursus. Tai – ir papildomas laikas, ir išlaidos. Visa tai susideda į vežimo savikainą ir ją didina“, – sako R. Martinavičius.

Be to, savivaldybių įmonių finansiniai bei ūkiniai duomenys yra vieši, tai taip pat sudaro geresnes sąlygas viešųjų pirkimų konkursuose dalyvaujantiems privatiems vežėjams. „Dar viena problema – skolų našta. Dar 2016-aisiais savivaldybių skola saviems vežėjams sudarė 27 mln. eurų. Ilgą laiką negalėjome atnaujinti transporto priemonių parkų, negaudavome paskolų iš bankų. Esant tokiai situacijai, savivaldybių vežėjai tiesiog pasmerkti pralaimėti“, – kalba viceprezidentas.

Jo teigimu, daugybė Europos miestų sudaro sutartis su savo vežėjais tiesiogiai ir net negalvoja skelbti viešųjų pirkimų konkursų. Tokią galimybę numato ES direktyvos. „Neseniai lankėmės Briuselio viešojo transporto įmonėje. Daugybę metų sutartys su vežėjais ten sudaromos tiesiogiai ir nieko nemanoma keisti, nes dabartinis vežėjas dirba gerai. Panaši situacija ir daugelyje Belgijos, Vokietijos, Ispanijos ir kitų šalių miestų. Deja, Lietuvos nacionalinėje teisėje nuostatos griežtesnės. Viešųjų pirkimų sąlyga jose – kone privaloma. Tiesioginė sutartis su vežėju gali būti pasirašoma tik tuo atveju, jei konkursas buvo skelbtas, ir, be savivaldybės įmonės, neatsirado nė vieno jame norinčio dalyvauti vežėjo“, – pabrėžia R. Martinavičius.

Pasak jo, kol sistema viešųjų pirkimų konkursams neparengta, jie gali įnešti į keleivinio transporto verslą daug chaoso. „Jau dabar dalis miestų atsisako dalyvauti ES projekte ekologiškoms transporto priemonėms pirkti, kadangi privaloma sąlyga jame – būtinybė skelbti viešųjų pirkimų konkursus. Tokiu būdu jie praranda galimybę atnaujinti parkus naujais, ekologiškais autobusais. Ateityje neigiamų pasekmių gali būti kur kas daugiau ir didesnių“, – sako R. Martinavičius.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka