Į sostinės autobusus bei troleibusus – pro priekines duris

birželio 08 18:48 2010 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Jau artimiausiu metu vilniečiai į miesto autobusus bei troleibusus lips pro priekines duris. Pasak savivaldybės vadovų, tai ne tik prisidės prie viešojo transporto įvaizdžio gerinimo, bet ir padės vežėjams surinkti daugiau pinigų už bilietus.

Jau buvo

Vilniečiai tokio eksperimento dalyviais jau buvo praėjusio šimtmečio pabaigoje. Tuomet, neatlaikiusi gyventojų skundų, savivaldybė gana greitai priimtą sprendimą atšaukė. Ar taip nenutiks ir šį sykį?

„Be abejo, tiek savivaldybių darbuotojai, tiek vežėjai turės apsišarvuoti kantrybe. Neabejojame, kad skundų, bent jau pirmaisiais mėnesiais, sulauksime gausybės. Tačiau tikimės, kad šįkart savivaldybės vadovams bei vežėjams spaudimą pavyks atlaikyti, ir keleiviai greitai įpras prie naujosios tvarkos“, – sako Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos direktorius Gintas Bliuvas. Juolab kad, remiantis įmonės darbuotojų atliktos apklausos duomenimis, vilniečiai tokiam projektui pernelyg neprieštarauja: jam griežtai nepritaria vos 38 proc. respondentų. Likusieji mano, kad tokiu būdu pagerėtų viešojo transporto paslaugų kokybė, autobusuose bei troleibusuose sumažėtų asocialų bei „zuikių“.

Savivaldybės vadovai iš naujojo projekto tikisi ekonominės naudos. „Tikimės, kad įdiegę įlipimą pro transporto priemonės priekines duris, galėsime mažinti kontrolierių skaičių, surinksime daugiau pajamų už visuomeninio transporto bilietus. Tuomet galėsime pagalvoti ir apie autobusų bei troleibusų parko atnaujinimą“, – sako Vilniaus miesto mero pavaduotojas Romas Adomavičius. Pasak jo, savivaldybės darbuotojai numato, kad didžiausią gyventojų skundų laviną teks atlaikyti per pirmuosius tris projekto įgyvendinimo mėnesius, vėliau miestiečiai su naująja tvarka apsipras. „Visuomeninio transporto įmonės jau išnaudojo visus įmanomus taupymo rezervus – retinome intervalus tarp transporto priemonių, mažinome nerentabilių maršrutų skaičių, atlyginimus darbuotojams. Privalome ieškoti naujų būdų, kaip surinkti daugiau pajamų už važiavimą autobusais bei troleibusais“, – teigia R. Adomavičius.

Vilniaus transporto įmonių vadovai viliasi, kad, sumažinus zuikių skaičių, jų pajamos padidės 3,5–4 mln. Lt.

Klaipėdoje – populiaru

Jau metus tik pro priekines duris į viešojo transporto autobusus keleiviai įlipa Klaipėdoje. Pasak UAB Klaipėdos autobusų parko Eksploatacijos direktoriaus Gintauto Mackevičiaus, praėjusių metų birželio 15-ąją startavęs projektas visiškai pasiteisino: naująja tvarka patenkinti tiek miestiečiai, tiek vairuotojai, tiek vežėjai. „Transporto priemonių greitis ne tik nesumažėjo, bet dar ir padidėjo. Keleiviai gana greitai įprato tvarkingai sulipti pro priekines duris, judėjimas autobuso salone vyksta ratu, tad išlipantiems pro vidurines duris atsirado daugiau vietos. Padidėjo ir vežėjų gaunamos pajamos“, – dėsto G. Mackevičius. Pasak įmonės atstovo, naujoji sistema padėjo klaipėdiečiams atsikratyti įpročio dalintis jau pažymėtais bilietais, kuris uostamiestyje buvo gerokai įsišaknijęs.

„Klaipėdos keleivinio transporto“ direktoriaus Gintaro Neniškio teigimu, imtis griežtesnių priemonių kontroliuojant keleivius privertė gerokai sumažėjusios vežėjų pajamos. „Baudos už važiavimą be bilieto tuo metu, kai ėmėmės įgyvendinti projektą, Lietuvoje buvo išties juokingos. Patikrinę autobusą, mūsų kontrolieriai rasdavo jį kone pilną „zuikių“. Įdiegus naująją tvarką, važiuojančių be bilieto sumažėjo perpus,“ – sako įmonės vadovas. G. Neniškis neslepia, kad keletą pirmųjų mėnesių sulaukta daugybės keleivių skundų. „Ypač įlipimui pro vienerias duris priešinosi vyresnio amžiaus žmonės. Jaunimas, jau spėjęs pavažinėti po Europą, apsiprato greičiau“, – sako G. Neniškis. Neapsieita ir be didesnių ar mažesnių incidentų. „Nesyk teko šauktis ir policijos pagalbos, tačiau kuo toliau, tuo tokie atvejai retesni. Keleiviai greitai suprato, kad už dyka jie niekur nenuvažiuos – kol žmogus nenusiperka ar neparodo bilieto, autobusas nepajuda iš vietos. Tuomet jau pradeda piktintis likusieji keleiviai. Galėčiau teigti: įdiegus naująją tvarką, transportas Klaipėdoje išties tapo visuomeniniu – kontrole jame rūpinasi ir visuomenės atstovai“, – džiaugiasi G. Neniškis.

Klaipėdos vežėjų įmonių vadovai iš anksto tarėsi su vairuotojais dėl naujosios keleivių įlaipinimo tvarkos, todėl pasipriešinimo iš pastarųjų nesulaukta. Jos privalumus gana greitai įvertino ir keleiviai. „Be abejo, visiškai išvengti „zuikių“ nepavyko dar nė viename mieste. Keleiviai randa įvairiausių būdų, kaip važiuoti be bilieto. Todėl kontrolės institucijos ir toliau reikalingos“, – teigia G. Neniškis.

Tikisi daugiau tvarkos

Projektui pritaria ir UAB „Vilniaus autobusai“ vairuotojų profsąjungos: darbuotojai supranta, kad norima padidinti vežėjų pajamas, pagerinti paslaugos kokybę, įvesti daugiau tvarkos, sumažinti „zuikių“ skaičių, išgyvendinti iš autobusų asocialus, kuriais piktinasi padorūs keleiviai. Pareigų vairuotojams, žinoma, padaugės: autobusui sustojus, jie privalės ne tik atidaryti priekines duris, bet ir stebėti, ar visi pro jas sulipantys keleiviai turi bilietus. Jei stotelėje bus neįgaliųjų ar mamų su vaikiškais vežimėliais, vairuotojas privalės įleisti juos pro vidurines transporto priemonės duris. Pastebėjęs, kad keleivis ketina važiuoti nemokamai, vairuotojas turės pareikalauti įsigyti bei pažymėti vienkartinį bilietą. Jei „zuikis“ atsisakys tai padaryti, o vairuotojas neįstengs jo išlaipinti, apie incidentą praneš keleivių kontrolės tarnybai – artimiausiu metu ketinama įdiegti ryšį tarp vairuotojų ir mobilių kontrolierių autobusiukų. Jei ir kontrolieriams susitvarkyti su nedrausmingu keleiviu nepavyks, bus kviečiama policija.

„Jei vairuotojas įvertins, kad keleivių stotelėje itin daug ir įleisti juos pro priekines duris užimtų perdaug laiko, jam paliksime galimybę atidaryti visas transporto priemonės duris. Mums svarbu nesudaryti pernelyg daug nepatogumų keleiviams“, – kalba UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Pasak parko vadovo, vairuotojai labiausiai nuogąstauja, ar susidoros su juos užgriūsiančia papildoma našta. „Dažniausia vairuotojų užduodami klausimai – kaip jie privalės elgtis, jei keleivis įžūliai brausis be bilieto, jei neįleisti į autobusą chuliganai ims daužyti transporto priemonių langus. Tačiau tokių nedorėlių yra ir dabar, todėl vairuotojams atsakome: susidūrę su tam tikra situacija, ieškosime būdų, kaip ją išspręsti“, – sako parko vadovas. Vairuotojai nerimauja ir dėl to, ar nereikės koreguoti tvarkaraščių, jei autobusas ilgiau užtruks stotelėje. „Ketiname nuolat stebėti padėtį, jei reikės, koreguosime laiką, ir tai stengsimės padaryti kaip galima operatyviau,“ – žada parko vadovas.

Troleibusai – nepritaikyti

Šiek tiek skeptiškai į būsimąjį projektą žiūri UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinis direktorius Vidmantas Striška. Jo nuomone, pradėjus veikti naujajai sistemai, keleiviai gali patirti įvairių nepatogumų. „Šis projektas nepasiteisino Taline, tad vargu, ar prigis ir mūsų sostinėje“, – abejoja parko vadovas.

Be to, „Škoda“ troleibusų grindys yra paaukštintos, keleiviams gali būti sunku pro jas įlipti. Vežėjams tektų perdaryti ir vairuotojų kabinas – šiuo metu jos atitvertos nuo keleivių, kad vairuotojams žiemą būtų šilčiau. „Klaipėdoje keleivių srautai keletą kartų mažesni, todėl ten eksperimentas pasiteisino. Talino pavyzdys rodo, kad efektyviau yra ne įdiegti įlipimą pro priekines duris, o griežtinti keleivių kontrolę“, – dėsto „Vilniaus troleibusų“ vadovas.

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ darbuotojai domėjosi ir tuo, kodėl projekto teko atsisakyti Taline. „Nesėkmė ištiko ne dėl keleivių protestų ar vairuotojų nepasitenkinimo, o dėl techninių priežasčių: estai nerado būdų, kaip transporto priemonėje išsyk patikrinti elektroninio bilieto galiojimą“, – komentuoja SĮ „Susisiekimo paslaugos“ Eksploatacijos direktorius Alfredas Mažūna.

Įprasta ir didmiesčiuose

Be abejo, Vilnius – ne Klaipėda; kas sėkmingai prigijo šiame mieste, nebūtinai turi tikti sostinei. Tačiau pro priekines duris įlipama daugelyje Europos miestų. Prieš keletą metų ši patirtis pritaikyta ir Rusijos megapolyje – Maskvoje. Čia autobusuose, troleibusuose bei tramvajuose ties priekinėmis durimis įrengti suktukai (turniketai), pasisukantys tik tuomet, kai keleivis pasižymi elektroninį bilietą ar nusiperka jį iš vairuotojo. Pasak „Mosgortrans“, valdančios miesto viešąjį transportą, atstovų, ši sistema visiškai atsipirko: jau per pirmąjį jos veikimo mėnesį pinigų už bilietus surinkta 52 proc., o kai kuriuose maršrutuose – net šešis kartus daugiau.

Sistema prisidėjo ir prie keleivių kultūros ugdymo: į transporto priemones jie sulipa kultūringiau, iš anksto išsirikiuoja į eilę, pasiruošia bilietus ar pinigus kad užtruktų kaip galima mažiau laiko. Tiesa, pasak „Mosgortrans“ vadovų, iš pradžių teko atlaikyti keleivių skundų ir nepasitenkinimo laviną. Tačiau skundėsi dažniausiai tie, kurie buvo įpratę nemokėti už važiavimą viešuoju transportu…

Įdiegus įlipimą pro priekines duris, Maskvos miesto valdžiai tenka kompensuoti apie 55 proc. vežėjų išlaidų, už bilietus surenkama 45 proc. pajamų. Anksčiau bilietai padengtavo vos 30 proc. vežėjų išlaidų.

Pasak G. Bliuvo, projekto sėkmė priklausys nuo vieningo trijų grandžių – Savivaldybės, įmonių vadovų bei darbuotojų – darbo bei pastangų. „Keleivius galima išauklėti, tačiau savivaldybių ir įmonių darbuotojai turės laikytis itin tvirtai. Sėkmė labai priklausys ir nuo to, kaip dirbs vairuotojai. Prireiks ir plačios projekto viešinimo kampanijos“, – sako G. Bliuvas.

Ką turės žinoti keleiviai

Pasak „Susisiekimo paslaugų“ vadovo, keleiviai turėtų būti iš anksto supažindinti su naująja įlipimo į autobusu bei troleibusus tvarka: kaip negaišinant laiko parodyti, pasižymėti arba įsigyti važiavimo bilietą, pro kurias duris įlipti bei išlipti. Informaciją ketinama pateikti visuomenės informavimo priemonėse, autobusų bei troleibusų salonuose, apie naująją tvarką skelbti keleiviams per transporto priemonėse įrengtus garsiakalbius, viešinti ją informaciniuose stenduose visuomeninio transporto stotelėse bei centrinės eismo valdymo sistemos ekranuose, interneto puslapiuose.

Pradėjus vykdyti projektą, miesto gyventojai bei svečiai jau turės žinoti visas įlipimo bei išlipimo taisykles. „Atvažiavus autobusui ar troleibusui, keleiviai privalės tvarkingai išsirikiuoti prie priekinių durų. Kiekvienas įlipdamas turės parodyti vairuotojui elektroninio bilieto kortelę, pažymėti vienkartinį bilietą arba nusipirkti jį iš vairuotojo bei išsyk pažymėti. Įlipę į autobusą ar troleibusą, žmonės turės eiti į salono gilumą, kad nesusidarytų spūstis prie priekinių durų. Išlipti jie galės pro visas kitas duris, išsyrus priekines. Keleiviai turi suprasti – kuo greičiau jie tai padarys, tuo mažiau bus trikdomas viešojo transporto eismas,“ – aiškina G. Bliuvas.

Vežėjams transporto priemonėse teks pertvarkyti ir komposterius. „Iš pradžių manėme, kad elgsimės taip, kaip Klaipėdoje – paliksime vieną komposterį šalia vairuotojo kabinos. Tačiau apsisprendėme, kad dar vieną įrengsime ir autobuso salone, kad keleiviams būtų patogiau, jei jie negalėtų įlipti per priekines duris“, – sako G. Bliuvas.

Įmonės vadovas mano, kad vilniečiai greitai pajus naujosios įlipimo į autobusus bei troleibusus naudą. „Norėtųsi pabrėžti tai, ką laimės Vilniaus viešojo transporto keleivis, įdiegus įlipimą pro priekines autobusų bei troleibusų duris: transporto priemonės taps tvarkingesnės, padidės jų greitis. Surinkę daugiau pajamų, galėsime pateikti miesto gyventojams ir svečiams daugiau autobusų bei troleibusų, taigi intervalai tarp transporto priemonių taps mažesni. Mūsų manymu, šis projektas nereikalauja didelių investicijų, tačiau gali duoti ženklų efektą gerinant viešojo transporto patrauklumą ir patogumą”, – reziumuoja G. Bliuvas.

Prognozuojama, kad naujoji tvarka visuose sostinės autobusuose bei troleibusuose įsigalios jau nuo liepos mėnesio.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.