Spaudos konferencija dėl kelių būklės Lietuvoje

birželio 08 04:38 2018 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Birželio 6 d. Vilniuje Lietuvos verslo konfederacijos būstinėje įvyko spaudos konferencija dėl situacijos kelių priežiūros ir plėtros programos įgyvendinimo. Dalyvavo Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Valdas Sutkus, Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profsąjungų Federacijos pirmininkas Bronius Bučelis, teisininkė Jovita Jančiauskienė ir  žiniasklaidos atstovai.

 

 

 

Konfederacijos prezidentas Valdas Sutkus informavo, kad Lietuvos transporto infrastruktūros sektoriaus laukia niūri ateitis, nes Lietuva neturi ilgalaikės kelių priežiūros ir plėtros programos, nesugeba įsisavinti Europos Sąjungos (ES) paramos ir dėl to kenčia ne tik transporto infrastruktūros sektorius, bet ir visos šalies ekonomika. Prastėjant finansinei situacijai atleidžiami darbuotojai, kurių dauguma tiesiog emigruoja. Vertinant šiandieninę situaciją, LVK prezidentas V. Sutkus teigė, kad pagrindinė kelių infrastruktūros problemų Lietuvoje priežastis ta, jog nėra ilgalaikės, detalios ir konkrečiais finansavimo šaltiniais pagrįstos kelių priežiūros ir plėtros programos.

Anot jo, dokumentacija pradedama ruošti tik pavirtinus KPPP biudžetą, dėl to konkursai paskelbiami anksčiausiai pavasarį. Dar keletą mėnesių užtrunka projektavimas, todėl darbai pradedami tik rudenį. Dėl to kenčia ne tik kelių kokybė, bet ir daug metų nepavyksta įsisavinti visos kelių priežiūrai skirtos sumos – 2017 m. kelių priežiūrai nebuvo panaudota 30 mln. eurų. LVK prezidento V. Sutkaus manymu, tokiu būdu konkursai daro žalą ir Lietuvos ekonomikai. Pavyzdžiui, įgyvendinant kelių infrastruktūros rekonstrukcijos darbus, apie 85 proc. projektų sąmatos sudaro Lietuvos įmonių gaminamos medžiagos bei teikiamos paslaugos.

Ekspertų vertinimu, į transporto infrastruktūrą investavus 1 mln. eurų, per penkerius metus ši investicija sukuria 3 mln. eurų vertę, tad vien dėl 2017 m. neįgyvendintų projektų Lietuvos ekonomika neteko per 90 mln. eurų. „Tokia situacija daro įtaką rinkos dalyvių finansinei būklei. Šiuo metu transporto infrastruktūros sektorius yra susitraukęs.  2017 m. buvo rekordiškai nuostolingi. Vienos iš keturių didžiausių įmonių pelnas, lyginant su 2016 m., sumažėjo 78 proc., kitos trys dirbo nuostolingai. Esant tokiai situacijai mažėjant infrastruktūros įmonių veiklos apimtims ir prastėjant finansiniams rodikliams, daugelis bendrovių pripažįsta svarstančios apie dalies darbuotojų atleidimą. Vien asociacijai „Lietuvos keliai“ atstovaujančiose įmonėse, kurios užima apie 80 proc. infrastruktūros statybos rinkos, per pastaruosius dvejus metus dirbančiųjų sumažėjo 33 proc. – nuo 9 iki 6 tūkstančių.

Tokią tendenciją pastebi ir Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profsąjungų Federacijos pirmininkas Bronius Bučelis. „Prarandame aukštą pridėtinę vertę kuriančius specialistus, kurie tiesiog emigruoja. Jei tokia situacija tęsis ir toliau, net ir skyrę finansavimą, nebeturėsime žmogiškųjų išteklių tiesti kelius. Juk šiame sektoriuje darbuotojams taip pat mokami didesni nei vidutiniai atlyginimai – dešimties pagrindinių įmonių atlyginimų vidurkis 2018 m. gegužės mėn. siekia 940 EUR“, – teigė B. Bučelis.

Per pastaruosius dvejus metus dirbančiųjų sumažėjo 33 proc. Čia valstybė negali nusišalinti, nes priežasties ir pasekmių seka yra labai aiški – jeigu nėra darbo, nėra iš ko mokėti atlyginimų. Specialistų skaičiavimais, kvalifikuoto kelių inžinieriaus „netektis“ siekia apie 12 tūkst. eurų. Panašios sumos ir kalbant apie kvalifikuotus darbų vadovus, kitus specialistus, susijusius su transportu bei jo priežiūra. Todėl specialistų išvykimas dirbti į užsienį – rimta problema. „Tai reiškia, kad mes tų žmonių nesusigrąžinsime, galbūt reikės įsivežti darbuotojus iš trečiųjų šalių. Ir tai kainuos mums brangiau, nei išlaikyti dabartinius darbuotojus“, – kalbėjo LVK prezidentas ir Federacijos pirmininkas. Pasak V. Sutkaus ir B. Bučelio, norint gerinti padėtį šalies transporto sektoriuje, reikalinga ilgalaikė investicijų programa, kuri ne tik sumažintų korupcijos riziką, bet ir padėtų efektyviau surinkti ir išnaudoti lėšas, verslininkai galėtų planuoti savo veiklą ir matyti, kas laukia ateityje.

Be to, UAB ,,Žemaitijos keliai“ nuo balandžio mėnesio darbuotojams nemokami atlyginimai, o Konkurencijos tarnyba  davė leidimą UAB „Semita recta“ įsigyti 99,74 proc. UAB „Žemaitijos keliai“ akcijų ir įgyti vienvaldę pastarosios bendrovės kontrolę. Reikia pripažinti, kad šioje bendrovėje niekaip nesugebėjome pradėti kolektyvinių derybų su bendrovės vadovybe dėl kolektyvinės sutarties.

 

Darbuotojų profesinės sąjungos informacija ir nuotrauka