„Start“: dar vienas bandymas kurti mikroautobusą

kovo 26 05:25 2014 Spausdinti straipsnį Muziejus

Pirmas tarybinis serijinis automobilis su plastmasiniu kėbulu pasirodė Ukrainoje. Tai buvo mikroautobusas START.

Neįprastos technologijos START gamybos 1964-aisiais ėmėsi Severodonecke buvusios automobilių tresto „Glavdonbasstroj“ eksperimentinės dirbtuvės. Kuriant automobilį dalyvavo dar kelios šio miesto įmonės.

Kaip žinia, tuo metu vienintelis Sovietų sąjungoje gamintas mikroautobuso modelis buvo RAF-977D „Latvija“. Tai buvo labai paklausus automobilis, o RAF gamybiniai pajėgumai pernelyg maži, kad patenkintų didelės šalies poreikius. Tad naujo mikroautobuso pasirodymas buvo svarbus visais atžvilgiais.

Ukrainietiškame START, kaip ir latviškajame RAF, buvo montuojami vieninteliai tuo metu prieinami masinės gamybos lengvojo automobilio GAZ -21 agregatai. Vis dėlto kitaip nei populiarusis rafikas, ukrainiečių START išėjo didesnis ir erdvesnis; jo ilgis – 5,5 m (RAF – 4,9 m), plotis 1,9 m (RAF – 1,81 m). Tačiau svarbiausiai, jog jo salone su vairuotoju sutilpdavo ne dešimt kaip „Latvijoje“, o net dvylika žmonių. Tuo metu START svėrė tik 1320 kg, arba 400 kg mažiau nei „Latvija“.

Kuriant kėbulą START aktyviai dalyvavo Charkovo automobilių ir kelių instituto specialistai. Dirbtuvėse START kėbulas buvo klijuojamas iš stiklo audinio ant medinių modelių, po to šlifuojamas ir glaistomas. Dideliu taip pagaminto kėbulo privalumu buvo mažas svoris ir tai, kad jis nerūdijo. Be to, jis buvo atsparesnis susidūrimo atveju.

Reikėtų aptarti ir originalų automobilio dizainą. Tarybinei akiai, ypač lyginant su ramių „europietiškų“ formų „Latvija“, jis buvo itin neįprastas – pabrėžtinai dinamiškas ir ekstravagantiškas. Žinovas pasakys – tikra šeštojo dešimtmečio pabaigos „amerika“. Tai vėlgi paaiškinama paprastai – amerikietiška automobilio estetika visada darė didelį poveikį sovietinių automobilių kūrėjams. Itin dideli įspūdį visuomenei padarė 1959 m. JAV paroda Maskvoje. Nuo tada daugeliui gražūs tapo būtent tokie, kaip tada pademonstruoti, automobiliai. Nereikia stebėtis, kad masyvus ukrainietiško mikroautobuso priekis su plačia radiatoriaus apdaila ir sudvejintais žibintais buvo toks, kaip 1959 m. modelio „Ford Galxy“, o automobilio gale suformuoti 45 laipsnių kampu pasvirę „ryklio plaukmenys“ su juose sumontuotais galiniais žibintais priminė tų pačių metų „Buick Electra“ modelį. Jei jau stebėtis – tai tuo, kad lengvųjų automobilių dizaino elementai buvo panaudoti mikroautobusui. To nesugalvojo net patys amerikiečiai!

Keistokai automobilis atrodė iš profilio. Abejos šoninės durelės buvo automobilio priekyje, jų viršutinė dalis buvo veidrodiškai simetriška, už jų – platėjantis V formos statramstis dalino automobilio viršutinę dalį į dvi vėlgi beveik simetriškas dalis ir, atrodo, vienas laikė visą gana ilgą stogą. Važiuoklė, pavarų dėžė, variklis, priekinis stiklas – GAZ 21; tokiu būdu buvo paprasčiau gauti atsarginių detalių.

Kopijuodami amerikiečius, START dizaineriai parinko gana dailų dviejų spalvų nudažymo būdą: pagrindinė spalva – dramblio kaulo, apačioje kėbulą juosė vyšninė arba mėlyna juosta. Tiesa, iš arčiau pasižiūrėjus, automobilis susižavėjimo nekėlė – jis buvo šiek tiek grublėtas, neblizgėjo kaip nitroemale dažyti metaliniai kėbulai. Ką padarysi – plastmasė yra plastmasė. Bet tuo metu START atrodė efektingai!

Severodonecke pagaminti mikroautobusai dažniausiai buvo naudojami įvairiose organizacijose kaip tarnybiniai. Kai kuriuose buvo įrengiamos minkštos sėdynės, staliukas, baras, net televizorius. Šiandien tokį automobilį pavadintume verslininko ofisu ant ratų. O Maskvoje keletas START dirbo maršrutiniais taksi.

Mikroautobusai START ir analogiški DONBASS buvo gaminami 1964–1965 metais, tad spėta pagaminti vos keliasdešimt automobilių. Vienas iš jų pateko į Lietuvą ir čia ilgai važinėjo, visada patraukdamas kitų eismo dalyvių dėmesį savo neeiline išvaizda.

Kęstutis Pletkus

Nuotrauka iš autoriaus archyvo

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.