by Lina | 14 gruodžio, 2021 5:29 am
Vienas pagrindinių elektromobilių skeptikų argumentų – gerokai didesnė aplinkos tarša ir CO2 emisijos, kylančios gaminant elektra važiuojančius automobilius bei jiems būtiną energiją, nei įprastas transporto priemones su vidaus degimo varikliais. Be to, viena didžiausių problemų ne kartą buvo įvardyta ir senų, panaudotų, baterijų utilizacija. Tačiau čia atsakymas jau yra: pakankamai efektyvūs utilizacijos sprendimai jau sukurti, o vienu elektromobilių akumuliatorių „reinkarnacijos“ centrų pačiu artimiausiu metu pretenduoja tapti ir Lietuva.
Elektromobilių gamintojai pripažįsta, kad tam tikra baterijų degradacija egzistuoja ir, net paisant visų eksploatacijos rekomendacijų, per maždaug dešimtmetį akumuliatoriaus talpa sumažėja 20-30 proc., todėl maksimalus viena įkrova įveikiamas atstumas gerokai apriboja paties automobilio panaudojimo galimybes ir patrauklumą.
Tačiau net ir po šio karjeros etapo, elektromobilių baterijas galima labai sėkmingai panaudoti kitoje srityje – paverčiant elektros energijos kaupimo sistemos dalimi. Sostinės pakraštyje įsikūrusi saulės modulių gamintoja „Solitek“, netoli jau dešimtmetį veikiančios saulės jėgainių gamyklos baigia pastatyti naują korpusą, kuriame iš senų, brokuotų ar dėl kitų priežasčių pirminės funkcijos atlikti negalinčių elektromobilių baterijų, bus konstruojamos elektros energijos kaupimo sistemos.
„BOD Group“, kuriai priklauso „Solitek“, valdybos pirmininkas Vidmantas Janulevičius, pasakodamas apie ambicingą projektą atskleidė keletą netikėtų faktų, apie elektromobilius gaminančių kompanijų „virtuvę“.
„Per garantinį 2-3 metų laikotarpį, numatytą elektromobiliams, dėl įvairių priežasčių tenka pakeisti nuo 8 proc. iki 13 proc. elektromobilio baterijų celių. Paprastai modernaus elektromobilio baterijų bloką sudaro nuo 240 iki 300 celių, tačiau jei tame bloke pasitaiko bent viena ar dvi brokuotos celės, jei kažkoks kontaktas yra užtrumpinamas, pradeda strigti visa sistema. Nustačius tokius defektus be jokių išlygų keičiamas visas blokas“, – pasakojo V. Janulevičius.
Pasak jo, bendrovės specialistų užduotis – išardyti tą bloką, surasti problemų keliančias celes, o kokybiškas sumontuoti į naują elektros energijos kaupimo sistemą. Jos galėtų būti skirtingos talpos ir siekti kelias dešimtis kilovatvalandžių (kWh), priklausomai nuo namų ūkio poreikių, naudojamos saulės jėgainės galingumo, eksploatuojamo elektromobilio modelio ir panašių dalykų.
„Garaže ar bet kurioje kitoje patogioje vietoje pastačius tą energijos kaupiklį galima išspręsti dvi svarbias problemas: išvengti išlaidų, susijusių su elektros „pasaugojimu“, kai dieną saulės jėgainės pagaminta energija nėra sunaudojama, bei radikaliai prailginti baterijos tarnavimo laiką, kai ji nebebūna tinkama pačiam elektromobiliui“, – atvirauja V. Janulevičius.
„Solitek“ jau yra pasirašiusi kontraktus su keletu Europos, Japonijos bei Pietų Korėjos koncernų, gaminančių elektromobilius, dėl bendradarbiavimo šioje srityje ir netinkamų naudoti baterijų antrinio panaudojimo. Visiškai neseniai buvo sudaryta ir jungtinės veiklos sutartis su Belgijos kompanija „Avesta Battery & Energy Engineering“ (ABEE) ir „IMECAR Elektronik“ iš Turkijos, kurios ne tik padės sumontuoti visą reikiamą technologinę įrangą baterijų perdirbimo gamykloje Vilniuje, bet ir kartu pritaikys jau turimas žinias baterijų projektavimo ir gamybos srityje.
Kalbėdamas apie elektros energijos kaupimo sistemų ypatumus V. Janulevičius atkreipė dėmesį į dar keletą svarbių detalių.
„Elektromobilis naudoja nuo 5 iki 95 proc. baterijos talpos, tačiau kitoms reikmėms galima įdarbinti šiek tiek siauresnę 20 – 80 proc. amplitudę. Tokiu režimu, kurio namų ūkiui visiškai pakanka, baterijos eksploatavimo laikas ilgėja net du ar tris kartus, iki maždaug 15 – 20 metų. Be to, energijos kaupiklį sumontavus saulės jėgainę turinčiuose namuose, nereikės naudoti inverterio, o srovės konvertuoti į kintamą (tais atvejais kai ją tenka perduoti į skirstomuosius tinklus „pasaugojimui“). Kadangi baterijoje galima „sandėliuoti“ nuolatinę srovę ir tokia pačia įkrauti elektromobilio bateriją, visa procedūras tampa paprastesne. Namų ūkio energijos kaupimo sistema turės valdiklį, kuris užtikrins visų naudojamų elektros prietaisų, taip pat šildymo – kondicionavimo sistemų darbą“, – vardija „BOD Group“ vadovas.
Tikimas, kad pradiniai naujos gamyklos gamybos pajėgumai bus 100 MWh, kurie, atsižvelgiant į rinkos paklausą, bus didinami iki 1 GWh.
Naujoje „Solitek“ gamykloje bus gaminamos elektros energijos kaupimo sistemos pritaikytos ir gyventojams, ir verslo subjektams, taip pat planuojama gaminti ir stambias balansavimo sistemas, kurios kaups elektros energiją, pagamintą saulės ir vėjo energijos parkuose.
Manoma, kad pirmąsias lietuviškas autonomines elektros kaupimo sistemas rinkai kursianti gamykla pradės veikti 2023 m. sausį.
Lietuvos žurnalistų autoklubo informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka
Source URL: http://ebus.lt/sugalvojo-kaip-panaudoti-elektromobiliams-netinkamas-baterijas-lietuvoje-kyla-nauja-gamykla/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.