Susipažinkime: amerikietiški autobusai

lapkričio 23 05:29 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Kai viename iš spausdinių sostinėje pristatomas autobusas buvo pavadintas „benzino rijiku“, jį eksploatuojantys vežėjai juokavo: ar tik nebus straipsnio autorius supainiojęs Lietuvos su Amerika; ten benzinu varomos keleivinio transporto priemonės yraįprastos. Nuo Europoje važinėjančių autobusų gerokai skiriasi ir JAV gaminamų transporto priemonių dizainas.

Tendencijos

Europiečiai nuo seno itin daug dėmesio skiria autobuso išorei: Senojo Žemyno gamintojų kuriamos transporto priemonės traukia akį futuristiniais, „kosminiais“ elementais, aptakiomis linijomis, didžiuliais stiklais, moderniomis detalėmis. Amerikiečių dizaineriai ilgą laiką ėjo kitu keliu, laikydamiesi per metų metus nusistovėjusių konservatyvių keleivinio transporto priemonių formų. Netgi turistiniai autobusai, kuriuos modeliuodami Europos dizaineriai paprastai neriboja savo fantazijos, JAV ilgą laiką buvo kuriami neišvaizdūs, neaukšti, kampuoti; tokio stiliaus keleivinio transporto priemonės Europoje išėjo iš mados jau prieš keletą dešimčių metų.

Tačiau reikia pripažinti, jog pastaruoju metu amerikiečiai šioje srityje gerokai pasitempė – stengdamiesi atsilaikyti aštrioje konkurencinėje kovoje su autobusų madas diktuojančiais Senojo Žemyno gamintojais, jie pasiūlė rinkai išvaizdesnius, originalesnius keleivinio transporto priemonių modelius. Atrodo, konservatyviosios autobusų kūrimo tracijos pagaliau išeina iš mados ir už Atlanto…

Vis daugiau dėmesio amerikiečiai skiria aplinką tausojančioms technologijoms; JAV itin populiarūs varomi elektra, gamtinėmis dujomis ar hibridiniai autobusai.

Gamintojų apžvalga

Jungtinėse Amerikos Valstijose autobusų madas nuo seno diktuoja keletas didžiųjų gamintojų. Trumpai supažindinsime skaitytojus su keletu iš jų bei populiariausiais Amerikoje gaminamais autobusų modeliais.

MCI gama

„Motor Coach Industries“ pristato įvairių MCI modelių gamą. Kompanija specializuojasi gaminti tarpmiestinius ir turistinius autobusus. Beveik visi MCI autobusai – triašiai.

Kompanijos flagmanas – E 4500 modelis. Tai – komfortiškiausias 13,9 m ilgio turistinis autobusas su paaukštintu stogu. Salone – 55 sėdimos vietos. Variklis – 400 AG „Detroit“.

Vienas iš naujausių MCI modelių – J 4500. Jame – mažiau komforto elementų nei E 4500-ajame, autobuso ilgis – 13,9 m, salone – 56 sėdynės.

D 4500 – tarpmiestinių autobusų šeimyna; 12,3 m ilgio modelyje – 47, 13,8 m – 55 sėdimos vietos.

NABI pradžia – Vengrijoje

Dar viena amerikiečių kompanija – NABI, kuri savo veiklą pradėjo… surinkinėdama vengriškus „Ikarus“ autobusus. Tiesa, jie buvo pritaikyti Amerikos rinkai.

NABI modelių gamoje – tiek miesto, tiek priemiesčio, tiek tarpmiesčio autobusai. Be to, čia gaminama ir transporto sistema BRT, labiau primenanti elektra varomą traukinį, nei autobusą.

„Navistar“ ir „Thomas Built Buses“

Dar viena amerikiečių kompanija „Navistar International“ gamina ne tik autobusus, bet ir sunkvežimius. Bendrovė specializuojasi gaminti mokyklinius autobusus.

„Thomas Built Buses“ – kompanijos „Freightliner“ filialas. Bendrovė taip pat specializuojasi gaminti mokyklinius autobusus, tačiau siūlo rinkai ir tarpmiesčio autobusų „Conventional“ modelius.

FORD

Autobusus gamina ir kompanija FORD, siūlanti rinkai mokyklinius autobusus bei mikroautobusus. Be to, FORD gamina ir miesto tipo „Ford Specialty Trolley“, „Transit/Suburban Bus“ bei kitus keleivinių transporto priemonių modelius.

2004-aisiais FORD pristatė 235 AG variklį E-450, naudojantį vandenilį. Autobusai su šiais varikliais jau važinėja JAV miestų gatvėmis. Bakus suspaustam iki 350 barų vandeniliui saugoti pristatė kanadiečių kompanija „Dynetek“. Vieną sykį pripildžius bakus, autobusas gali nuvažiuoti 240 kilometrų.

Keleivinis transportas – populiarus

JAV autobusai – populiariausia ir pigiausia susisiekimo rūšis. Tarpmiesčio autobusai veža daugiau keleivių nei geležinkelio kompanija „Amtrak“ ir visos aviakompanijos drauge sudėjus. Šią transporto rūšį pamėgo tiek patys amerikiečiai, tiek po kraštą keliaujantys turistai. Ypač apsimoka važiuoti autobusu tolimais atstumais – kuo tolimesnė kelionė, tuo bilietas kainuoja pigiau.

JAV veikia dešimtys autobusų bendrovių,dirbančių skirtinguose regionuose.Visos šalies autobusų tinklą valdo kompanija „Greyhound“, turinti apie 16 tūkstančių autobusų ir kasdien vežanti keleivius 3100 maršrutų.

Visi tolimais maršrutais važiuojantys autobusai – su patogiomis sėdynėmis, kondicionieriais, sanitariniais mazgais. Vykstant itin tolimais maršrutais, per pietus ar vakarienę autobusaivalandai sustoja stotyse ar pakelės kavinėse, kad keleiviai galėtų papietauti ar pavakarieniauti.

Vietos autobuso bilietuose nebūna nurodytos, tad keleivis sėdasi ten, kur jam patogu ar kur yra laisvų vietų. Pasitaiko, jog bilietų parduodama daugiau, nei yra laisvų vietų; tuomet keleiviui nelieka nieko kito, kaip laukti kito autobuso…

Kelionės autobusu Jungtinėse Amerikos Valstijose nėra brangios; standartinis („walk up“) važiavimo tarifas iš Niujorko į Vašingtoną – apie 40 JAV dolerių; į Čikagą – 100 dolerių. Nuolaidos taikomos vaikams iki 12 metų (50 proc.), studentams – 15 proc., vyresniems nei 62 metų pensininkams – 10 proc. Taikomos ir įvairios sezoninės nuolaidų sistemos.

Parengė Lina Jakubauskienė
Autorės ir gamintojų nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.