Susipažinkime: nesenstantis „Futurliner“

lapkričio 09 08:24 2011 Spausdinti straipsnį Muziejus

Konceptai iš idėjos retokai virsta kūnu. Gimę dailininkų, dizainerių fantazijose, geriausiu atveju įkūnyti vienetiniuose modeliuose, įspūdingų formų transporto priemonių modeliai paprastai keliauja iš parodos į parodą, džiugindami jų rengėjus bei lankytojus.

Ne naujiena

Autobusai konceptai nėra nūdienos naujovė. Netgi atvirkščiai – prieš keletą dešimtmečių jie buvo kur kas populiaresni nei dabar; tuomet kone kiekvienos automobilių parodos lankytojai galėjo mėgautis neįprastais, nestandartiniais konstruktorių bei dizainerių sprendimais, įkūnytais konceptiniuose modeliuose.

Beje, konceptai visuomet tapdavo savotišku iššūkiu jo kūrėjams; pateikę visuotinei apžiūrai savo „kūdikį“, jie laukdavo specialistų bei klientų atsako į neįprastą konstrukciją, dizainą. Nuo to, kaip autobuso modelis buvo priimamas, priklausė koncepto ateitis.

Modelių gausybė

Pasaulyje sukurta gausybė autobusų konceptų, kurių išorė labiau priminė povandeninius laivus, šarvuočius, traukinius ar lėktuvus. Kai kurie iš jų liko tik popieriuje. Tie, kurie buvo pagaminti ir išliko iki mūsų dienų, įgijo aukso vertę. Štai 2006-aisiais vienas iš konceptinių daugiau nei prieš pusę amžiaus „General Motors“ pristatytų modelių aukcione parduotas už 4 milijonus 320 tūkstančių dolerių. Jis tapo pačiu brangiausiu kada nors „Barrett Jackson“ aukcione parduotu automobiliu…

Iš viso buvo pagaminta vos dvylika „Futurliner“ autobusų. Devyni iš jų išliko iki mūsų dienų, jie tebėra tinkami eksploatuoti. Vienas iš šių automobilių, kruopščiai atnaujintas bei restauruotas, ir tapo aukciono rekordininku.

„Futurliner“: stebina ir dabar

Amerikietiško koncepto istorija prasidėjo nuo tarptautinės „A Century of Progress“ (Progreso amžius) parodos, vykusios JAV 1933-34 m. m. „General Motors“ joje pristatė savo gaminamus variklius, važiuokles ir kitas automobilių detales. Stendas tapo toks populiarus, jog „General Motors“ nusprendė ekspoziciją papildyti ir transporto priemonėmis. Sukurti aštuoni futuristinio stiliaus autobusai, pavadinti „Silver-Topped Streamliners“. Naujieji autobusai sutraukė minias žiūrovų. Pirmąsyk gatvėmis jie pravažiavo 1936 m., priversdami miesto gyventojus šaukti iš susižavėjimo. 1940-aisiais kompanija sukūrė naują futuristinį autobusą „Futurliner“.

Dizainerio Harley Earlo sukurtuose modeliuose būta itin daug neįprastų elementų. Visų pirma – aukštai virš kėbulo įtaisyta aptaki kabina, pakeliami šoniniai bortai, už kurių įsikūrė parodos eksponatai. Dar vienas išskirtinis autobuso bruožas – sudvejinti ratai ne tik transporto priemonės gale, bet ir priekyje. Autobuso ilgis – 10 metrų, plotis – 2,44 m, o aukštis – 3,53 m.

Šešių cilindrų benzininis variklis energiją autobusų ratams perduodavo per tuomet neįprastą keturių pakopų automatinę pavarų dėžę. 1940-ųjų „Futurliner“ buvo gaminamas su permatoma plastikine kabinos danga. Kadangi kondicionieriaus transporto priemonėje nebuvo, o variklis montuotas priekyje, amžininkų teigimu, pasivažinėjimas autobusu greit pavirsdavo lėtu kepinimu mikrobangų krosnelėje…

1953-iaisias futurlainerio stogas pakeistas nepermatomu, o autobuse pradėtas montuoti kondicionierius. Automobilius kaip šou programos dalį naudojo ne tik „Generals Motors“ – jie buvo skolinami ir kitiems užsakovams. Dera pripažinti: ano meto konceptai nepalieka abejingais net ir technikos stebuklų išlepintų šiuolaikinių parodų lankytojų.

Lina Jakubauskienė

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.