Techniškai netvarkingų transporto priemonių įtaka saugumui

gruodžio 14 05:25 2021 Spausdinti straipsnį Lankytojai Saugus eismas

Vairuotojo, keleivių bei kitų eismo dalyvių saugumas labai priklauso nuo to, ar transporto priemonė techniškai sutvarkyta. Tarp Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) pareigūnų nustatomų kontrolės keliuose metu pažeidimų techninės būklės pažeidimai vis dar vieni dažniausių.

Nuo 2021 metų pradžios buvo patikrintos 8347 krovininės transporto priemonės. Iš jų 3877-iose rasta pažeidimų. Iš patikrintų 113 keleivinių transporto priemonių 32-ioms nustatyta pažeidimų. Dažniausi pažeidimai: apšvietimo sistemos defektai, netinkamas stabdžių sistemos funkcionavimas, skysčių prasisunkimas, padangų pažeidimai.

Trūkumus atpažįsta visi vairuotojai

„Kada automobilis techniškai nesutvarkytas, vairuotojas tikrai žino, nes bazinių žinių apie techninę būklę jis įgyja tik pradėjęs mokytis vairavimo teorijos. Taisyklės galioja visiems be išimties – transporto priemonė turi atitikti visus jai keliamus techninius reikalavimus, o pastebėjęs bet kokį techninės būklės trūkumą vairuotojas turėtų jį nedelsdamas pašalinti ir tik tada važiuoti į kelią“, – sako LTSA tyrėjų komandos vyriausiasis specialistas Tomas Šalaševičius.

Keleiviniam ir krovininiam transportui reikalavimai teoriškai yra tokie patys. Tačiau kadangi tokios transporto priemonės dėl vežamo krovinio, ilgų važiuojamų atstumų dėvisi daugiau, jas prieš kiekvieną kelionę ir kelionės metu būtina patikrinti vizualiai, o periodiškai bent kartą per mėnesį ir užvažiavus ant patikrinimo duobės.

„Dirbdami kelyje pastebime, jog yra atsakingesni, į savo darbą rimčiau žiūri tolimųjų reisų vairuotojai. Įveikdami didelius atstumus, kurie siekia 2 ir daugiau tūkstančių kilometrų, vairuotojai išsiugdo didesnį atsakomybės jausmą. Pastebime, kad iš Vakarų atvykusių vežėjų transporto priemonių techninė būklė yra puiki. Atsakingas vilkiko vairuotojas padangų būklę tikrina prieš kiekvieną reisą, jas apžiūri ir įvertina prieš kelionę, vilkike nuolat vežiojasi būtiniausias priežiūros priemones.  Mūsų šalyje važinėjantys vairuotojai transporto priemones apžiūri ne taip atidžiai. Turbūt dėl to, kad žino, jog sugedus transporto priemonei įmonės mechanikas turės galimybę atvažiuoti ir transporto priemonę pataisyti“, – pasakoja LTSA pareigūnas Gediminas Raila.

Jo teigimu, prasta padangų būklė yra pagrindinis techninės būklės pažeidimas, neretai turintis įtakos ir eismo įvykiams.

LTSA tyrėjų komanda 2020 m. ištyrė 209 eismo įvykius, iš kurių 5 įvyko dėl techninės būklės trūkumų. Nuo 2021 metų pradžios pradėti 179 tyrimai, iš jų 2 įvykiai įvyko dėl techninės būklės trūkumų. Daugelio jų priežastis susijusi su padangų būkle. Kitos skaudžių įvykių priežastys: stovėjimo ar darbinio stabdžio gedimas, saugos sistemų, valytuvo neveikimas ir netinkamas transporto priemonės remontas.

Galimybių yra, bet jomis nesinaudojama

Įvertinę, kokių techninės būklės trūkumų daugiausia, LTSA pareigūnai kontrolės kelyje metu apklausė vairuotojus, kaip įmonės darbuotojai bei vairuotojai prižiūri padangų ir stabdžių sistemos būklę ir kaip tai daro. Anoniminėje apklausoje dalyvavo 66 vietiniais bei tarptautiniais maršrutais krovinius gabenantys Lietuvos įmonių vairuotojai.

„Rezultatai parodė, kad didžioji dalis Lietuvos vežėjų turi tinkamas sąlygas prižiūrėti automobilių parką, tačiau labai maža dalis tai daro tinkamai. Tiek oro slėgį padangose, tiek pačias padangas vairuotojai teigia apžiūrintys kasdien, tačiau dažniausiai tik apeidami transporto priemonę. Vertindami stabdžius tik mažuma įmonių atlieka profilaktinius darbus, gedimai taisomi tik jiems išryškėjus“, – apklausą komentuoja jos iniciatorius LTSA pareigūnas Gediminas Raila ir priduria, jog tam, kad gerėtų transporto priemonių techninė būklė, reikia papildomų profilaktinių apžiūrų ir didesnio vairuotojų sąmoningumo.

Kuo rizikuojama?

„Kontrolės metu sustabdome daugybę transporto priemonių. Net tokių, kurios į kelią apskritai neturėtų išvažiuoti. Tačiau esminį dėmesį reikėtų skirti padangoms. Įrėžtos, nusidėvėjusios padangos, iš jų išlindusios vielos kelia didelę grėsmę eismo saugumui. Buvo atvejis, kai kontrolės metu išaiškėjo, kad vienas sustabdytos transporto priemonės vairuojamosios ašies ratų apskritai nestabdo. Kodėl taip nutinka? Todėl, kad krovininio transporto priemonių priežiūra brangi, o padangos taip pat ne iš pigiųjų. Tad važiuojama tol, kol padanga laiko orą“, – komentuoja LTSA pareigūnas.

T. Šalaševičius tvirtina, jog problema yra ne techninės būklės pažeidimo dydis, o tai, kad vairuotojai trūkumus toleruoja ar ignoruoja, ir primena:

  • dėl padangos rašto gylio neatitikties kyla pavojus, kad bus prarastas sukibimas su kelio danga, bus ilgesnis stabdymo kelias, lietingą dieną padidės akvaplaningo tikimybė;
  • nešviečiantis posūkio signalas, priekinis žibintas ar stabdžio žibintas didina tikimybę būti nepastebėtam ar nepastebėti kitų;
  • stovėjimo stabdžio neveikimas padidina tikimybę, kad automobilis pradės riedėti savaime ir sužalos žmogų ar sugadins kitą turtą;
  • langų apiplovimo, apipūtimo ir valymo sistemos neveikimas padidina tikimybę nepastebėti kliūties kelyje, kelio vingio, blogina matomumą.

LTSA informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka