„TransMilenio“ – ir lietuviškas pėdsakas

by admin | balandžio 26, 2012 3:29 am

Iki 2000-ųjų apie dešimt milijonų gyventojų turinčioje Kolumbijos sostinėje keleivius vežė tik autobusai. Troleibusų Bogotoje atsisakyta dar 1991-aisiais, metropolitenas mieste įdiegtas nebuvo, nors tris milijonus gyventojų turinčiame Medelino mieste ši transporto rūšis veikia.

Pagrindinė transporto priemonė mieste iki 2000-ųjų buvo „basetai“ – nedideli autobusai, priklausę privatiems vežėjams. Jų būta tiek daug, kad kai kuriose gatvėse susidarydavo milžiniškos šių transporto priemonių eilės.

Artėjant 2000-iesiems, miesto valdžia, kuriai tuomet vadovavo lietuvis Antanas Mockus, nusprendė, jog tokia situacija mieste tęstis negali – daugiamilijoniniam miestui reikia kur kas galingesnės transporto rūšies. Prisiminta Kuritibos miesto patirtis, kur buvo įdiegtos greitųjų autobusų linijos. Kurti sistemą apsiėmė kompanija „Mercedes-Benz“.

Jos kūrybos vaisius – transporto sistema, kur prioritetas priemiesčiuose teikiamas miesto autobusams. Centre autobusų linijos integruojamos į pėsčiųjų zonas.

Sistema „TransMilenio“ iškilmingai atidaryta 2000-ųjų lapkritį. Ji išsyk išpopuliarėjo tarp miesto gyventojų.

Šiuo metu mieste yra 84 kilometrai greitųjų autobusų linijų. Įrengta 114 stotelių, vidutinis atstumas tarp jų – 750 metrų. 1700 greitųjų autobusų septyniais maršrutais važiuoja kas 63 sekundes. Vidutinis transporto priemonių greitis – 28 km/val. Kasdien „TransMilenio“ veža 1 690 000 keleivių.

Sistema visai atskirta nuo bendro automobilių srauto. Kur keleivių srautai intensyviausi, įdiegta ne viena, o keletas greitųjų autobusų juostų. Tam tikrose vietose įrengtos įvažiavimo „kišenės“ bei vietos aplenkti. Centre, kur gatvės siauros, palikta vietos važiuoti vien tiktai autobusams.

Visos stotelės įrengtos gatvės viduryje, jose sumontuoti turniketai. Maršrutų sistema puikiai išplėtota – keleiviams nereikia persėsti iš vienos transporto priemonės į kitą. Jiems tereikia prieiti prie reikiamų durų stotelėje. Autobusams šiuo atveju kyla daugiau problemų – kadangi jų eismas intensyvus, vairuotojams tenka manevruoti, kad privažiuotų prie reikiamų durų. Tai sukelia nemenką sumaištį, o kartais – ir didesnes ar mažesnes avarijas.

Miesto maršrutais važinėja tik didelės talpos „TransMilenio“ autobusai – kiti vežėjai į rinką neįleidžiami.

Nors sistema itin patogi viešojo transporto keleiviams, tačiau jos pajėgumų daugiamilijoniniam miestui vis dėlto nepakanka. Šiuo metu miesto valdžia svarsto, kaip būtų galima pagerinti susisiekimą Bogotoje.

Parengė Lina Jakubauskienė

Source URL: http://ebus.lt/transmilenio-ir-lietuvikas-pdsakas/