Žvaigždutės – autobuso kokybės ženklas

by admin | 28 kovo, 2012 5:43 am

1998-aisiais Lietuva prisijungė prie Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) sumanytos turistinių autobusų klasifikavimo sistemos. Geriausi autobusai mūsų šalyje vertinami trijų ir keturių žvaigždučių kategorija. Vežėjams, norintiems patvirtinti savo transporto priemonių kokybę, klasifikavimui juos tenka pateikti kasmet.

Apžiūra – griežta

Komisija, sudaryta iš Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Valstybinio turizmo departamento, Lietuvos turizmo asociacijos bei asociacijos „Linava“ atstovų, kasmet kruopščiai apžiūri klasifikuoti pateiktus autobusus ir sprendžia – pratęsti kokybę patvirtinančių sertifikatų galiojimo laiką ar transporto priemonių visai nevertinti „žvaigždutėmis“.

„Šiemet klasifikavimo komisija darbavosi itin kruopščiai – autobusai, kurie pernai buvo įvertinti trijų žvaigždučių kategorija, šiemet tarp geriausiųjų nepakliuvo. Užtat naujieji „Temsa Safari“, kuriuos pernai įsigijome „Eurobasket 2011“ čempionato dalyviams vežti, įvertinti aukščiausia – keturių žvaigždučių – komforto kategorija“, – sako bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.

Šalies keleivių vežėjai kol kas vertinti pateikia tik trijų ar keturių žvaigždučių kategoriją atitinkančius autobusus. Tačiau kai kurių šalių keliuose gali sutikti ir transporto priemones, papuoštas viena ar dviem žvaigždutėmis.

Tiki reikalingumu

Šalies keleivinio transporto įmonių, kasmet pateikiančių kompetentingai komisijai įvertinti savo geriausius autobusus, kasmet mažėja – lieka tik tie, kurie vis dar tiki klasifikavimo sistemos ateitimi.

„Vis dar tikime, kad vienuose ar kituose Lietuvoje priimtuose norminiuose dokumentuose atsiras vietos ir vieningam autobusų sertifikavimui. Tarkim, jei valstybė perka vežimo paslaugą autobusu, ji turėtų atitikti tam tikrą lygį“, – kalba G. Pakusas.

Pasak jo, suvienodinti kriterijai autobusų komfortui galėtų tapti itin aktualūs, kuomet Lietuva pirmininkaus Europos Sąjungos Tarybai. „Tuo laikotarpiu Lietuvoje turėtume sulaukti daugiau garbingų svečių. Ar juos vežiosime suklypusiais, techniškai ir morališkai pasenusiais autobusais? Tikimės, jog šalies valdžia pagalvos apie tai ir atkreips dėmesį į kriterijų autobuso komfortui suvienodinimą“, – kalba G. Pakusas.

Pasak jo, jei klasifikavimo procedūra taptų privaloma, visi šalies keliais važiuojantys autobusai privalėtų atitikti tam tikrus kriterijus. „Tai priverstų keleivių vežėjus labiau pasitempti, daugiau dėmesio skirti transporto priemonių kokybei“, – sako G. Pakusas.

Įvertinti gerai

Šiais metais bendrovė „Kautra“, kurios autobusus tikrindama klasifikavimo komisija tradiciškai pradeda metų darbus, apžiūrai pateikė trylika transporto priemonių. Šeši nauji „Temsa Safari“ bei dar keturi autobusai įvertinti keturių žvaigždučių kategorija. Trijų transporto priemonių, pernai įvertintų trijomis žvaigždutėmis, kokybės sertifikato komisija nusprendė nepratęsti. „Klasifikuojamų autobusų amžius nėra ribojamas, tačiau IRU keliami reikalavimai autobusų komfortui aukšti, tad senesnės transporto priemonės jų nebeatitinka“, – aiškina asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Kaune taip pat apžiūrėti ir bendrovės „Likesa“, nuomojančios autobusus turistinėms kelionėms, autobusai. Iš šešių klasifikuoti pateiktų du įvertinti keturių ir keturi – trijų žvaigždučių katogorija. „Maloniai nustebino „Likesos“ autobusų kokybė. Net ir senesnės transporto priemonės prižiūrėtos taip gerai, kad neradome prie ko prikibti“, – sako klasifikavimo komisijos narė Laima Bajorūnienė.

Sertifikatų galiojimo laikas Šiaulių „Busturo“, Klaipėdos bei Mažeikių autobusų parkų transporto priemonėms baigsis vasaros pradžioje – tuomet ir paaiškės, kiek autobusų klasifikuos šios keleivinio transporto įmonės.

Autobusų su žvaigždutėmis mažėja

Gaila, tačiau graži iniciatyva įvertinti autobusų komfortą pagal vieningus kriterijus, nepalaikoma valdžios institucijų, pamažu slopsta. Klasifikavimo sistemoje lieka tik labiausiai tikintys jos reikalingumu.

„Kasmet šalies vežėjai autobusų klasifikuoti pateikia vis mažiau. Iš klasifikavimo sistemos pasitraukia mažesnieji šalies autobusų parkai, mažiau transporto priemonių žvaigždutėmis „padabina“ ir didesnieji. Matyt, tam įtakos turi ir senstantis transporto priemonių parkas, ir prastėjanti įmonių finansinė situacija,“- sako J. Stolovickis.

Pasak jo, klasifikavimo sistemą galėtų labiau palaikyti turistinius autobusus kelionėms nuomojančios įmonės. „Tai būtų patogu ir įmonėms, ir keliautojams – esant vieningiems autobusų vertinimo kriterijams, jiems taptų paprasčiau išsirinkti tinkamą transporto priemonę kelionei“, – sako J. Stolovickis.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

Source URL: http://ebus.lt/vaigduts-autobusokokybs-enklas/