by Lina | 2 rugsėjo, 2020 5:00 am
Naujuosius metus Vilniaus keleivių susisiekimo kontora pradėjo turėdama 270 autobusų.
Kelionės viešuoju transportu buvo apmokamos pagal nuvažiuotą atstumą. Bilieto kaina kito pagal nuvažiuotą atstumą. Kiekvienas maršrutas suskirstytas vadinamaisiais tarifiniais ruožas po 15 kap. Pavyzdžiui, maršrutas iš Antakalnio į stotį buvo suskirstytas į 7 ruožus, kas 1,3 km, taigi nuvažiuoti iki stoties iš Antakalnio kainavo 1,05 rub., o pravažiuoti vieną ar dvi stotelės – 15 kap.
Tai sukeldavo nepatogumų. Sudėtingas atsiskaitymo būdas buvo įvardintas kaip viena iš priežaščių dėl grūsčių transporte. „Menka bilieto kaina trumpuose nuotoliuose sukelia autobusų ir troleibusų perkrovimą, apsunkina naudotis šiomis transporto rūšimis, o kartais iš viso neleidžia patekti į troleibusą ar autobusą. Keleivių antplūdis tam tikruose ruožuose neigiamai veikia konduktorių ir kontrolierių darbą. Jie nespėja aptarnauti ir patikrinti visų įlipusių keleivių”, – taip aiškino direktorius VTV straipsnyje, kuris buvo išspausdintas laikraštyje „Vakarinės naujienos”.
Išeitis buvo rasta pasidairius pas kaimynus. Taline, Rygoje, Minske tuomet jau buvo įvestas vieningas 40 kap. tarifas kaip vidutinis užmokestis už vieną kelionę 1958 m. pabaigoje spaudoje pasirodė skelbimas: „Nuo 1959 m.sausio 1 d. Vilniuje įvedama nauja suvienodinti kaina už pravažiavimą troleibusais ir autobusais 40 kapeikų vieno maršruto ribose viena kryptimi. Vilniaus troleibusų valdyba. Vilniaus keleivių susisiekimo kontora”.
Įvedus bendrą 40 kap. bilietą, tuoj iškilo klausimas, o kas bus su mėnesiniai bilietais? Vilniaus miesto vykdomais komitetas nusprendė autobusų mėnesinis bilietas – 48 rub., troleibusų – 35 rub., o bendras tiek autobusams tiek troleibusas – 70 rub., moksleiviams ir pensininkams mėnesinis bilietas 15 rub.
Kaip ir ankstesniais metais, spaudoje iš karto po Naujų metų spaudoje pasirodė skelbimai, kad Vilniaus keleivių susisiekimo kontorai reikalinga mašininkė, konduktorės (moterys ir vyrai), vėliau, praėjus mėnesiui, jau reikalingi 1 ir antros klasės šoferiai, bet buvo viena sąlyga įsidarbinti – būti registruotam ir turėti gyvenamąją vietą Vilniuje. Vėliau šie skelbimai dingsta iš spaudos puslapių, reiškia, kad su darbuotojais reikalai stabilizavosi. Tiesa, gegužės mėn. kontora per skelbimus ieško autošaltkalvių ir autoelektrikų, įsidarbinimo sąlygos tos pačios.
Kovo mėn. 11 d. laikraštyje „Vakarinės naujienos” pasirodė štai tokia žinutė: „Rytoj pradės kursuoti nauji autobusai”
Vilniaus keleivių susisiekimo kontora gavo penkis naujus patogius autobusus LAZ – 695, kuriuos išleido Lvovo autobusų gamykla. Tokios mašinos respublikos sostinės gatvėmis pradės kursuoti pirmą kartą. Nauji autobusai kursuos linija Kutuzovo aikštė – ŠEC.
Mes paprašėme Vilniaus keleivių susisiekimo kontoros eksploatacijos skyriaus viršininką drg. B. Bielikovą papasakoti apie naujų autobusų ypatumus.
– Autobusai LAZ – 695 daugiausia naudojami vežioti keleiviams miestuose ir priemiesčių linijose. Šios mašinos pasižymi šiuolaikine konstrukcija ir puošnia išvaizda. Didžiuliai langai ir spalvotu stiklu įstiklinti nuolaidūs stogo kampai duoda autobusui daug minkštos šviesos, kuri nevargina saulėtą dieną keleivių akių. Vasarą šviežias oras patenka į autobusą pro angas stoge ir stumdomus langelius. Žiemos metu autobusai apšildomi.
Naujo autobuso variklis įmontuotas užpakalinėje dalyje. Tai apsaugo keleivius nuo išmetamų dujų tvaiko. Viduje autobusas išmuštas nauja dekoratyvinė medžiaga, kuri jam suteikia jaukumą ir puošnumą. Autobuse yra 32 sėdimos vietos.
Naujomis mašinomis bus pakeisti visi seni autobusai, kurie anksčiau kur savo linija Kutuzovo aikštelė – ŠEC.
Vakar vakare buvo paskirstyti vairuotojai ir konduktoriai, kurie dirbs šiuose autobusuose. LAZ 695 patikėti geriausiems jauniems vairuotojams ir konduktoriai. Jų brigadininku išrinktas vairuotojas komjaunuolis Ivanas Blicas, jo pavaduotoja – komunistė konduktorės Jevdokija Litvin. Vairuotojai ir konduktoriai įsipareigojo gerai ir kultūringai aptarnauti keleivius.
Rytoj ryte autobusai išeis į liniją. Ryšium su tuo norėtųsi išreikšti „Vakarinių naujienų” skaitytojų nuomonę. Daugelis jų savo laiškuose redakcijai siūlo pratęsti šeštąjį maršrutą iki Valstybinės filharmonijos. Mūsų nuomone, tai apsvarstyti aš pasiūlymas“. (kalba netaisyta).
Ko gero, šie nauji autobusai padarė vilniečiams ir miesto svečiams gera įspūdį, nes praėjus beveik dviem savaitėms po pasirodymo straipsnio apie šį autobusą. Laikraštis Tiesa kovo mėn. 22 d. išspausdino kitą straipsnį apie šiuos autobusus. : „GRAŽŪS, PATOGŪS”. Šiame straipsnyje interviu su vairuotoju, kuris tas kelias savaites dirbo su tokiu autobusu:
„Malonu dirbti tokiame autobuse – sako vairuotojas Povilas Kondratavičius. Jis – patyręs šoferis. Vilniaus autobusų parke dirba jau penkti metai. Prieš tai P. Kondratavičius vairavo ZIS 154 markės autobusą. Palygindamas „Lviv” (toks užrašas buvo ant autobusų priekinėje jų dalyje ant raudonos juostos) vairuotojas pažymi, kad naujas autobusas turi nemažą pranašumų. Nors jame keturiomis vietomis daugiau, bet jos geriau išdėstytos, todėl autobusas trumpesnis. Kaip sako šoferiai, „Lviv” mašinos „lengvesnės” ties posūkiais, o važinėjant mieste tai ypač svarbu. Vairuotojo kabina aukštokai stiklo sienele atskirta nuo vietų keleiviams. Yra automatinė signalizacija. Jeigu autobusas pradeda važiuoti su atidarytomis durimis, jeigu baigiasi vanduo aušinimo sistemoje ir kt. – priešais šoferį sumirkčioja atitinkamą lemputė.
Ir gal svarbiausia, bent mums šoferiams – priduria P. Kondratavičius – jog motoras ne priekyje, o užpakalinėje autobuso dalyje. Dabar pamainą atidirbti ir mažai tepavargsti.
Netrukus iš Ukrainos bus gauta nauja autobusų „Lviv” siunta. Tada jie pradės kursuoti ir trečiuoju autobusų maršrutu — Geležinkelio stotis- Dzeržinskio gatvė“. (kalba netaisyta)
Tarp kitko, praėjus keleriems metams, vairuotojas Povilas Kondratavičius tapo vienos iš autobusų kolonos viršininku ir šiose pareigose dirbo daug metų.
Iki metų pabaigos Vilniaus keleivių susisiekimo kontora gavo dar keturias siuntas šių naujų autobusų. Iš viso 1959 m. gavo 26 LAZ 695 markės autobusus Be šių autobusų, kontora gavo dar 8 ZIL-127 autobusus, kurie dirbo šiuose maršrutuose:
VILNIUS – ANYKŠČIAI
VILNIUS – KAUNAS
VILNIUS – MINSKAS
VILNIUS – PALANGA
VILNIUS – PANEVĖŽYS per KAUNĄ
VILNIUS – RYGA
Ar būta keleivių nusiskundimų 1959 metais? Žinoma, buvo. Ko gero, jų buvo, yra ir bus.
Štai vienas, rašytas 1959 m. kovo mėn. laikraštyje „Vakarinės naujienos”
„Reikalingas tvarkaraštis”
„Dzeržinskio gatvės gale, prie kino teatro „Tėvynė”, autobusų dispečerio būdelė dažnai būna apgulta keleivių. Vieni nori jų sužinoti, kada išeina autobusas į Verkių, kiti į Riešę ar Naująją Vilnią.
Prie dispečerio neįmanoma prieiti, sunku ką nors sužinoti.
Nejaugi autobusų stoties vadovai negali pakabinti autobusų judėjimo grafiko? O juk tai padaryti – jų pareiga“.
Per visą vasarą skelbimų, kad Vilniaus keleivių susisiekimo kontorai reikia darbuotojų, spaudoje nebuvo, o štai atėjus rudeniui tokie skelbimai spaudoje pasirodydavo kas dvi savaites. Paskutinis toks skelbimas buvo išspausdintas 1959 m. gruodžio 25 d.ir jame pažymėta, kad darbuotojų ieško Vilniaus keleivių susisiekimo kontora, bet ne Vilniaus autobusų parkas. Įdomu, kada kontora pakeitė pavadinimą į „Vilniaus autobusų parkas” – nejaugi paskutinę savaitę iki Naujųjų metų?..
Kęstutis Pletkus
Nuotraukos – iš autoriaus archyvo
Source URL: http://ebus.lt/vilniaus-viesojo-transporto-istorija-1959-aisiais/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.