by admin | 22 rugsėjo, 2010 4:03 am
Beveik prieš dvejus metus į sostinės gatves išvažiavo pirmieji autobusai su balionų „kupromis“ an stogo – UAB „Vilniaus autobusai“, įsigiję šimtą pavažinėtų suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų transporto priemonių, pradėjo ekologiškų degalų erą Lietuvoje.
Europos Komisijai iš ekologinių fondų skyrus lėšų penkių didžiųjų šalies miestų autobusų bei troleibusų parkams atnaujinti, atsirado viltis įsigyti ir naujų suspaustomis dujomis varomų transporto priemonių. Skirtingi autobusų gamintojai suskato pristatyti Lietuvos gyventojams savo moderniausius bei ekologiškiausius gaminius. Vilniečiai jau turėjo progos pasivažinėti ne vienu nauju, „žaliu“ autobusu. Skaitytojams trumpai priminsime, kokios transporto priemonės pastaruoju metu bandytos sostinės gatvėse.
Vežėjams patiko
„Per keletą pastarųjų metų mums buvo pasiūlyta išbandyti įvairių gamintojų autobusus. Pirmenybę teikėme ekologiškesniems, gamtinėmis dujomis varomoms transporto priemonėms“, – patirtimi dalijasi UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis. Pirmasis naujas suspaustomis gamtinėmis dujomis varomas čekiškas autobusas „Tedom C12G“ atvyko į Vilnių dar 2008-ųjų m. spalio 15 d. ir važinėjo čia iki lapkričio 2-osios. „Šis autobusas įsiminė kaip techniškai patikimas, patogus vairuojams bei keleiviams. Be to, jis buvo ir pakankamai ekonomiškas – 100 km nuvažiuoti sunaudodavo apie 57 kub. m gamtinių dujų“, – prisimena G. Nakutis.
Dar vieną ekologišką autobusą vilniečiai galėjo išbandyti tais pačiais metais – vokiškas „MAN Lion‘s City CNG“ atvyko į sostinę 2008 m. lapkričio 28 d.ir vežė keleivius iki gruodžio 15-osios. Apie jį vilniečių prisiminimai taipogi patys geriausi. „Lion‘s City“ – techniškai patikimas, dinamiškas, patogus vairuoti. Jame sumontuotas pakankamai galingas MAN variklis. Vairuotojams patiko šiuolaikiškai įrengta darbo vieta, keleiviams – patogus ir akiai mielas salonas“, – MAN eksploatavimo patirtį prisimena G. Nakutis. Autobusas šimtui kilometrų nuvažiuoti taip pat sunaudojo apie 57 kub. m gamtinių dujų.
Naujas suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų išbandymo etapas prasidėjo šių metų vasaros pabaigoje, sužinojus apie iš ES fondų skirtą paramą parkams atnaujinti. Nuo rugpjūčio šeštosios iki šešioliktosios vilniečiai galėjo pasivažinėti prancūzišku „Irisbus Citelis CNG“. „Ši transporto priemonė sužavėjo erdviu, patogiu salonu, šiuolaikiškomis jo apdailos medžiagomis. Vairuotojams ypač patiko ergonomiška darbo vieta. Puikiai visais režimais per visą bandymo laikotarpį veikė autobuso variklis bei automatinė pavarų dėžė“, – pasakoja G. Nakutis. Vairuotojams patiko ir „minkšta“ bei stabili autobuso pakaba, efektyvi stabdžių sistema. Parko darbuotojai netruko atkreipti dėmesį į patogų agregatų išdėstymą variklio skyriuje. Tiesa, šis autobusas pasirodė šiek tiek mažiau ekonomiškas – nuvažiuoti šimtui kilometrų „Irisbus Citelis“ sunaudojo apie 59 kub. m gamtinių dujų.
Nuo rugsėjo 6-osios iki 24-osios įmonėje bandomas itališkas „BredaMenarinibus Avancity PLUS CNG“. „Didžiausias autobuso privalumas – vokiškų agregatų ir itališko dizaino „sąjunga“. Keleivius sužavėjo ir šiuolaikinės salono apdailos medžiagos. Itin patogi vairuotojo darbo vieta. Nenuvylė ir autobuso „širdis“ – variklis pasirodė patikimas, puikiai veikiantis visais režimais. Sklandžiai veikia ir automatinė pavarų dėžė, „minkštai“ persijungia pavaros. Autobuso pakaba „minkšta“ bei stabili, stabdžiai – efektyvūs. Darbuotojams patiko ir patogus agregatų išdėstymas variklio skyriuje“, – apie šią sostinėje dar tebevažinėjančią transporto priemonę pasakoja G. Nakutis. Autobusas pasirodė ekonomiškiausias iš visų vilniečių bandytųjų – 100 km nuvažiuoti jis sunaudojo apie 52 kub. m gamtinių dujų.
Dar vienas suspaustas gamtines dujas naudojantis autobusas – „Solaris Urbino 12 CNG“ – į Vilnių iš Lenkijos miesto Radomo atvyko rugsėjo 13-ąją. Jis miesto gatvėmis važinėjo iki rugsėjo 20-osios. „Šis autobusas išsiskyrė iš kitų išorės ir vidaus dizainu. Jo salonas erdvus, šviesus, patogus keleiviams, akį traukia šiuolaikinės apdailos medžiagos, puiki ventiliacija. Salone išdėstytos keturios vaizdo kameros, todėl vairuotojas gali monitoriaus ekrane stebėti visą saloną, taip pat ir kelią autobuso priekyje bei gale, jei važiuoja atbulomis. Vairuotojai pabrėžė, jog sklandžiai veikė automatinė autobuso pavarų dėžė, „minkštai“ persijunginėjo pavaros. Autobuso pakaba tvarkinga, „minkšta“ ir stabil, efektyvūs stabdžiai“, – lenkų gaminį gyrė G. Nakutis. Nors Lenkijos mieste Radome autobusas 100 km nuvažiuoti sunaudoja apie 45 kub. m gamtinių dujų, Vilniuje jis pasirodė „godesnis“ ir „suvalgydavo“ apie 57 kub. m.
Jau netrukus vilniečiai turės progos išbandyti ir dar vieną naujovę – švedų bendrovės „Volvo“ pagamintą hibridinį autobusą.
Dėmesys – ekologijai
Pasauliui dūstant nuo žmonijos veiklos padarinių, visose civilizuotose šalyse didžiausias dėmesys skiriamas ekologiškoms transporto priemonėms. Ypač jos populiarios Skandinavijos šalyse, kur dažnai važinėja naudodamos biodujas
Nenuostabu: gamtinėmis dujomis varomi automobiliai, lyginant juos su varomais benzinu ar dyzelinu, išmeta į aplinką gerokai mažiau teršalų, ypač azoto oksidų, anglies dvideginio, anglies monoksido ir kietųjų dalelių, taip pat nuodingų kancerogeninių medžiagų.
Jei sugretintume automobilių, dirbančių gamtinėmis dujomis ir dyzeliniu kuru, taršą (gr/km), dujinio kuro tarša mažesnė:
a) dūmų ir pelenų – 90%
b) sieros dvideginio(SO2) – 90%
c) reaguojančių angliavandenilių(HxCx) – 20%
d) azoto oksidų (NOX) – 20%
e) anglies monoksido (CO)- 50%
Sugretinus automobilių, dirbančių gamtinėmis dujomis ir benzinu, taršą (gr/km), dujinio kuro tarša mažesnė:
a) reaguojančių angliavandenilių (HxCx) – 20%
b) azoto oksidų – 80%
c) anglies monoksidų (CO) – 25%
d) anglies dvideginio (CO2) – 75%
Lina Jakubauskienė
Autorės ir gamintojų nuotraukos
Source URL: http://ebus.lt/vilniuje-ibandyti-penki-gamtinmis-dujomis-varomi-autobusai/
Copyright ©2024 Ebus.lt unless otherwise noted.