ZIL-118: iškeliavusi „Jaunystė“

by Lina | 28 liepos, 2015 4:30 am

apie-junost[1]Šis prabangus autobusas, sumontuotas ant limuzino važiuoklės ir vežiojęs aukščiausius Sovietų sąjungos pareigūnus, pamirštas nepelnytai. Kažkada transporto priemonė skynė laurus tarptautinėse parodose, o kompanija „Ford“ netgi siekė įsigyti transporto priemonės gamybos licenciją.

 

 

Kaip žinia, Sovietų sąjungos vadovai teikė prioritetą ZIL-11 ir ZIS-110 automobiliams. Pastarasis dar galėjo būti tinkamas ir paprastiems žmonėms, tačiau ZIL limuzinas buvo skirtas tik aukščiausio ranko komunistų partijos pareigūnams. Tai buvo vienetinės transporto priemonės, todėl jų gamyba buvo labai neefektyvi. Lichačiovo gamyklos vadovai baiminosi, kad dėl tokios situacijos iš gamyklos išsibėgios visi kvalifikuoti darbuotojai. Situaciją gelbėti nuspręsta pradedant gaminti serijinius automobilius, panaudojus limuzino važiuoklę bei kitus agregatus. Taip gimė keleivinio automobilio su vyriausybinio ZIL-11 agregatais idėja.

Laisvu nuo darbo metu Lichačiovo gamyklos entuziastai kūrė naują autobusą, pažymėtą 118 numeriu. Konstruktoriai išsaugojo limuzino važiuoklę, po kapotu sumontavo modifikuotą V8 sunkvežimio ZIL-130 variklį, kurio galingumas siekė 200 AG. Kėbulas buvo sukurtas iš naujo, jo konstrukcija buvo pusiau rėminė – su integruotais rėmo elementais ir porėmiu varikliui ir priekinei pakabai.

Eksterjerą kūrė jauni dizaineriai Erikas Sabo ir Aleksandras Olšaneckis, interjero kūrimas patikėtas Tatjanai Kiseliovai. Ji ir sugalvojo transporto priemonės pavadinimą – „Junost“ (Jaunystė). Dizainerius ir konstruktorius veikiausiai įkvėpė tuomečio amerikietiškojo dizaino mokykla; geriau įsižiūrėjus, galima pastebėti „Chevrolet Corvair Greenbrier Sportswagon“, gaminto nuo 1961 iki 1965-ųjų, bruožų. Tačiau „Junost“ nebuvo šios transporto priemonės kopija.

ZIL-118 buvo itin patogus keleiviams: daug stiklo, dviejų metrų liukas, triukšmo izoliacija – tokie ir panašūs elementai kelionę „Junost“ prilygino kelionei tuomečiais lengvaisiais automobiliais. Nors transporto priemonės konstrukcija nebuvo kuo nors ypatinga, tiems laikams ypatinga buvo patrauklaus ir patogaus autobuso idėja. Ji buvo nauja Sovietų sąjungoje.

1967-aisiais Nicos tarptautinėje autobusų savaitėje „Junost“ demonstruotas „Inturisto“ ekspozicijoje tapo itin populiariu. ZIL sulaukė dvylikos apdovanojimų, o H. Fordas jaunesnysis panoro įsigyti licenciją ir gaminti tokius automobilius JAV.

Gaila, tačiau serijinė ZIL-118 gamyba Sovietų sąjungoje taip ir nepradėta. ZIL gamyklos konvejeriai ir taip buvo užimti sunkvežimiais, o plėsti gamybos apimtis buvo pernelyg brangu. Nuo 1970 iki 1994-ųjų buvo pagaminti 106 „Junost“. Kai kurie iš jų buvo įrengti kaip greitosios pagalbos automobiliai, o keletas buvo perdaryti ir nusiųsti tarnauti KGB.

 

eBus.lt

Nuotraukos – iš archyvų

Endnotes:
  1. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2015/07/apie-junost.jpeg
  2. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2015/07/aut-junost.jpg
  3. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2015/07/aut-junost1.jpg
  4. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2015/07/aut-junost2.jpg
  5. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2015/07/aut-junost3.jpg
  6. [Image]: http://ebus.lt/wp-content/uploads/2015/07/aut-junost4.jpg

Source URL: http://ebus.lt/zil-118-iskeliavusi-jaunyste/