Autobuso stiklai: kodėl jų priežiūra yra gyvybiškai svarbi

by Lina | 6 gegužės, 2021 3:43 am

Vaikiška dainelė apie mėlyną autobusiuką skamba linksmai ir nerūpestingai, tačiau smagiai riedantis per kalvas pupsiukas, pilnutėlis krykštaujančių vaikų, iš tiesų yra gerokai rimtesnis reikalas nei mes dažnai įsivaizduojame. Priklausomai nuo autobuso tipo, jame gali važiuoti ir daugiau kaip 70 keleivių, todėl šios transporto priemonės saugumui keliami ypač dideli reikalavimai.

Vienas iš saugumo garantų – kokybiškas autobuso stiklas

Gal kiek ir per skambus palyginimas, tačiau įsivaizduokite, kad autobuso vairuotojas yra chirurgas, vienu metu operuojantis dešimtis pacientų, todėl jam ypač svarbu turėti visiškai patikimą komandą. Šiuo atveju, komanda vadiname vairuojamos transporto priemonės saugumą užtikrinančius elementus, pavyzdžiui, tinkamą padangos protektorių, puikiai veikiančią stabdžių funkciją, galbūt avarinio stabdymo sistemą ir būtinai kokybiškus, tvarkingus autobuso stiklus. O štai pastarieji atlieka kelias gyvybiškai svarbias funkcijas.

Matomumas. Jis turi labai didelę įtaką vairuotojo ir keleivių saugumui. Kalbėdami apie prastą matomumą mes dažniausiai įsivaizduojame kritulius, rūką, ledą, prieblandą, tamsą ar tiesiai į akis spiginančią saulę. Be saulės dar gali akinti ir iš tamsos staiga išnyrančios tolimųjų žibintų šviesos. Tačiau retai kada besusimąstome, kad ir be išvardintų situacijų galima susikurti beveik tą patį (ne)matomumą. Kaip?  Na, pavyzdžiui, autobuso stiklas saugo mus nuo kritulių, o jie ne visuomet būna plunksnos švelnumo. Vidutinio lygio kruša šiuolaikinių stiklų neįveiks taip lengvai, bet iš pradžių plika akimi nepastebima žala bus padaryta. Stiklas, saugodamas mus nuo vėjo, šiukšlių ar mažų akmenėlių, kritulių ar temperatūrų kaitos, transporto priemonės plovimo ir valytuvų, braižosi. Mikro įbrėžimai, kaip ir Roma, neatsiranda per dieną, tačiau laikui bėgant jie matomumo mažinimo kryptimi pasidarbuoja ne ką prasčiau nei ūkininkai per rugiapjūtę. Stiklas pasidengia įbrėžimų voratinkliu, o šis suformuoja tarsi nuolatinę miglą, rūką ant bet kurios transporto priemonės stiklo.

       Smūgiai. Jie gali būti įvairūs. Smūgis gali būti susidūrus su kita transporto priemone, kartais statiniu, ar slystant nuo kelio ir verčiantis. Dar viena liūdnai pagarsėjusi smūgių kategorija – judantys objektai. Čia kalbame apie briedžius, gandrus ir kitus giminaičius. Susidūrus, galimi skaudūs padariniai, o štai stiklas, nors mes įpratę manyti, kad yra trapus ir dūžta lengvai, iš tiesų autobuso kėbulą, suteikia jam tvirtumo. Vadinasi, saugo ir jame esančius keleivius bei patį vairuotoją. Transporto priemonių stiklai yra tokie tvirti, kad ant jų gali šokinėti žmogus, todėl esant išoriniams smūgiams, jie taip paprastai nedūžta. Yra atvejų, kai autobusas, apsivertęs ant stogo, čiuožia ilgus metrus, tačiau stogas, nors ir sulamdytas, lieka vietoje, o priekinis stiklas, nors nebenaudojamas, tačiau savo pareigą atliko puikiai – sudaręs tvirtą sąjungą su kėbulu apsaugojo keleivius.

Tai yra dvi pagrindinės, bet ne vienintelės transporto stiklų pareigos, o šio straipsnio skirsnio tikslas buvo paaiškinti, kodėl taip svarbu atlikti nuolatinę autobusų stiklų apžiūrą ir juos pakeisti ne tik tuomet, kai matosi akivaizdūs trūkumai, o transporto priemonei jau laikas vykti į technikinę apžiūrą, bet ir tais atvejais, kai dėl mikro įbrėžimų ženkliai suprastėja matomumas.

Ar keleiviai paspaus LIKE?

 Keleiviams priekinis stiklas galbūt tiek ir terūpi, tačiau jiems tikrai rūpi geras matomumas per šoninius autobuso langus. Ypač dabar, kai fotografavimas telefonu tapo visiškai neatsiejama gyvenimo dalimi. Taigi, įsivaizduokime, kad keleiviams stiklai yra ne saugumo garantas, o labai svarus kelionės komforto rodiklis. Ir tai galioja visokio tipo autobusams: tarptautiniams, tarpmiestiniams ar miesto troleibusams.

Atrodytų, kad šoniniams stiklams nėra tokio didelio darbinio ir moralinio spaudimo kaip priekiniam, tačiau bėda čia yra kita: šoniniai langai yra gaminami iš dviejų stiklų, o juos skiria oro tarpas – šis junginys vadinamas stiklo paketu. Dėl nuolatinio autobuso judėjimo, stiklo paketas išsihermetina ir į tą tarpą patenka oro bei įvairiausio stambumo dulkių ir šiukšlių, kurios mažina skaidrumą ir blogina matomumą. Ir nuotraukas.

Bet ir tai dar ne viskas. Į tą nediduką tarpelį patenka drėgmė, o dėl slėgio, temperatūrų skirtumo ir kitų priežasčių, stiklai užrasoja iš vidaus. O tuomet jau valyk nevalęs, jokios nuotraukos nebepasidarysi. Kartais gali būti pasiektas toks lygis rekordininkas, kad ir stotelės, kurioje reikia išlipti nebepamatysi, jei autobuso garso sistema sugedusi.

Tam, kad stiklai būtų skaidrūs, o keleivių komfortas užtikrintas, nebūtinai tuos šoninius stiklus reikia keisti. Juos galima išmontuoti, išvalyti ir vėl sumontuoti. Taip jie ir vėl tam tikrą laiką bus hermetiški bei skaidrūs ir tinkami kelionės įspūdžiams fiksuoti.

 Jūsų saugumas yra prioritetas

Stiklų gamybos ir montavimo įmonės „FinGlass“ vadovas Giedrius Savickas ragina visus tarptautinius, tarpmiestinius, miesto vežėjus, individualių autobusų ar mikroautobusų savininkus bei vairuotojus būti atsakingais, suprasti judančių transporto priemonių svarbą ir užtikrinti saugias keliones savo keleiviams, juos vežantiems vairuotojams bei kitiems eismo dalyviams. „Pastebėję, kad matomumas yra suprastėjęs, ypač važiuojant prieš saulę, nedelskite, ir kreipkitės į ekspertus, kurie įvertins transporto priemonės stiklo būklę, esant poreikiui jį pagamins arba užsakys iš jums tinkamo gamintojo ir sumontuos; sutvarkys išsihermetinusius šoninius stiklų paketus. Geras matomumas yra labai svarbus saugioms kelionėms, tad kviečiu nenumoti ranka, o būti žingsniu priekyje ir užkirsti kelią bet kokioms galimoms nelaimėms“ – prideda G. Savickas.

Akvilė Šataitė

 

 

 

 

 

 

 

Source URL: https://ebus.lt/autobuso-stiklai-kodel-ju-prieziura-yra-gyvybiskai-svarbi/