Dėl ko galėjo sprogti sostinės troleibuso padanga?

by Lina | birželio 21, 2018 4:09 am

Birželio 18-osios popietę sprogusi bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ troleibuso padanga sukėlė didžiulį atgarsį visuomenėje. Svarstoma, dėl ko galėjo nutikti toks įvykis, per kurį nukentėjo troleibusu važiavę žmonės.

 

 

 

Priminsime, kad sprogo 12-uoju maršrutu važiavusio „Škoda“ troleibuso, pagaminto 1997 m., padanga. Tai nutiko sostinės J. Basanavičiaus gatvėje.

Padangos, kuriomis buvo „apautas“ troleibusas, pagamintos „Kormoran“. Sprogusi padanga buvo restauruota, tačiau, pasak keleivinio transporto specialistų, ant galinės transporto ašies montuoti restauruotas padangas yra normalu. Svarbu, kad naujos padangos būtų sumontuotos ant priekinės transporto priemonės ašies.

„Ant galinės autobusų ašies visada montuojame tik restauruotas padangas. Tas, kurias dar galima restauruoti, atrenka specialistai. Darbus atliekame tik patikimose įmonėse. Be abejo, restauruojame padangas tik vieną kartą, vėliau jas atiduodame utilizuoti“, – sako bendrovės TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius.

Pasak jo, pasitaiko, kad sprogsta ir nauja padanga. Tam įtakos turi ir prasta kelių būklė. „Dėl prastai tvarkomų kelių, nuolatinių duobių padangos susidėvi itin greitai. Be to, autobusų padangose nuolat randame varžtų ir kitokių svetimkūnių. Padangos nuolat nukenčia, todėl naudoti tik naujas būtų pernelyg didelė prabanga“, – kalba TOKS vadovas.

Bendrovė „Busturas“ padangoms restauruoti skelbia viešųjų pirkimų konkursus. „Restauruotas padangas montuojame miesto autobusuose. Tai – normali praktika. Atvejų, kai sprogsta net ir nauja, nerestauruota padanga, būta ir mūsų įmonėje. Laimė, tokių pasekmių kaip sostinėje pavyko išvengti. Kitą sykį reikia labai nedaug – kliudžius aštresnį bortelį, užvažiavus ant pašalinio daikto kordas pažeidžiamas, tas pažeidimas plika akimi nematomas. Tačiau tokia padanga gali sprogti bet kuriuo metu“, – aiškina bendrovės technikos direktorius Silvas Gedaminskas.

Buvęs Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas sako, jog montuoti restauruotas padangas autobusuose – įprasta praktika ne tik Lietuvoje, bet ir vakarų Europoje. „Restauruotas padangas, be abejo, naudojome ir savo autobusų parke. Nematau čia nieko blogo. Restauruota padanga tokia pat kokybiška kaip ir nauja, tačiau kainuoja maždaug 3-4 kartus pigiau. Padangos šiuo metu restauruojamos labai kokybiškai, naudojant modernias technologijas“, – kalba R. Petukauskas.

Pasak jo, kaip nebūtų gaila, tačiau vis dar pasitaiko, kad padangos sprogsta. Tai nutinka net ir lėktuvuose, kur saugumo patikra – itin griežta. „Visi žinome, dėl ko nukrito įžymusis „Concorde“ – dėl sprogusios padangos. Nuo panašių nelaimių neapdraustas nė vienas“, – pabrėžia R. Petukauskas.

Į nemalonų incidentą patekęs troleibusas vos prieš porą dienų buvo praėjęs kas penkiolika dienų atliekamą apžiūrą. Jokių nukrypimų nuo normos pastebėta nebuvo.

Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros vedėjo doc. Dr. Saugirdo Pukalsko, tai, kas nutiko sostinėje, yra sunkiai paaiškinama. Incidento priežasčių galėjo būti keletas. Viena iš jų – sprogti galėjo prastos kokybės padanga.

Dar viena priežastis – pažeistas padangos kordas. „Toje vietoje, kur kordas pažeidžamas, padanga „susilpnėja“, ji deformuojasi ir gali sprogti. Jei troleibusas didesniu greičiu rėžėsi į kelyje esančią kliūtį, kordas galėjo būti pažeistas. Be abejo, prisidėti galėjo ir karštis lauke. Padangos sprogimas yra labai galingas, nes slėgis joje yra net 7,5 atmosferos. Esant karštam orui, tas slėgis dar labiau padidėja. Taigi toks didelis sprogimas galėjo įvykti susidėjus keletui nepalankių aplinkybių“, – kalba S. Pukalskas.

Tai, kad nukentėjo ir troleibuso keleiviai, lėmė vidinės padangos, sumontuotos ant varančiojo tilto, sprogimas. Jei sprogsta išorinė, sprogimo banga labiau juntama išorėje. Sprogus vidinei, sprogimo banga neturi kur „išeiti“, todėl buvo nuplėšta troleibuso ratų arka, kuri ir sužeidė keleivius.

Dėl ko sprogo padanga, nustatys ekspertai, kurie jau išsivežė sprogusią troleibusų padangą tyrimams.

Lina Jakubauskienė

Source URL: https://ebus.lt/del-ko-galejo-sprogti-sostines-troleibuso-padanga/