Prieš 90 metų Vilniuje išbandytas pirmasis SAURER autobusas

by Lina | gruodžio 16, 2021 5:19 am

Vakar, gruodžio 15-ąją, buvo išbandytas ilgiausias Vilniaus miesto istorijoje troleibusas. Dabar tai naujiena, bet prabėgus 90 metų, tikiuosi, kažkas šį faktą prisimins ir aprašys, kaip tai įvyko.

Kodėl paminėjau būtent prabėgus 90 metų? Ogi todėl, kad lygiai prieš 90 metų, 1931m. gruodžio 15 dienos ankstų rytą buvo atlikti pirmieji bandomieji važiavimai su  SAURER autobusu. Vadovaujant inžinieriui, vairuoti autobusą buvo apmokomi būsimieji vairuotojai. Taip prasidėjo SAURER autobusų era Vilniaus viešajame susisiekimo transporte, kuri tęsėsi iki 1940 m. sausio mėn. 1 d., kai buvo įkurta Autobusų susisiekimo įmonė prie Vilniaus miesto savivaldybės.

Bet grįžkime į 1931 m. gruodžio mėnesį. Tuo metu SAURER autobusams garažai jau buvo pastatyti. Jie buvo Legionowa pr. 2 (Savanorių pr. 16). Tuose garažuose autobusus  galima buvo remontuoti ir atnaujinti jų kėbulus.

Nors pagal sutartį, kurią pasirašė Vilniaus magistratas su bendrove ARBON, į Vilnių turėjo būti pristatyti 44 autobusai, tačiau 1931 m. gruodžio mėn. į sostinę atvyko 20 autobusų.

Apie naujuosius Vilniaus miesto autobusus automobilių istorikas a. a. Liucijus Suslavičius rašė: „Miesto maršrutams skirtų autobusų  važiuoklės (bazė – 4 250mm) turėjo 4 cilindrų 70 AG/1800 aps/min. galingumo BOD modelio dyzelinius variklius, sublokuotus su daugiadiske sausa sankaba ir 4 laipsnių pavarų dėže. Sukimo momentas perduodamas į galinį tiltą kardano velenu. Mechaninis, su vakuminiu stiprintuvu darbinis stabdis veikė visų ratų būgnus, o rankinis stabdis – tik galinius ratų būgnus. SAURER važiuoklės buvo solidžios konstrukcijos. Rėmas su lovio profilio lonžeronais, štampuotais iš plieninio lakšto, buvo sustiprintas 4 prikniedytais skersiniais (vairuotojai niekad nesiskundė, kad ši konstrukcija yra per silpna). Autobusams skirtas rėmas buvo truputį pažemintas  su lonžeronais, išlenktais virš galinės ašies. Priekinė ir galinė pakaba – su pusiau elipsinėmis lingėmis, sujungtomis su rėmu pirštais, perkištais per tepimo nereikalaujančias plieno-gumos įvores. Ant TRILEX tipo ratų – 36×8,25 dydžio padangos.

Autobuso kėbulo karkasas pagamintas iš uosio, apkaltas skarda, su 22 sėdimom vietom. Dešiniajame jo šone buvo dvejos durys, maršruto numerį galėjai pamatyti priekyje virš stogo esančiame stačiakampyje žibinte, maršruto pavadinimą – virš priekinio stiklo įrengtuose irgi apšviečiamuose iš vidaus langeliuose  bei šone virš priekinių durų. Autobusas, kuriame tilpo 30 keleivių, tuščias svėrė apie 6000-6600 kg. Vilnius buvo vienas iš nedaugelio Lenkijos miestų, kur keleivius vežiojo vien dyzeliniai autobusai… Beje, zaureriai buvo labai ekonomiški – suvartodavo 18–20 litrų degalų 100 kilometrų. Tad jų 100 litrų bako užtekdavo ilgam.

Ir dar viena įdomi detalė: nuo 1931m.gruodžio mėn. šiuos autobusus vilniečiai vadino „arbonais“, o ne tikruoju, ant radiatoriaus užrašytu vardu – SAURER. Taip atsitiko todėl, kad spauda nuo pat 1931 m. pradžios rašė apie reorganizuojamą viešąjį autobusų susisiekimą, minėdami AB „Arbon“ ir autobusus vadino „Arbono autobusais“.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinkta nuotrauka

Endnotes:
  1. [Image]: https://ebus.lt/wp-content/uploads/2021/12/15-gruod1.jpg
  2. [Image]: https://ebus.lt/wp-content/uploads/2021/12/15-gruod.jpg

Source URL: https://ebus.lt/pries-90-metu-vilniuje-isbandytas-pirmasis-saurer-autobusas/