Šiuolaikinė padangų alchemija: kiaulpienių šaknys, ryžių lukštai, panaudotas plastikas

05 lapkričio 05:13 2024 Spausdinti straipsnį Įdomybės Lankytojai Patirtis

Juodos, pagamintos iš gumos. Atrodytų, kad automobilių padangas aplenkė technologijų progresas ir nuo to laiko, kai Johnas Boydas Dunlopas 1888 metais pademonstravo savo išrastas pneumatines padangas, šioje srityje nieko ypatingo neįvyko. Klaida. Šiuolaikinės padangos juodos, tačiau čia visi panašumai ir baigiasi, o kaip mokslo ir technologijų konferencijoje PLUG-IN sakė „Continental“ eksporto pardavimų vadovas Arūnas Kiaušas, pastaruoju metu didžiausi rinkos žaidėjai atranda naujų netikėtų sprendimų didinant šio sektoriaus tvarumo lygį. „Continental“ padangų gamybai jau naudoja kiaulpienių šaknis, ryžių lukštus ir panaudotus plastiko butelius. Maža to, „Continental“ įsipareigojo, kad  iki 2030 metų daugiau nei 40 procentų gamyboje naudojamų žaliavų bus perdirbtos arba atsinaujinančios.       

Paprasčiausiai kiaulpienei svarbus vaidmuo ieškant naujų atsinaujinančių žaliavų teko po to, kai paaiškėjo, kad šio augalo šaknyse esanti pieną primenanti substancija gali puikiausiai pakeisti natūralų kaučiuką, kurį termiškai apdorojus gaunama guma. „Continental“ sukūrė industriniu mastu veikiančią natūralaus kaučiuko gamybos iš kiaulpienių technologiją, pritaikė ją padangų gamybai, įregistravo prekės ženklą „TARAXA Gum“ ir panaudojo  mišinį „WinterContact“ TS850P bei kai kurių dviračių padangų gamybai.

Tiksliau – ir iš kiaulpienių. Mat kaučiukas arba guma yra pagrindinė, tačiau toli gražu ne vienintelė medžiaga naudojama gamyboje. Šiuolaikinėje padangoje gali būti 25 ir net daugiau skirtingų komponentų, skirtų skirtingoms funkcijoms aktyvuoti ar sustiprinti. Padangoje gali būti trijų skirtingų rūšių kaučiuko, dervų, sieros, suodžių, sintetinės alyvos ir priedų, netgi rapsų aliejaus.

Vienas iš labai svarbių vairavimo saugumui priedas – silika, gerinantis padangos sukibimą ir pasipriešinimą riedėjimui, ypač ant šlapios ir šaltos dangos.  Paprastai šis priedas sintetinamas iš natrio silikato, tačiau „Continental“ rado būdą siliką pasigaminti iš ryžių apdorojimo metu atliekančių ryžių lukštų. Konferencijos metu A.Kiaušas juokavo, kad prastos kokybės padangas išduoda aitrus ir nemalonus kvapas, tačiau jei padangos kvepia švelniu kaučiuko kvapu – viskas gerai. Silika bei kaučiukas pasižymi gana intensyviu, tačiau maloniu kvapu – tuo galėjo įsitikinti ir konferencijos dalyviai, pauostę grynos silikos granulių indelį.

Tuo tarpu panaudotus plastiko butelius „Continental“ išmoko perdirbti ir pritaikyti specialaus padangos karkaso sustiprinimo tinkleliui, arba kordui, gaminti. Milijonai panaudotų plastiko butelių iš tų šalių, kuriose, kaip juokavo A.Kiaušas, depozito sistema neveikia taip gerai, kaip Lietuvoje, perdirbami į sintetinius siūlus, iš kurių audžiamas padangų kordas.

Viename padangų komplekte naudojamam kordui pagaminti prireikia apie 40 perdirbtų plastiko butelių. Jau šiandien perdirbtas plastikas naudojamas „Continental PremiumContact 6“, „EcoContact 6“ ir „AllSeasonContact“ padangų karkasuose.

A.Kiaušas pažymėjo, kad pernai „Continental“ padangų gamyboje naudojo apie 20 procentų perdirbtų ir atsinaujinančių žaliavų. 2030-aisiais šis santykis turi viršyti 40 proc., o 2050 metais padangų gamyboje bus naudojami tik tvarūs komponentai. Ar tai realu? „Continental“ sako, kad taip ir jau pernai prekybai pateikė padangas „Continental UltraContact NXT“, kurios pagamintos iš 65 proc. perdirbtų ir atsinaujinančių žaliavų.

Maža to, „Continental“, pasitelkusi į pagalbą partnerius užbaigė savo gaminių ciklo „įžiedinimo“ procesą, kuomet nusidėvėjusios padangos grąžinamos gamintojui, o partneris „Pyrum Innovation“ savo sukurto technologinio proceso metu atskiria pagrindinius komponentus ir išgautas gumos granules pirolizės būdu suskaido į naftą, dujas ir suodžius. Pastarieji grįžta į „Continental“ ir vėl naudojami naujų padangų gamybai.

Pranešimas spaudai

Linos Jakubauskienės nuotrauka