Birželio 19-20 dienomis Estijoje, Kuressare saloje vyko Baltijos šalių transporto profesinių sąjungų susitikimas.
Jame dalyvavo Estijos profsąjungų pirmininkas Ullar Kallas, Parnu, Talino, Saremos profsąjungos atstovai, Latvijos transporto profsąjungų atstovai, Lietuvos Vežėjų profsąjungos, UAB ,,Vilniaus viešasis transportas,, Solidarumas“, UAB,, Ukmergės autobusų parkas“ profesinė sąjunga ir UAB „Kauno autobusai‘ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Bronius Bučelis, pirmininko pavaduotojas Darius Borovskis, Darbų saugos ir sveikatos komiteto narė Jurgita Frankaitė.
U. Kallas kalbėjo apie tai, kad, pasikeitus Vyriausybei, Estijos Trišalei taryboje buvo pateiktas siūlymas keisti įstatymus dėl suminio darbo laiko apskaitos. Dėl pateiktų pasiūlymų nesutiko Estijos profsąjungos ir kreipėsi į Tarptautines organizacijas ir Vyriausybę. Profsąjungoms buvo pasiūlyta susitarti su darbdaviai kolektyvinėse sutartyse. Baltijos šalių ir Tarptautinės organizacijos kreipėsi į Vyriausybę reikalaujant panaikinti sprendimą.
Estijoje vyksta derybos, kad, didinant minimalų atlyginimą, jis būtų nustatomas 50 proc. vidutinio atlyginimo dydžio. Estijos trišalėje taryboje sutarta, kad 2026 metais būtų 45% , o 2027 m .- 50%.
Estijoje vairuotojų vidutinis atlyginimas brutto – 1 450 eurų pagal pasirašytą Šakinę kolektyvinę sutartį, kiekvienais metais jis indeksuojamas 50 eurų. 2026 m. atlyginimas sudarytų 1 500 eurų, 2027 m. – 1600 eurų.
Estijoje nemokamas transportas panaikintas, tik liko Taline miesto gyventojams.
B. Bučelis kalbėjo, kad šiuo metu Lietuvos trišalėje taryboje svarstomi Darbo kodekso pakeitimai dėl darbuotojų atstovų įtraukimo į Valstybės ir Savivaldybių įmonių valdymą, sumine darbo laiko apskaitą taikyti 48 valandų/ Atleidus darbuotoją, darbdaviui gali būti priteisiama išmokėti 6 vidutinio dydžio išmoką.
Lietuva turės ratifikuoti Europos komisijos direktyvą dėl skaidraus darbo užmokesčio nustatymo, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2023/2831 „Dėl darbo platformoje sąlygų gerinimo“. Numatoma keisti Lietuvos Darbo kodekso, Užimtumo įstatymus. Be to svarstomas Socialinio dialogo įstatymas.
Kovo 5 d. Europos komisija ir Europos socialiniai parneriai pasirašė Europos socialinio dialogo paktą ir EK yra įsipareigojusi konsultuotis su socialiniais partneriais, stiprinant socialinį dialogą, galimybę derėtis dėl susitarimų, kurie gali įgyvendinti ES teisę.
A. Cuzanauskas apibūdino situaciją krovininiame transporte, kur vis dar tebeegzistuoja nelegalus darbas, atlyginimų nemokėjimas ir vairuotojų išnaudojimas. Fiksuojama, kad nesilaikoma darbo ir poilsio režimo, vairuotojai verčiami dirbti viršvalandžius ir kt.
Inga Vejina kalbėjo apie tai, kad Latvijoje vairuotojams už valandą mokama 5 eurai, dėl darbuotojų trūkumo vairuotojai priversti dirbti viršvalandžius iki 260 valandų per mėnesį. Latvijoje minimalus atlyginimas nustatytas 740 eurų, vidutinis atlyginimas -1 140 eurų.
Susirinkusieji susitiko su autobusų parko „Gobus Kuressare“ padalinio vadovu, kuris pasidalino darbo patirtimi. Vairuotojų vidutinis atlyginimas įmonėje – 1 145 eurų. Apžiūrėtos remonto dirbtuvės ir teritorija.
Kitas Baltijos šalių transporto profsąjungų susitikimas vyks Latvijoje 2026 metais.
Bronius Bučelis