Danijos viešojo transporto bilietų sistema

14 sausio 05:36 2022 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Senoji viešojo transporto bilietų mokėjimo sistema Danijoje atsirado dar aštuntajame dešimtmetyje ir apėmė bilietus, kelionių nuolaidų korteles ir mėnesinius bilietus. Po daugelio naudojimo metų ir didelio sistemos įrangos nusidėvėjimo reikėjo imtis veiksmų visam procesui pagerinti. Užuot atnaujinę šią pasenusią įrangą, 2003 m. Danijos transporto operatoriai nusprendė įsigyti naują bilietų pardavimo sistemą, vadinamą „Rejsekort“, kuri palengvintų klientams keliauti naudojant kelis transporto operatorius ir bilietų pardavimo sistemas.

2003 m. Danijos transporto operatoriai įkūrė bendrą įmonę „Rejsekort A/S“, turėdami tikslą „prižiūrėti elektroninių bilietų sistemos sukūrimą ir veikimą viešajame transporte traukiniais, autobusais ir metro, taip pat susijusią veiklą“.

„Rejsekort A/S“ savininkai yra DSB (nacionalinis geležinkelis); Kopenhagos metro ir regioninių autobusų operatorių Movia (Zelandija); „NordjyllandsTrafikselskab“ (Šiaurės Jutlandija); „Midttrafik“ (Centrinė Jutlandija); „Sydtrafik“ (Pietų Jutlandija) ir FynBus (Funen). „FynBus“ teikia autobusų paslaugas Funeno saloje ir 2017 m. pradžioje tapo paskutiniu autobusų operatoriumi, prisijungusiu prie „Rejsekort“ sistemos.

„Rejsekort“ sistema

„Rejsekort“ yra lustine kortele pagrįsta bilietų pardavimo sistema keliaujant autobusu, traukiniu ir metro. „Rejsekort“ sujungia įvairius Danijos transporto operatorius, kainų zonas, bilietų pardavimo sistemas ir nuolaidų sistemas į bendrą sistemą, kuri palengvina naudojimąsi viešuoju transportu. Rejsekort sistema pradėta diegti regioniniu mastu 2011 m., o dabar klientai su „Rejsekort“ gali keliauti traukiniais ir autobusais visoje šalyje.

Kaip veikia „Rejsekort“?

„Rejsekort“ yra intelektualioji kortelė su įmontuotu lustu, kuris palaiko ryšį su kortelių skaitytuvais ir delniniais įrenginiais, kuriuos naudoja autobusų, traukinių ir metro mokesčių inspektoriai. Lustas, kortelių skaitytuvai ir delniniai įrenginiai registruoja ir apskaičiuoja keleivių kelionių kainą.

Klientai įsigyja „Rejsekort“ ir perveda pinigus į savo „Rejsekort“ sąskaitą, tada iš šio likučio atimamos kelionės kainos. Klientai gali pasirašyti perkrovimo sutartį, kuri automatiškai perveda lėšas iš kliento mokėjimo kortelės kiekvieną kartą, kai „Rejsekort“ likutis pasiekia nustatytą minimumą.

Įsiregistravimas ir išsiregistravimas (Check-in and check-out): naujos galimybės planuoti viešąjį transportą

Klientai pradeda kelionę „registruodamiesi“ autobuse arba stotyje. Keičiant transporto rūšį kelionės metu, reikalinga registracija persėdimui; tada kelionės pabaigoje klientas turi „išsiregistruoti“, kad nustatytų galutinę kelionės kainą. Išankstinis 25 DKK mokėjimas išskaičiuojamas įsiregistruojant. Galutinė bilieto kaina apskaičiuojama kelionės pabaigoje, o skirtumas grąžinamas arba išskaičiuojamas iš kliento „Rejsekort“ balanso.

Danijos traukinių stotyse nėra vartų, o įsiregistravimas ir išlipimas buvo daugelio diskusijų objektas sistemos diegimo ir paleidimo laikotarpiu. Šiuo metu daugiau nei 98,5 % visų kelionių baigiasi teisingai išsiregistruojant, o klientai vis geriau prisimena, kad reikia išsiregistruoti. Geriausiai tai, kad reikia išsiregistruoti, prisimena vyresni klientai, po jų – vaikai ir tėvai, tarp kurių geriausiai išsiregistruoti moka mamos. Mažiausiai išsiregistruoja jauni vyrai; ypač ketvirtadienio ir penktadienio vakarais ir ankstyvomis nakties valandomis.

Išsamūs klientų registracijos ir išvykimo duomenys suteikia transporto operatoriams ir „Rejsekort“ tikslų ir išsamų eismo srautų ir kelionių modelių vaizdą. Tai reiškia, kad transporto operatoriai gali geriau planuoti piko ir ne piko laikotarpius ir yra geriau pasiruošę valdyti kasdienes operacijas, ypač tvarkaraščius ir autobusų bei traukinių susisiekimo koordinavimą – visa tai naudinga viešojo transporto keleiviams.

„Rejsekort A/S“ yra atsakinga už visų „Rejsekort“ kelionių pajamų iš bilietų surinkimą ir apskaitos sistemos, paskirstančios pajamas tarp transporto operatorių, administravimą.

‚Rejsekort.dk“

Daugeliu atžvilgių „Rejsekort“ pakeitė klientų elgesį viešojo transporto sektoriuje.

Visų pirma, klientai daug dažniau naudojasi savitarnos galimybėmis: dauguma „Rejsekort“ perka adresu www.rejsekort.dk, o 87% visų pakartotinių įkrovimų atliekama savitarnos būdu. Maždaug 40 % klientų yra sudarę pakartotinio savo „Rejsekort“ įkrovimo sutartį, beveik 30 % iš naujo įkelia savo Rejsekort į „Rejsekort“ bankomatą, o likusieji apsilanko www.rejsekort.dk ir perves lėšas į savo Rejsekort naudodami mokėjimo kortelę. Tik apie 13 % klientų iš naujo kraunasi prekybos vietoje, kurioje dirba darbuotojai.

www.rejsekort.dk yra labai populiari svetainė, turinti daugiau nei milijoną lankytojų per mėnesį. Be galimybės ieškoti informacijos apie „Rejsekort“ svetainėje, klientai gali užšaldyti savo Rejsekort; kreiptis į transporto operatorių valdomą ir valdomą Rejsekort klientų centrą; ir peržiūrėti savo asmeninę Rejsekort informaciją, įskaitant praeities kelionių apžvalgą.

Naudodami asmeninį, lanksčią, verslo ar priemiesčio „Rejsekort“ klientai gali naudotis savitarnos parinktimis, pavyzdžiui, prisiregistruoti pakartotinio įkėlimo sutartyje www.rejsekort.dk.

Rejsekort tipai

Klientai gali rinktis iš penkių skirtingų „Rejsekort“ tipų:

Rejsekort Personal: išduodama kartu su kliento vardu ir (pasirinktinai) nuotrauka, atspausdinta ant kortelės. Ja gali naudotis tik kortelės turėtojas, o kortelei gali būti užregistruota pakartotinio įkrovimo sutartis, kurią pametus galima „užšaldyti“

Rejsekort Flex: ja gali naudotis bet kas ir gali būti sudaryta kortelės perkrovimo sutartis, kuri gali būti „užšaldyta“ ją praradus

Rejsekort Anonymous: tai anoniminė kortelė, kuria gali naudotis bet kas, tačiau jos negalima „užšaldyti“ ar sudaryti pakartotinio įkėlimo sutarties

„Rejsekort Business“: tai „Rejsekort“ skirtas įmonėms ir viešosioms įstaigoms, kurioms reikia naudotis viešuoju transportu, pavyzdžiui, dienos priežiūros įstaigoms, mokykloms ir senelių globos namams.

Rejsekort Commuter Card: tai asmeninė Rejsekort, kurią galima naudoti tik toje vietoje, kurią kortelės turėtojas pasirinko perkant kortelę. Keliaudamas už išankstinio mokėjimo zonų, kurioms taikoma „Commuter Card“ kortelė, už šias papildomas zonas klientas turės sumokėti papildomą mokestį.

„Rejsekort Personal“, „Flex“ ir „Commuter“ galima užsisakyti adresu www.rejsekort.dk, tuo tarpu „Business“ reikia užsakyti tiesiai iš transporto operatoriaus, o „Anonymous“ galima įsigyti ir perkrauti tik pardavimo vietoje arba „Rejsekort“ bankomatuose.

„Rejs Nemt“ ir „Check Udvej“ programėlės

„Rejsekort“ sukūrė naujas programėles, kad atitiktų kintančius klientų poreikius. 2015 m. „Rejsekort“ bendradarbiavo su įmone partnere, kad sukurtų „Rejs Nemt“ programėlę, kuri klientams siunčia „pavojaus signalą“, primenantį išsiregistruoti. Klientai dabar turi papildomą galimybę išsiregistruoti, jei pamiršta, nes 2016 m. birželio mėn. buvo pristatyta „Check Udvej“ programėlė, leidžianti išsiregistruoti išmaniuoju telefonu arba adresu www.rejsekort.dk.

Programa „Check Udvej“ sulaukė didžiulės sėkmės – ją į savo išmaniuosius telefonus atsisiuntė daugiau nei 130 000 klientų.

Tarifų suderinimas

„Rejsekort“ sistema suteikė postūmį supaprastinti Danijos viešojo transporto kainas – šis projektas susilaukė tvirto politinio palaikymo. Nuo 2017 m. bilietų kainos rytinėje ir vakarinėje Danijoje bus suvienodintos taikant supaprastintą tarifų sistemą.

„Rejsekort“ – pajamos ir kelionės

2015 m. „Rejsekort“ sistemos pajamos viršijo 2,6 mlrd. DKK, o per pirmuosius aštuonis 2016 m. mėnesius pajamos viršijo 2 mlrd. DKK.

Didžiojoje Kopenhagoje daugiau nei 50 % vyresnių nei 12 metų amžiaus gyventojų naudojo „Rejsekort“ per pastarąsias 12 savaičių – visoje šalyje šis skaičius yra vienas iš keturių žmonių.

„Rejsekort“ yra nusistovėjusi viešojo transporto infrastruktūros dalis. 2015 m. lapkričio mėn. atliktoje apklausoje 69% apklaustųjų teigė, kad „Rejsekort“ palengvino arba žymiai palengvino keliavimą viešuoju transportu.

„Rejsekort“ ateities iniciatyvos

2015 m. buvo pristatyta paskutinė „Rejsekort“ sistemos tiekimo sutarties dalis. „Rejsekort“ veikia nuo 2011 m. ir parduota daugiau nei 2,2 mln. „Rejsekort“ kortelių, iš kurių šiuo metu yra aktyvios 1,9 mln.

„Rejsekort“ sistema buvo pristatyta keleriais metais vėliau nei iš pradžių buvo numatyta sutartyje. „Rejsekort A/S“ išlaikė projektą pagal pradinės sutarties kainos finansines ribas, tačiau taip pat gavo daugiau nei 600 mln. DKK vertės kompensaciją. Dalis kompensacijos yra skirta užtikrinti, kad pristatyta Rejsekort sistema būtų atnaujinta, kad atitiktų šiandienos standartus.

2017 m. planuojama pradėti saugos naujinimą, kurio metu „Rejsekort“ sistema pereis iš „MiFare Classic“ į „MiFare DESFire“.

„Rejsekort A/S“ ir transporto operatoriai atidžiai stebi elektroninių bilietų pardavimo technologinius pokyčius, įskaitant poreikį diegti naujas funkcijas ir technologijų pažangą. Dėl to „Rejsekort“ ilgainiui bus prieinamas išmaniųjų telefonų sprendimuose, leidžiančius atsiskaityti tiesiogiai mokėjimo kortele naudojantis viešuoju transportu. Tačiau šiuo metu šiems sprendimams nėra tvirto verslo pagrindo.

„Rejsekort“ „back-office“ sistema sukurta taip, kad „Rejsekort A/S“ galėtų pasiūlyti transporto operatoriams su sąskaita pagrįstus sprendimus klientams.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka