Ši medžiaga jau tris dešimtmečius užtikrina didesnį saugumą ir tvarumą keliuose

17 kovo 04:27 2025 Spausdinti straipsnį Lankytojai Saugus eismas

Prieš trisdešimt metų „Continental“ pirmą kartą padangų gamybai panaudojo silicio dvideginį, dar kitaip žinomą kaip silika. Šis protektoriaus gumos mišinio užpildas iš esmės pakeitė saugumo ir energijos naudojimo efektyvumo savybes. Buvo gerokai sumažintas pasipriešinimas riedėjimui, o nuo tada stabdymo kelias sutrumpėjo beveik 50 procentų. Pasiekti tokį įspūdingą progresą leido ypatingos silikos savybės, leidžiančios sudaryti chemines jungtis su gumos polimerais.

Vulkanizuojant padangas, kada jos įgauna savo įprastą formą, silika su kitais komponentais sukuria labai tvirtą gumos molekulių jungtį. Taip gaunama itin elastinga padanga, pasižyminti puikiomis saugumo savybėmis. Šiandien silika praktiškai pakeitė padangų protektoriaus gamyboje naudotus suodžius ir tapo nepakeičiamu komponentu beveik visose automobilių ir motociklų padangose. Be to, jos gamyba tampa vis tvaresnė: pavyzdžiui, šiandien „Continental“ jau naudoja ypač tvarią siliką, pagamintą iš ryžių lukštų pelenų.

„Gumos mišinyje esanti silika tapo padangų technologijų revoliucija, kuri leido beveik perpus sumažinti stabdymo kelią ant šlapios kelio dangos. Tai ir šiandien vis dar yra didžiulis saugumo privalumas“, – sako prof. Burkhardas Wiesas. Paskutiniojo dešimtmečio viduryje jis buvo tarp tų „Continental“ inžinierių, kurie kūrė pirmąsias padangas su silika. Šiandien prof. Wiesas vadovauja Taikomųjų tyrimų ir inovacijų skyriui. „Silikos junginiai yra naudingi ir tausojant aplinką, nes sumažina padangų pasipriešinimą riedėjimui. O tai reiškia, kad vidaus degimo varikliai naudoja mažiau degalų, šiuolaikiniai elektromobiliai nuvažiuoja didesnį atstumą“, – pastebi Burkhardas Wiesas.

Paskutiniojo dešimtmečio viduryje debiutavo pirmosios serijinės padangos su silika

Silika naudojama kaip užpildas daugelyje pramonės šakų. Pavyzdžiui, statyboje ji naudojama betono ir plytų gamyboje. Ši medžiaga dažniausiai išgaunama iš kvarcinio smėlio, tačiau toks kristalizuotas silicio dvideginis netinkamas naudoti padangų gamyboje, tad vietoj jo naudojama specialiai paruošta taip vadinama amorfinė silika.

Pirmieji bandymai keliuose 1994 metais, naudojant naują užpildą padangų mišiniuose, atskleidė, kad, palyginti su suodžiais, žymiai pagerėjo stabdymas ant šlapios kelio dangos ir pasipriešinimas riedėjimui. Po metų „Continental“ pirmą kartą panaudojo siliką serijinėse „ContiEcoContact CP“ padangose, o 1996 m. buvo pristatytos „ContiWinterContact TS 770“ – pirmosios žieminės padangos, kurių gumos mišinyje naudojama silika. „Kartu su pasyvia saugumo įranga, tokia kaip saugos diržai ar ABS sistema, silikos naudojimas padangose padėjo gerokai sumažinti aukų skaičių keliuose“, – sako prof. Wiesas.

Didesnis tvarumas naudojant siliką, pagamintą iš ryžių lukštų pelenų

„Continental“ padangas kuriantys inžinieriai nuolatos siekia, kad padangos būtų saugesnės ir tvaresnės, ir visada pasižymėtų dar geresnėmis savybėmis. Pavyzdžiui, tiriamos tvaresnės silikos alternatyvos, pasižyminčios panašiomis eksploatacinėmis ir saugos savybėmis – tam itin tinkami pasirodė ryžių lukštai. Ši augalinė medžiaga yra šalutinis ryžių gamybos produktas, netinkamas naudoti maistui ar pašarams. Silicio dvideginio gamyba iš ryžių lukštų pelenų yra tvaresnė nei naudojant įprastas, tokias kaip kvarcinis smėlis, medžiagas. Tokia silika iš ryžių lukštų pelenų jau naudojama iki šiol tvariausiose „Continental“ gamybos padangose „UltraContact NXT“.

„Continental” informacija ir nuotrauka