JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) eismo organizavimo skyriaus komanda vis dažniau sulaukia klausimų kas yra garsiniai šviesoforų signalai silpnaregiams ir kaip šie veikia. Atsižvelgdami į tendencingai pasikartojančius klausimus, skyriaus specialistai dalinasi naudinga informacija ir žiniomis. Tad kas tie garsiniai signalai?
Įspėja apie žalią šviesoforo signalą
Garsinių signalų įrenginiai yra įmontuoti virš, po, prie pėsčiųjų šviesoforų arba jų viduje. Jie skleidžia signalą – pypsėjimą, kai yra įjungiamas žalias signalas pėstiesiems. Tai papildoma saugumo priemonė žmonėms su regos negalia, kuri leidžia saugiai ir patogiai pereiti per judrią gatvę esant žaliam šviesoforo signalui – kitoje gatvės pusėje silpnaregis girdi skleidžiamą pypsėjimo garsą ir eina link jo. Šis garsas leidžia teisingai nustatyti ėjimo kryptį ir palengvina orientavimąsi važiuojamojoje dalyje.
Vilniuje – naujos kartos garsiniai signalai
Garsinių signalų istorija Vilniuje prasidėjo prieš 30 metų. Pirmieji įrenginiai buvo neišmanūs ir su ribotomis reguliavimo galimybėmis, taip pat, jų veikimas neretai būdavo arba per tylus silpnaregiams arba per garsus šalia esančių namų gyventojams. Žinoma, laikui bėgant reguliavimo įranga tobulėjo ir kartu patobulėjo silpnaregiams skirta įranga.
Šiuo metu Vilniaus mieste diegiami naujos kartos garsiniai signalai, turintys galimybę skleisti skirtingo garso lygio signalą priklausomai nuo aplinkos triukšmo. Tokių signalų garso lygis ir rėžiai nustatomi programiškai atsižvelgiant į sankryžos dydį, perėjų ilgį ir triukšmo lygį sankryžoje. Jie automatiškai pasigarsina ir pasitildo, kai kinta triukšmo lygis sankryžoje. Taip pat programiškai reguliuojama ir reakcija į staigiai padidėjusį ar sumažėjusį aplinkos triukšmą.
Svarbu pažymėti, jog nauji garsiniai signalai diegiami įgyvendinant naujų sankryžų įrengimą ar esamų rekonstrukciją, todėl vis dar nemaža dalis garsinių signalų mieste yra seno tipo.
Naujieji signalai įjungiami tik pagal poreikį
Bendradarbiaujant su LASS (Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga) atstovais ir su garsinių signalų bei pėsčiųjų mygtukų gamintoju, taip pat, remiantis gerąja užsienio praktika, buvo nutarta naujose ar rekonstruojamose sankryžose naudoti naują garsinių signalų valdymo principą, pagal kurį garsinis signalas sankryžose įjungiamas tik pagal poreikį.
Kaip ir kur pavyko įgyvendinti šį pokytį?
Rekonstruojant sankryžas, įrengiami naujo tipo pėsčiųjų mygtukai, kurie apart prisilietimo jutiklio dar turi ir papildomą apačioje esantį mechaninį mygtuką, skirtą silpnaregiams. Papildomas mechaninis mygtukas yra rodyklės, nurodančios ėjimo kryptį, formos.
Vizualiai naujieji mygtukai niekuo nesiskiria nuo senųjų – geltonos spalvos su rankos ar pėsčiojo simboliu ir su mirksinčiu užrašu „Laukite“ mygtukų, tačiau būtent papildomas mechaninis mygtukas, kuris esą apačioje, duoda komandą sankryžos valdikliui ir garsiniam signalui, jog atsirado poreikis įjungti garsinį signalą.
Šis naujas funkcionalumas po rekonstrukcijos jau įgyvendintas Algirdo g., Dariaus ir Girėno -Šaltkalvių – Kapsų g., Dariaus ir Girėno – Brolių g., Dariaus ir Girėno – Pelesos g. sankryžose bei Laisvės pr. -Narbuto g. sankryžos dalyje.
Kaip silpnaregiai gali orientuotis ir rasti pėsčiųjų mygtuką?
Naujo tipo pėsčiųjų mygtukai gali skleisti orientacinį – palydėjimo toną (ang. Pilot tone, PiT), kai šviesoforas dega raudonu signalu. Šis tonas yra kitokio tipo ir dažnio vien tam, kad nesuklaidintų silpnaregių ir pastarieji neįžengtų į važiuojamąją dalį.
Skleidžiamas tonas skirtas silpnaregio palydėjimui iki mygtuko, t. y. silpnaregis, naudodamasis vedimo ir įspėjamaisiais paviršiais, ir artėdamas prie sankryžos ar reguliuojamos perėjos, išgirsta iš mygtuko skleidžiamą toną ir paspaudžia apačioje esantį mechaninį mygtuką su krypties rodykle. Jei paspaudimo metu jau yra įsijungęs žalias signalas pėstiesiems, tuomet garsinis signalas skirtas silpnaregio praėjimui per perėją įsijungs iš karto ir veiks iki žalio signalo pabaigos. Jei paspaudimo metu žalias signalas dar nėra įsijungęs – reikia sulaukti kol įsijungs žalias signalas ir kartu pradės veikti garsinis signalas silpnaregiams.
Kodėl garsiniai signalai veikia tik po paspaudimo?
Didelė dalis miesto sankryžų yra Vilniaus miesto centrinėje dalyje ir nuolat veikiantys garsiniai signalai trikdo gyventojų poilsį, ypatingai, nakties metu. Tokiu atveju, būtų reikalinga sumažinti skleidžiamą garso lygį, tačiau toks veiksmas sukeltų nepatogumus silpnaregiams.
Nauji garsiniai signalai šiandien padeda ne tik atliepti visų poreikį gyventi ramiai, bet ir suteikia didesnį saugumą ir patogumą silpnaregiams, nes garsiniai signalai suveikdami tik nuo paspaudimo, jau nuo įsijungimo pradžios veikia didesniu garsumu nei bendras sankryžos triukšmo lygis.
Be viso to, nauji garsiniai signalai turi ypatybę automatiškai pasigarsinti atsiradus dar didesniam triukšmo lygiui, pavyzdžiui, kai pravažiuoja triukšmingas sunkvežimis, traktorius ar miesto tvarkymo įranga. Kitaip tariant, toks garsinių signalų veikimo principas padeda silpnaregiams dar sklandžiau orientuotis sankryžoje ir saugiau pereiti gatvę.
JUDU atsakinga už viešojo transporto paslaugų organizavimą, automobilių stovėjimo infrastruktūrą mieste ir darnių keliavimo būdų skatinimą. Įmonė taip pat užtikrina saugų miesto eismo organizavimą ir kartu su Vilniaus miesto savivaldybe diegia inovatyvius sprendimus, kuriančius vaikštomą miestą Vilnių.
SĮ Susisiekimo paslaugos informacija ir nuotrauka